پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: سال ۹۸، ۶۷ مورد معادل ۳۵.۷ هکتار از اراضی متصرفی بستر و حریم رودخانه‌های این استان از دست افراد سودجو با حکم قضایی رفع تصرف و آزادسازی شد.

لایروبی رودخانه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، عرفان مومن‌پور پنج‌شنبه ۲۱ فروردین اظهار کرد: ۱۲ فقره از موارد آزادسازی‌ شده بستر رودخانه‌ها با اخذ دستور دستگاه قضایی و ۵۵ مورد آن به‌صورت توافقی رفع تصرف و اعاده به وضع سابق شد.

وی گفت: امسال هم با جدیت بیشتری بحث رفع تصرف از اطراف رودخانه‌ها پیگیری می‌شود، سال گذشته در حوزه بستر و حریم رودخانه‌های کردستان ۱۲۱ مورد تصرف با سطح ۱۴۰.۷ هکتار شناسایی شد که برخورد با متصرفان در دستور کار قرارگرفته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان خواستار همکاری بیشتر ارگان‌های مرتبط برای حفاظت از حریم رودخانه‌ها شد و افزود: در این زمینه با افراد سودجو و متصرفان این منابع ملی به‌شدت برخورد می‌شود البته برای تحقق این موضوع مهم نیازمند همکاری مردم هستیم.

مومن‌پور به اختصاص ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی بستر رودخانه‌های استان در سال ۹۸ اشاره کرد و یادآور شد: پارسال فقط در بحث لایروبی بستر و حریم رودخانه‌های استان ۴۰ میلیارد ریال تخصیص یافت و هزینه شد.

وی تأکید کرد: با توجه به وقوع رگبارهای بهاری و احتمال طغیان مسیل‌ها در ایام پیش رو، مردم از تردد در بستر رودخانه‌ها خودداری و کشاورزان نیز تجهیزات و تأسیسات خود را در زمان بارندگی از این اماکن جمع‌آوری کنند.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی‌متر است.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج‌فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ دشت بوده که ۵ دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر درجنوب استان واقع‌شده است و دشت‌های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

از مجموع ۳۰ سد استان، هشت سد در حال بهره‌برداری، ۱۰ سد در دست اجرا و ۱۲ مورد نیز مطالعاتی است.

کد خبر 499419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha