مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

آرمین فریدی هفت‌خوانی پژوهشگر و آهنگساز موسیقی تالشی از آلیان فومن در منطقه تالش در سال ۱۳۶۱ به دنیا آمد.  

آرمين فريدی

همشهری آنلاین - محمد بلبلی: آرمین فریدی هفت‌خوانی یادگیری موسیقی را از سال ۱۳۷۷ و در ۱۶ سالگی آغاز کرد.

فریدی هم‌زمان با تحصیل موسیقی در دانشگاه هنر تهران، در زمینه موسیقی نواحی و ادبیات تالشی نیز فعالیت گسترده‌ای داشت. علاقه به موسیقی تالشی ابتدا با شنیدن صدای ساز«له‌له» پسرعموهای پدرش، هادی و سعدی فریدی در او شکل گرفت و بعدها با شنیدن صدای استاد «هادی حمیدی» در اثر ونگاونگ به اوج شیدایی رسید.

فریدی موسیقی را با ساز تار نزد محمد رنجبرمعاف آغاز کرد و پس از تکمیل دوره ابتدایی به تهران رفت و دوره‌های پیشرفته نوازندگی تار را نزد حشمت عطایی و کیوان ساکت آموخت. او علاوه بر ساز تار در نواختن سازهای تالشی مانند له‌له و تمبوره مهارت بسیاری دارد.

وی پس از مطالعه کتاب «تالش‌ها کیستند» اثر علی عبدلی از وجود تمبوره، ساز فراموش شده تالشی آگاه شد و پس از دیدار و مشاوره با استاد محمدرضا درویشی و کسب اطلاعات اندک موجود از تمبوره راهی روستاها و کوه‌های تالش شد. پس از جست‌وجوی بسیار در کمال شگفتی نوازندگان مسن تمبوره که مدت‌ها بود تمبوره را کنار گذاشته بودند؛ دید و تعدادی تمبوره قدیمی شکسته که در پستوهای خانه‌ها خاک می‌خورد را یافت. او پس از تلاش بسیار این ساز کهن تالشی را دوباره زنده کرد.

فریدی در سال ۱۳۸۲ گروه منسجمی متشکل از سازهای تالشی را با نام «داتام» تشکیل داد و در اولین اجرا با خوانندگی سهراب ظهیری به نفع زلزله‌زدگان بم در ماسال سه شب کنسرت برگزار کرد.

وی در تالیف بخش سازهای گیلان و تالش دائره‌المعارف سازهای موسیقی ایران با استاد درویشی همکاری داشت که این پژوهش به ثبت علمی سازهای این نواحی انجامید و اکنون تمبوره تالش در کتب درسی هنرستان و دانشگاه موسیقی در بخش سازشناسی تدریس می‌شود.

فریدی در سال ۱۳۸۳ در رشته موسیقی وارد دانشگاه هنر تهران شد و ضمن تحصیل آکادمیک موسیقی، گروه «کادوس» را با همکاری تعدادی از دانشجویان و نوازندگان برتر دانشگاه هنر همچون کاوش سهرابیان، حامد حبیب‌پور و حمیدرضا رویین‌تن تشکیل داد و کنسرت‌هایی در تهران و گیلان برگزار کرد و با دعوت تالشان مقیم روسیه و بلاروس در سال ۸۹ تا ۹۲ در مسکو، مینسک، باکو و ایروان کنسرت‌هایی برگزار کرد.

وی همچنین در جشنواره‌های داخلی و خارجی شرکت داشته و مقام‌ها و افتخارات بسیاری کسب کرده است. از جمله، ﺷﺮﮐﺖ در ﺟﺸﻨﻮاره ذﮐﺮ و ذاﮐﺮﯾﻦ، ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻧﻮاﺣﯽ ﮐﺮﻣﺎن، ﻓﺠﺮ، ﺳﺮاج ﺧﺮاﺳﺎن، ﮐﻨﮕﺮه ﺗﻤـﺪن ﺗﺎﻟﺶ، ﮐﺴﺐ ﻣﻘﺎم ﻧﺨﺴﺖ در ﺟﺸﻨﻮاره ﺳﺮاج ﺧﺮاﺳﺎن ﺳﺎل ۱۳۸۷، ﮔﺮوه ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه ﺟﺸﻨﻮاره ﻓﺮﻫﻨﮓ اﯾـﺮان زﻣـﯿﻦ در ﮐﺸـﻮر ﺑـﻼروس ﺳـﺎل ۱۳۹۰،اﺟﺮا در ﺟﻤﻊ اﺳﺎﺗﯿﺪ اﯾﺮاﻧﺸﻨﺎﺳﯽ داﻧﺸﮕﺎه اﯾﺮوان، ارﻣﻨﺴﺘﺎن ﺳﺎل ۱۳۹۱، اﺟﺮا در ﺟﺸﻨﻮاره تاجیک‌ها ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﺛﺒﺖ ﺟﻬـﺎﻧﯽ ﻧـﻮروز در ﯾﻮﻧﺴـﮑﻮ ، اﺟﺮا ﺑﺮای ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ- ﻣﺎﺳﻮﻟﻪ ﺳﺎل ۱۳۸۴، درﯾﺎﻓﺖ ﺟـﺎﯾﺰه، دﯾـﭙﻠﻢ اﻓﺘﺨـﺎر و ﻣﻘـﺎم دوم ﺑـﻪ ﺧـﺎﻃﺮ اﺛـﺮ «ﺗﺎﻟﺸـﻪ ﺑـﺮا» در ﺟﺸﻨﻮاره آﺛﺎر و ﺗﻮﻟﯿﺪات ﺣﻮزه ﻫﻨﺮی ﮐﺸﻮر. ﺳﺎل ۱۳۹۱ ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎه .

این هنرمند تالشی به همراه یاسر کرمزاده و گروهی از فرهنگ‌دوستان تالش در سال ۱۳۸۷ «فرهنگ‌کده تالش» را تاسیس کردند،. فرهنگ‌کده تالش در اولین قدم از بزرگان عرصه فرهنگ تالش تقدیر کرد و بزرگداشت و ساخت تندیس اساتیدی همچون استاد «فرامرز مسرور ماسالی» و دکتر «علی عبدلی» از جمله فعالیت‌های این موسسه فرهنگی بود. همچنین گردآوری و همکاری در نشر مجموعه فرهنگ و ادبیات تالش که تاکنون ۳ جلد آن منتشر شده است از دیگر دستاوردهای فرهنگ‌کده تالش است.  

آﺛﺎر و ﺗﺎﻟﯿﻔﺎت:

آلبوم ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺗﺎﻟﺶ (ﮔﺮداوری ﻧﻤﻮﻧﻪ‌ﻫﺎی ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺗﺎﻟﺸـﯽ از ﻓﻮﻣﻦ ﺗﺎ ﻟﻨﮑﺮان) ﺳﺎل ۱۳۸۳

آلبوم ﻣﻮﺳــﯿﻘﯽ ﻣﺮاﺳــﻢ رﻗــﺺ و ﺷــﺎدﻣﺎﻧﯽ ﺗــﺎﻟﺶ. ﺳﺎل ۱۳۸۵

آلبوم ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﮔﯿﻼن (ﮔﺮداوری ﻣﻮﺳـﯿﻘﯽ ﮔـﯿﻼن از اﻧﺰﻟـﯽ ﺗـﺎ ﺷﻬﺴـﻮار) ﺳﺎل ۱۳۸۶

آلبوم ﻫﻮاﻫﺎی ﺗﺎﻟﺸﯽ ﺷﺎﻣﻞ آوازﻫﺎی ﺗﺎﻟﺸﯽ از ﻓﻮﻣﻦ ﺗﺎ آﺳﺘﺎرا ﺳﺎل ۱۳۸۶

آلبوم ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺷﺎﻟﯿﺰارﻫـﺎی ﺗـﺎﻟﺶ ﺳـﺎل ۱۳۸۸ 

آلبوم ﺗﺎﻟﺸﻪ‌ﺑﺮا(آﻫﻨﮕﺴﺎزی، ﺗﻨﻈـﯿﻢ و اﺟـﺮا) ﺳـﺎل ۱۳۸۹ 

ﻣﺎﻧﮕﺘﺎو، اﺛﺮ ﺗﺼﻮﯾﺮی ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻣﺬﻫﺒﯽ اﺳﺎﻟﻤﯽ (ﻣﻮﻟﻮدی ﺧﻮاﻧﯽ ﻫـﺎی ﮐﻬـﻦ) ﺳﺎل ۱۳۹۰

آلبوم ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺗﺎﻟﺸﻪ‌ﺑﺮا ﺿـﺒﻂ در ﺑـﻼروس ﺳـﺎل ۱۳۹۰

آلبوم  ﺗﺼﻮﯾﺮی دوﯾﺮ آوﯾﺮ ﺑﺎ ﺻﺪای اﺳـﺘﺎد ﻗﺴـﻤﺖ‌ﺧـﺎﻧﯽ ﺳﺎل ۱۳۹۰

ﺳﺎﺧﺖ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻓﯿﻠﻢ ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﯽ ﯾﺎدداﺷﺖ ﺑﺮ زﻣـﯿﻦ، راه ﯾﺎﻓﺘـﻪ ﺑـﻪ ﺟﺸـﻨﻮاره وﻧﯿﺰ ﺳﺎل ۱۳۸۳ ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﺮداﻧﯽ – ﻋﻠﯽ ﻣﺤﻤﺪ ﻗﺎﺳﻤﯽ

کد خبر 499325
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha