شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

ترجمه پروانه حجت: لباس‎‎‎های عجیب، مدل موهای غریب، فستیوال رنگ‎ها ،نمایش مدها و اینها جلوه‎هایی نه چندان دلچسب است

که امروزه نه‎تنها در کشورهای پیشرفته، بلکه در جوامع درحال توسعه نیز به چشم می‎‌خورد و این سؤال را در ذهن متفکران ایجاد می‎کند؛ آیا جوانانی که اینگونه از الگوهای پوشش غربی پیروی می‎کنند، از نظر سلامت روانی، وضعیت مناسبی دارند؟

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که دختران نوجوان اهل اقلیت‎‎های قومی که به رسوم خانوادگی خود پایبندند، از وضعیت روحی-روانی بهتری برخوردارند.

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه«کوین مری» لندن صورت گرفته دختران بنگلادشی ساکن انگلیس که تمایل بیشتری به پوشیدن لباس‎های سنتی کشور خود دارند تا پوشاک غربی، کمتر دچار مشکلات رفتاری و احساسی می‎شوند.

 بنا به عقیده محققان این دانشگاه، ارتباط‎های نزدیک خانوادگی و اجتماعی، عامل مهمی است که می‎تواند به برقراری گرایش به سنت‎ها کمک کند؛ به‎طورحتم، به‌منظور همرنگ شدن با اکثریت جامعه، فشارهایی به فرد وارد می‎شود که می‎تواند تنش‎زا باشد.

جوانان و نوجوانان، به‎طور ویژه‎ای در برابر فشارها و مشکلات روحی_ روانی، حساس‌اند و محققان بر این عقیده‎اند که شخصیت افراد که معمولا ارتباط تنگاتنگی با انتخاب دوست و پوشش آنها دارد، نقش مهمی در این زمینه دارد.

پژوهشگران، از یک‎هزار نوجوان 11تا14 ساله سفیدپوست انگلیسی و همچنین بنگلادشی ساکن انگلیس، در مورد فرهنگ، زندگی اجتماعی و وضعیت سلامت‌شان، سؤال کردند؛ این پرسش‎ها هرگونه ناهنجاری رفتاری یا مشکل روحی را منعکس می‎کرد.

در این تحقیق، آن دسته از دانش‎آموزان بنگلادشی که لباس سنتی کشورشان را می‎پوشیدند، کمتر ‎مشکلات رفتاری  داشتند. تجزیه‎وتحلیل نتایج این مطالعه براساس جنسیت، نشان داد که فقط دختران، تحت‌تأثیر الگوبرداری قرار گرفته بودند. نتایج به‎دست‌آمده در این بررسی محققان را شگفت‎زده کرد، زیرا برخی از آنها انتظار داشتند دخترانی که کمتر با جماعت انگلیسی‎ها همرنگ شده بودند، نشانه‎های فشار روحی را بیشتر از سایر نوجوانان، نشان دهند.

پایبندی به پوشش‎های سنتی، نشان‎دهنده استحکام بنیان خانواده است که می‎تواند از راه‌های مختلف، جوانان را در مواجهه با فشارهای اجتماعی حمایت کند. پژوهشگران عقیده دارند، مردمی که از جامعه خود به کشور پیشرفته‎تری مهاجرت کرده‎‎اندو به‌عنوان اقلیت قومی شناخته می‎شوند، نیاز به حمایت بیشتری دارند؛ زیرا ثابت شده که این افراد نسبت به سایرین، آسیب‎پذیرتر بوده و درمعرض ابتلا به ناهنجاری‎های روحی هستند.

جامعه‎شناسان بر این باورند که همرنگی با یک نژاد جدید، به عواملی بسیار پیچیده‎تر از لباس و پوشش ظاهری ارتباط دارد؛ بنابراین با توجه به دلایلی که گفته شد، دختران نوجوانی که از سلامت فکری خوبی برخوردارند و اعتقاد قوی به سنت‎های فرهنگی خود دارند، با هویت واقعی خود راحت‎ترند.

بی‌بی‌سی- 18 آوریل 2008

کد خبر 49959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز