اخیرا مدیر کل بهزیستی استان ایلام از طرح «شهر بدون متکدی» سخن به میان آورده بود، موضوعی که عملا در شهر شاید قدمی نیز برای آن برداشته نشد، اما هم‌اکنون مسئولان مقصر ابتر ماندن این طرح را یکدیگر می‌دانند.

تكدي‌گري گدايي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، متکدی به کسی گفته می‌شود که با ایجاد حس ترحم در دیگران از آنان درخواست کمک‌های مادی می‌کند و این عمل تنها راه درآمد این افراد محسوب می‌شود. افزایش تعداد متکدیان در شهر ایلام طی سال‌های اخیر به یک معضل اجتماعی و شهری تبدیل شده است، معضلی که هرچند از سوی مسئولان وعده‌های بسیاری برای رفع آن داده شده، در عمل شاهد اقدام موثری در این مورد نبوده‌ایم و همین امر سبب شده روز به روز بر تعداد متکدیانی که در شهر عاجزانه از شهروندان درخواست کمک می‌کنند، افزوده شود.

تشکیل باندهای تکدیگری در ایلام

بی‌شک آنچه مشخص است وجود باندهای سازمان‌یافته تکدیگری است که در سال‌های اخیر با افزایش آمار بیکاری و وجود تورم سبب شده هر روز بر تعداد متکدیان غیربومی در ایلام افزوده شود. این افراد با تشکیل باندها از یک سو سبب نازیبا کردن سیمای شهر می‌شوند و از سوی دیگر با اخذ پول از شهروندان باعث می‌شوند این مبالغ به دست کسانی که واقعا محتاج و نیازمند هستند، نرسد.

بی‌توجهی مسئولان

منوچهر حیدرپور، یکی از شهروندان ایلامی گفت: مشاهده هر روزه متکدیانی که در مسیرهای پرتردد شهر دستانشان را به نشانه نیاز دراز می‌کنند سبب ناراحتی و آزردگی خاطر بسیاری از همشهری‌ها می‌شود.

وی افزود: علی‌رغم وعده و وعیدهای مسئولان در خصوص جمع‌آوری این متکدیان در عمل شاهد اقدام مطلوبی در این باره نبوده‌ایم.

لزوم برخورد با متکدیان شهر ایلام

ایوب فرزادی، کارشناس اجتماعی، در این باره اظهار کرد: طی سال‌های گذشته متکدیان زیادی از کشورهای اطراف وارد کشور ما شده‌اند که استان ایلام نیز از این قضیه مستثنا نیست و این امر می‌تواند تبعات زیادی داشته باشد.

 وی افزود: متکدیان خارجی با ورود خود می‌توانند انواع بیماری‌ها را به کشور و استان ایلام وارد کنند و بی‌شک این امر می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد.

این کارشناس اجتماعی در ادامه با بیان اینکه همچنین این متکدیان به دلیل نداشتن شناسنامه می‌توانند بدون هویت به جرم‌های مختلفی اقدام کنند، اظهار کرد: متکدیان با سوء‌استفاده از احساسات مردم سعی می‌کنند مبالغی از شهروندان دریافت کنند، در حالی که این پول‌ها باید صرف افراد نیازمند واقعی جامعه شود.

فرزادی ادامه داد: باید مسئولان پیگیری کنند تا از ورود این افراد که تکدیگری را حرفه خود کرده‌اند و به صورت سازماندهی‌ شده عمل می‌کنند، جلوگیری شود.

وقتی متکدی زمان چراغ قرمز را تنظیم می‌کند

در روزهای گذشته، دستکاری چراغ قرمز چهارراه سیدالشهدا توسط یکی از متکدیان برای تنظیم چراغ قرمز و افزایش زمان توقف خودروها به منظور تقاضای کمک از خودروسواران واکنش‌های بسیاری در پی داشته است.

بی‌شک این امر چیزی جز بی‌توجهی مسئولان را نشان نمی‌دهد که سبب شده یک متکدی با چنین عملی، با گستاخی فردی را که به وی تذکر داده و به این عمل واکنش نشان داده تهدید کند.

طرح «شهر بدون متکدی» تنها حرف بدون پشتوانه بود...

این در حالی است که طی ماه‌های اخیر، مدیر کل بهزیستی استان ایلام به جمع‌آوری متکدیان شهر اشاره کرد و گفت: با تشکیل کارگروهی متشکل از شهرداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، بهزیستی و علوم پزشکی، طرح شهر بدون متکدی در ایلام اجرا می‌شود. البته، طرحی که مسئولان فقط به بیان آن اکتفا کردند و هیچ اقدام موثری انجام ندادند.

زهرا همتی گفت: نیروی انتظامی و شهرداری باید در خصوص جمع‌آوری متکدیان اقدام کنند.

وی با بیان اینکه بهزیستی تنها در خصوص مددجویانی که به تکدیگری اقدام کنند موظف به ساماندهی است، اضافه کرد: هیچ یک از مددجویانی که در شهر هستند مددجوی این اداره نیستند.

مدیر کل بهزیستی استان ایلام ادامه داد: ۱۱ دستگاه زیر نظر فرمانداری ایلام وظیفه ساماندهی متکدیان را بر عهده دارند.

اقداماتی که به چشم دیده نمی‌شوند...

این در حالی است که فرماندار ایلام مدعی است عملیات ساماندهی متکدیان ایلام در حال انجام است.

خیرالله گراوند گفت: جلساتی در خصوص جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه از سوی دستگاه‌های قضایی نیز با متکدیان برخورد می‌شود، ادامه داد: اقدامات لازم در خصوص ساماندهی متکدیان انجام شده است و هیچ متکدی غیربومی در ایلام وجود ندارد.

کد خبر 499177

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha