پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
۰ نفر

وضعیت میزان ذخیره و مصرف آب در منطقه مرکزی کشور به‌ویژه در استان اصفهان حاکی‌ست که پس از پشت سر گذاشتن کرونا یا حتی قبل از آن، کم‌آبی، این چالش چند دهه دیار نصف جهان دوباره تکرار خواهد شد و زنگ خطر آن باز هم به گوش خواهد رسید.

کم‌آبی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، نگاهی به آمار و ارقام مربوط به بارندگی‌ها در حوضه آبریز زاینده‌رود به عنوان اصلی‌ترین منبع آب استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری نشان می‌دهد که کاهش حدود ۵۰ درصدی بارش‌ها و کم شدن میزان ذخیره سد زاینده‌رود به ما هشدار می‌دهد که از مصرف بی حساب و کتاب و غیر عقلانی آب بپرهیزیم.

در زمان حاضر حجم ذخیره آب سد زاینده‌رود حدود ۴۶۰ میلیون مترمکعب است و نشان می‌دهد حدود دو سوم سدی که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد، خالیست.

از آغاز سال آبی جاری(مهر۹۸) تاکنون میزان بارش‌ها در سرشاخه های زاینده‌رود حدود یک هزار میلی متر و ۱۶ درصد از میانگین بلند مدت(۴۴ ساله) کمتر بوده است.

آن طور که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان می‌گوید در روزهای آغازین سال نو که کرونا را با خود به همراه داشت مصرف آب بخش شرب و بهداشت این استان افزون بر ۱۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است.

هاشم امینی، این موضوع را هشداری می‌داند که در صورت تداوم کرونا، ماه‌های گرم پیش رو برای مردم سخت‌تر خواهد گذشت، زیرا روند افزایشی مصرف آب سبب خواهد شد که در تابستان به مشکل جدی برخورد کنیم که جلوگیری از آن مستلزم مصرف بهینه و دور از اِسراف این روزهاست.

افزایش ۱۸ درصدی آب در دیار نصف جهان

به گفته وی شیب صعودی مصرف آب شرب و بهداشت هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا همچون سایر نقاط کشور در استان اصفهان آغاز شد و این شیب همچنان ادامه دارد بطوریکه در اسفند حدود ۱۵ درصد افزایش مصرف ثبت شد و این مقدار اکنون به ۱۸ درصد رسیده و بی شک بالاتر هم خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت آبفا اصفهان جدیت و سرعت در طرح‌های انتقال آب و بویژه سامانه دوم آبرسانی اصفهان را ضروری خواند و خاطرنشان کرد:  آب از جمله اصلی‌ترین موادی است که برای شستشو، ضدعفونی و حفظ سلامتی استفاده می‌شود و بی‌شک برای موارد مشابه در سال‌های آینده از الان باید تدبیر کرد که این موهبت الهی با ارزش همواره در دسترس باشد.

به تاکید امینی در کنار بهره‌گیری از آن برای کاهش شیوع باید صرفه‌جویی را در دستور کار قرار دهیم، زیرا منابع آبی محدود و مصارف نامحدود است و تجارب ماه‌های گرم سال گذشته را نیز باید همواره مد نظر قرار دهیم.

در همین ارتباط استادیار گروه مهندسی آب و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به لزوم اطلاع‌رسانی درباره افزایش مصرف آب بخصوص در مناطقی که کم آبی سابقه دیرینه در آن داشته اشاره کرد و افزود: اصفهان سال‌هاست به خشکسالی گرفتار شده و خشکی رودخانه زاینده‌رود، رونق کم کشاورزی و خشکی بسیاری از مناطق آن اثباتی بر این مدعاست.

علیرضا گوهری با بیان اینکه لازم است مردم در کنار حفظ بهداشت برای جلوگیری از بیماری از مصرف بی رویه آب پرهیز کنند، افزود: گفته می‌شود که هر فرد در طول شبانه روز ۲۰ مرتبه و هر بار ۲۰ ثانیه دستان خود را بشوید، اگر در این مدت مردم شیر آب را نبندند حجم بسیار بالایی از آب هدر خواهد رفت و این تنها در یک مورد مصرف روزانه است و با احتساب حمام و شستشوی ظروف و دیگر مصارف، روانه مقادیر زیادی از بین می‌رود.

وی استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای توصیه‌های مصرف بهینه آب را مفید و لازم دانست و تاکید کرد: یادآوری حفظ هم‌زمان سلامت و منابع آب به مخاطبان ضروری است و می‌طلبد مسوولان امر برنامه‌ریزی ویژه‌ای در این ارتباط داشته باشند.

مشارکت همگانی راهکار جلوگیری از هدررفت آب

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز خاطرنشان کرد: از همه هموطنان درخواست می‌کنیم در کنار اقداماتی برای حفظ سلامتی خود و مقابله با کرونا مصرف بهینه را هم مد نظر قرار دهند.

حسن ساسانی بیان کرد: جلوگیری از وقوع شرایط بحرانی از لحاظ کمبود منابع آبی در ماه‌های آینده منوط به مشارکت همگانی است. اندوخته آبی در سد زاینده رود باید عاقلانه و مدبرانه مصرف شود تا در روزهای آینده کم آبی و هشدارهای مرتبط با آن را کمتر داشته باشیم.

کد خبر 499455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha