جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

 خانه‌نشینی چند هفته‌ای در پر رفت و آمدترین ایام سال و هوای دلپذیر بهاری و دلتنگی حضور کودکان در جامعه و فضاهای تفریحی، این سوال را در ذهن والدین ایجاد کرده که برای پیشگیری از اضطراب و ناآرامی کودکان چه باید کرد.

کرونا کودکان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، در شرایطی که خانواده ها همچنان برای رهایی از ویروس کرونا با چشم‌پوشی از هر رفت و آمدی سعی در خانه‌ماندن و محافظت از فرزندان خود دارند کودکان نیز به ناچار و گاهی بدون درک درستی از لزوم تدوام ماندن در خانه روزگار را سپری می‌کنند.

کودکان پر انرژی با شادی‌های کودکانه که روزگار خوشی را در فضاهای آموزشی و خانوادگی بدون هر دلهره‌ای از رفت و آمدها سپری می‌کردند، به یک‌باره خود را در فضای خانه و ملزم به بیشترین رعایت نکات بهداشتی در می‌یابند.

دلشان برای بقیه دوستانشان تنگ شده در هر تماسی با اقوام فامیل می‌گویند باور کنید ما کرونا نداریم، تصویری از بودن و نبودن ویروس به تمیزی خانه و دست‌ها گره خورده و الان خیلی برایی کودکان راحت نیست که ببیند وقتی خانه تمیز است چرا کسی نمی‌آید.

کودکان لوح مبهی از کرونا و دلیل این همه در خانه ماندن را در خاطر خود ثبت خواهند کرد که در این راستا همت و تلاش خانوادها برای ثبت خاطراتی خوش در کانون خانه و خانوداه‌ها لازم است.

تلاش برای محاظت اعضای خانواده ها به ویژه کودکان اولویت امروزی هر خانواده ای است اما باید توجه داشت که سلامت جسمی کودکان در این بحران تنها ترین اولویت نیست بلکه سلامت روح و روان آنها ایینه ای که تا سالیان و بلکه در تمام عمر کودکان ما را همراهی خواهد کرد.

کرونا گرچه تمام حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را دستخوش تاثیرات خود کرده است اما معایب و نواقصی را نیز در امور جاری خانواده ها نیز آشکار کرد که در مواجهه با اینگونه بحران‌ها نبود برنامه‌ریزی‌های منسجم و کارشناسی‌های کاربردی بیش از پیش آشکار است.

اکنون که مجال چندانی برای  مطالعه و تحقیقات برای رویارویی با اینگونه موارد و بحران‌ها در خانواده‌ها وجود ندارد لازم به نظر می رسد که والدین با استفاده از برنامه‌ریزی و همدلی روزهایی خوش کنونی و درخشان آینده را برای نونهالان باغ های زندگی خود رقم بزنند و با روی آوردن به تفریح ها  و علایق کودکان در خانه‌ها جسم و روان آنها را از گزندی دور کنند.

به عقیده کارشناسان مدیریت زمان و برنامه‌ریزی برای درست گذراندن شبانه‌روز در مدت طولانی خود قرنطینگی از نگاه مشاوران و روانشناسان مهم‌ترین نکته برای پیشگیری از آسیب‌های روحی و روانی به کودکان است که باید توسط والدین جدی گرفته شود به همین منظور  طراحی بازی‌های خانوادگی، ایجاد فضای شاد در خانه، پخش موسیقی، مدیریت بازی‌های مورد استفاده کودکان و نوجوانان، اشپزی و شیرینی‌پزی، بازی‌های دسته جمعی، کاشت بذر و حتی واگذاری برخی مسئولیت‌های ساده روزانه به آن‌ها از راهکارهایی هستند که خانواده‌ها باید در این دوران بیشتر به آن‌ها توجه کنند تا کودک در شرایط روحی و روانی مناسبی این روزها را پشت سر بگذارد و دچار مشکلات رفتاری نشود.

حال که کرونا مهمان ناخوانده شهرهایمان شده است کودکان مان را مهمان عزیزکرده خانه هایمان بدانیم و در سلامت جسم و روح آنها تمام تلاش و همت خود را به کار گیریم و با بیان واقعیت ها به زبان کودکانه ایامی به دور از استرس و قابل درک را برای انان ایجاد کنیم.

البته برخی نهادها نیز متناسب با رسالت خود در این راستا به کمک خانواده شتافته‌اند و با برنامه‌ریزی‌ها و سعی در آموزش‌های مجازی و گردش‌ها و تفریح‌ها مجازی به تعامل و همکاری با خانواده‌های پرداخته‌اند.

برگزاری کارگاه‌های فرهنگی، هنری مجازی در کانون پرورش فکری لرستان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان گفت: همزمان با شیوع بیماری کرونا کارگاه های فرهنگی، هنری و ادبی با حضور مربیان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان لرستان بصورت مجازی و آنلاین در حال اجرا است.

محمد جواد محمدی بیان کرد: در این راستا بسته‌های آموزشی و سرگرمی تصویری با موضوع‌های ادبی، هنری و فرهنگی توسط مریبان این اداره کل به‌صورت داوطلبانه و جهادی تهیه و تدوین شده و بصورت مجازی در اختیار اعضای کانون قرار گرفته است.

وی افزود: به همت مربیان و کارشناسان کانون استان در زمینه های قصه‌گویی،  کاردستی و هنرهای تجسمی، معرفی و روخوانی کتاب، سرود، نمایش، بازی و سرگرمی، پویانمایی، شعرخوانی و دکلمه تولید و به دبیرخانه این طرح در معاونت فرهنگی کانون کشور ارسال شده است.

مدیرکل کانون لرستان با اشاره به برگزاری کارگاه های مختلف مجازی اظهار داشت: کارگاه های ادبی، هنری و  فرهنگی به تفکیک پسر و دختر در طول هفته و در زمان هایی که از قبل اعلام می شود با حضور مربیان و اعضا به صورت آنلاین در حال برگزاری است.

محمدی  این کارگاه ها را تبادل تجربه بسیار خوبی بین مربیان استان و همچنین بهره‌مندی اعضا از آموزش دیگر مربیان استان برشمرد و عنوان کرد: اغلب اعضاخواهان ادامه این کارگاه برای همیشه و بعد از تعطیلی مراکز هستند.

وی ادامه داد: همچنین طرح پیک امید کانون در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا در کشور و تعطیلی مدارس، مهدکودک‌ها و مراکز فرهنگی هنری ویژه کودکان و نوجوانان به همت کانون پرورش فکری آغاز شده و شرایطی را مهیا کرده تا مربیان داوطلب کانون بتوانند فعالیت‌ها و برنامه‌هایشان را در قالب فایل‌های خلاقانه تصویری برای بچه‌ها ارایه کنند.

محمدی گفت: علاقمندان می‌توانند با مراجعه به نشانی www.omid.kpf.ir  و صفحه‌های کانون در شبکه‌های اجتماعی فایل‌های آموزشی تهیه‌ شده از سوی مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون را در زمینه‌هایی مانند کاردستی، قصه‌گویی، کتاب‌خوانی و معرفی کتاب مشاهده کنند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان لرستان افزود: در همین حال تولیدات مختلف کانون در زمینه فیلم‌های سینمایی و پویانمایی و فایل تصویری و صوتی برخی از کتاب‌های کانون با قابلیت ذخیره‌سازی (دانلود) نیز در همین فضا در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

تدوین ۱۵۰ برنامه اموزشی وسرگرمی برای کودکان لرستانی  در فضای مجازی

 مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان همچنین گفت: در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی برای کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، توسط مربیان کانون استان درحال تولید و پخش است.

محمدی بیان کرد: با توجه به تعطیلی مدارس و فعالیت‌های مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و افزایش زمان فراغت کودکان، اقدامات فرهنگی، هنری و ادبی، برای بهره مندی کودکان و نوجوانان که این روزها امکان حضور در مراکز را ندارند، در فضای مجازی از طریق مربیان کانون در دستورکار قرار گرفته است.

وی افزود: مربیان کانون پرورش فکری استان به منظور ارتباط با اعضا در زمان تعطیلی‌ مراکز، اقدام به تولید و پخش برنامه‌های متنوع و مختلفی در فضای مجازی می‌کنند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اضافه کرد: دراجرای این طرح مضامینی مانند امنیت و آرامش دادن به کودکان ونوجوانان، آگاهی‌دادن برای مراقبت‌های فردی و گروهی آن ها، استفاده بهینه ی فرهنگی از زمان و حضورمداوم در منزل،کاهش رعب و وحشت از بیماری در کودکان ونوجوانان، ایجاد کردن فرصت مطالعاتی و خلق آثار، آموزش رعایت خود مراقبتی و موارد ایمنی، پیشگیری و چگونگی برخورداری از سلامت روانی، جسمانی و فکری، ایجاد امید، انگیزه، نشاط و شادی در کودکان ونوجوانان مد نظر است.

وی به تولید قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای، اجرای برنامه‌های شعرخوانی و اجرای پانتومیم، آموزش کاردستی، معرفی کتاب و فعالیت‌هایی نظیر نقاشی اشاره کرد و اظهار داشت: آثار نقاشی، خوشنویسی، عکاسی، اوریگامی و سفال با موضوعات اعلام شده، کیفیت خوب و در مکان مناسب عکس گرفته و ارسال شود.

محمدی عنوان کرد:  انیمیشن‌های دو دقیقه‌ای با پیام ومضامین مورد منظورو همچنین نمایش‌های عروسکی یک دقیقه‌ای و نیز دلنوشته‌های ادبی، شعر و داستان کوتاه(حداکثر ۷۰۰ کلمه)، کودکانه‌های شعر و ترانه با موضوع آموزش‌های بهداشتی برای کودکان به صورت فیلم‌های کوتاه ضبط و در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.

کد خبر 499428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha