نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: مصوبه دستمزد ۹۹ را امضا نکردیم. اما متأسفانه مشاهده می‌کنیم دولت و کارفرمایان از قول خود مبنی بر اینکه دستمزد کارگری کمتر از ۲.۸ میلیون تومان نباشد عدول کردند و این اجرایی نشد.

دستمزد - اسكناس - پول - حقوق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، فرامرز توفیقی نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره تعیین دستمزد کارگران گفت: ماده ۴۱ قانون کار بر تورم و سبدمعیشت خانوار کارگری تأکید دارد. تورم ۳۴.۸ درصدی کل کشور و تورم کالا و خدمات مصرفی ۴۱.۲ از سوی بانک مرکزی اعلام شده بود. برای تعیین دستمزد یک تورم ۳۴.۸ درصدی و از سوی دیگر سبد معیشت ۴میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی را داشتیم، تأکید نمایندگان کارگران این بود که دستمزد باید بر اساس این دو مولفه تعیین شود. 

 وی ادامه داد: دولت برای کارمندان خود اعلام کرد که هیچ کارمندی نباید کمتر از ۲.۸ میلیون تومان دریافتی داشته باشد. اگر می خواستیم تورم ۳۴.۸ درصدی را لحاظ کنیم باید نگاهی به برابری در جامعه برای کارمندان دولت می انداختیم. در مصوبه دولت این آمده بود که اگر درآمد کارمندی به ۲.۸ میلیون تومان نرسید یک آیتم با عنوان «تفاوت تطبیق» در آن اجرایی شود تا دستمزد به ۲.۸ میلیون تومان برسد. در هر صورت در مصوبه دولت آمده بود که دستمزد کارمندان نباید کمتر از ۲.۸ میلیون تومان باشد که بر روی این رقم اضافه کار، نرخ بازنشستگی، سنوات و... محاسبه می‌شد. 

توفیقی بیان کرد: شورای عالی کار تصمیم گرفته بود رقمی اعلام شود که ۲.۸ میلیون تومان را پوشش دهد. نمایندگان کارگران روی این موضوع بحثی نداشتند، بحث از آنجا آغاز شد که کارگران می گفتند، اگر قرار است ۲.۸ میلیون تومان لحاظ شود، آیتم حداقل دستمزد (پایه) باید چشمگیر باشد، چرا که این رقم مبنای تصمیم گیری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و مبنای تصمیم گیری بنگاه های خرد کشور است. مولفه های دیگر را مثل نرخ «تفاوت تطبیق» که در مصوبه دولت اتفاق افتاد؛ انجام دهیم. از اینجا به بعد که کارگران این پیشنهاد را بیان کردند، مشکلات آغاز شد. تیم اقتصادی دولت نپذیرفتند که  این اتفاق بیفتاد. 

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: با توجه به مخالفت دولت و با توجه به اینکه اصالت جامعه کارگری اجازه نمی داد که به قانون عمل نکنیم؛ مصوبه را امضا نکردیم. از جمله پیشنهادات ما درباره اختصاص ۲.۸ میلیون تومان برای کارگرانی که سابقه کار ندارند یا سابقه شناور دارند، بود که موافقت نشد. اگر کارگری در بنگاهی حتی سابقه ۲۰ساله داشته باشد به محض اینکه محل فعالیت خود را تغییر دهد مشمول نرخ پایه سنوات نخواهد شد به همین دلیل پیشنهاداتی در این زمینه داشتیم.

 توفیقی گفت: وزارت کار طی آماری اعلام کرد که بیش از ۲۸ درصد کارگران سابقه شناور دارند،۲۳ درصد هم کارگرانی داریم که سابقه ندارند. ما پیشنهاد دادیم که کاری کنیم که پایه سنوات به همه کارگران تعلق بگیرد. همچنین برای آن دسته از کارگرانی که فرزند ندارند و مشمول حق اولاد نمی شوند نیز پیشنهاداتی داشتیم که پذیرفته نشد. 

وی بیان کرد: مصوبه دستمزد ۹۹ را امضا نکردیم. اما متأسفانه مشاهده می کنیم دولت و کارفرمایان از قول خود مبنی بر اینکه دستمزد کارگری کمتر از ۲.۸ میلیون تومان نباشد عدول کردند و این اجرایی نشد. 

توفیقی گفت: بهره وری دستمزد و ماده ۴۱ در دستمزد امسال اجرا نشد. دستمزد کارگران از کارمندان کمتر است و دولت و کارفرمایان به قول خود عمل نکردند. 

کد خبر 499658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا CH ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    1 8
    ظاهرا این آقا مدرک دکتری دارند اما به گونه ای صحبت می کنند که گویا در حال معامله کردن برای خرید خربزه در سر جالیز هستند.برادر من شما که باید الف و ب اقتصاد خرد و کلان را بدانی و بدانی قیمت نقطه تلاقی عرضه با قدرت خرید مردم است .وقتی رشد اقتصادی منفی است یعنی عرضه کاهش یافته است پس اگر دستمزد را اضافه کنی اثر معکوس دارد و قیمت ها شدیدا افزایش خواهد یافت پس تا زمانی که رشد اقتصادی احیا، نشده است علیرغم مشگلات مردم چه در بخش کارگری و چه کارمندی نباید افزایش دستمزدی صورت گیرد که ظاهرا کسی گوشش در حاکمیت به این اصل بدیهی علم اقتصاد بدهکار نیست.حالا علیرغم این مشگل که مربوط به اقتصاد کلان است دوستان مطالبی را مطرح می کنند که اقتصاد خرد را هم به چالش می کشد.اگر حقوق پایه به ۲/۸ میلیون تومان می رسید ، حقوق کل با احتساب ارقام اضافه کاری،عیدی،سنوات و حقوق بازنشستگی ۱۴ میلیون نفر تا حدود ۷۰ درصد افزایش می یافت که الان ۳۰ درصد شده است و این دوست ما فکر نمی کند که در شرایط تحریم ،رشد اقتصادی منفی و کرنا که حتی رشد اقتصادی امریکا ۳۰ درصد کاهش یافته است و بنگاهها در حال منهدم شدن هستند
    • پیمان IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
      1 0
      دوست عزیز پس چرا موقع افزایش حقوق کارکنان دولت اینطوری تفسیر نمیکردین؟ چرا عادت کردین باید کارگرا جور مشکلات اقتصادی این جامعه را بکشن؟ الان اگه یه قانونی تصویب میشد و یک ریال به خود شما خسارت وارد میشد که آسمونو به زمین میدوختی و اون وقت اقتصاد کلان و اینجور چیزا یادت نمیوفتاد
  • US ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    15 0
    چطور است که دولت در چنین شرایطی دستمزدهای چند صد میلیونی برخی بازیگران سینما را. بدون بحث و جدل معاف از مالیات اعلام می کند و یا در گرفتن مالیات از درآمدهای کلان برخی از پزشکان بخش خصوصی ( و نه پزشکان شاغل در بیمارستان‌های دولتی ) امروز و فردا می کند و..... اما حاضر به قبول افزایشی اندک در باره طبقه مولد و زحمتکش کارگران نیست ؟
    • محسن IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
      12 0
      برادر من اگه اینگونه است که شما می فرمایین هست پس چرا حقوق کارمندان دولت اینگونه نشد فقط کارگرای بدبخت باید جوابگوی این وضیعت دولت باشند ایا؟؟؟؟
    • ایکس IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
      1 0
      سلام داداش من اینا نماینده کارگران هستن نه وزیر اقتصاد و دارایی، مملکت اگه مشکل اقتصادی داره کل جامعه باید این مشل رو لمس کنن نه فقط قشر ضعیف