رئیس پلیس امنیت اقتصادی ضمن اعلام آخرین آمار کشفیات قرارگاه مبارزه با قاچاق و احتکار اقلام بهداشتی گفت: برخی انبارهای کشف شده اقلام بهداشتی متعلق به نهادها و سازمان‌های متولی امور بود و کمک کردیم این اقلام توزیع شود.

سردار محمدرضا مقیمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، سردار محمدرضا مقیمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی با اشاره به قرارگاه مبارزه با قاچاق و احتکار اقلام بهداشتی گفت: از ۴ اسفند قرارگاه مقابله و مبارزه با احتکار و قاچاق کالاهای بهداشتی در پلیس امنیت اقتصادی شروع و از ۵ اسفندماه ابلاغ سراسری به تمام کشور اعلام شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این قرارگاه روزانه کشور را رصد می کند، تلاش کردیم با تعامل و تفاهم با سایر سازمان های مرتبط با موضوع اقدامات خود را پیش ببریم. پلیس امنیت اقتصادی غیر از موضوع احتکار موضوعات دیگری را نیز پیگیری می کند. اما قاعدتا تلاش کردیم عمده فعالیت را در خصوص احتکار اقلام بهداشتی بگذاریم.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا خاطرنشان کرد: در همه استانها آماده باش اعلام شده و تیم های عملیاتی تشکیل شد و توانستیم توفیقات خوبی را در همان ابتدای کار بدست آوریم. برخی از کسبه که اقدام به احتکار کرده بودند شناسایی کردیم در برخی استانها قبل از شیوع بیماری ما ورود کرده بودیم و اطلاعاتی و اشراف خوبی داشتیم و توانستیم به موجودی کالاها اشراف اطلاعاتی پیدا کنیم. همه توزیع کنندگان، تولید کنندگان وفروشندگان شناسایی شده و مورد رصد قرار گرفتند. 

سردار مقیمی درباره کشفیات انجام شده در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و احتکار اقلام بهداشتی گفت: از ابتدای طرح تا کنون روزانه کار عملیاتی انجام می شود. روزهای اول با توجه به اینکه در سطح بازار حضور پیدا کرده بودیم به انبارهایی دسترسی پیدا کردیم که بعدا متوجه شدیم این ها انبارهای سازمان های متولی موضوع هستند. هر چه جلوتر رفتیم سازمان های متولی مورد شناسایی قرار گرفتند و توانستیم در توزیع این کالاها نیز به آنها کمک کنیم.

وی ادامه داد: ما چندین انبار گرفتیم که بعدا اعلام کردند انبار سازمانهای متولی بود و ما این انبارها را شناسایی کردیم و تلاش کردیم در توزیع به آنها کمک کنیم. در یکی از شهرستانها نیز افراد احضار شدند. مالک خصوصی عنوان کرد کالاهای موجود در انبار قرار است برای یکی از سازمانهای متولی ارسال شود و ما برای اینکه اظهارات این شخص را راستی آزمایی کنیم خودمان کمک کردیم تا توزیع به موقع انجام شود. 

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خاطرنشان کرد: از ابتدای طرح تاکنون نیز بالغ بر ۱۴ میلیون انواع ماسک، ۱۶۰ میلیون دستکش کشف شده است همچنین مواد ضدعفونی کننده، ژل پد الکی، مواد شوینده، تجهیزات پزشکی، محافظ صورت، تب سنجی، لباس و ... در رصد و کشفیات ما بوده است. 

سردار مقیمی خاطرنشان کرد: تقریبا ۳۳۹۰۶ انبار یا اماکنی که ممکن بود کالا در آن نگهداری شود، بازدید شده است. داروخانه ها و مکانهایی که امکان نگهداری و توزیع داشتند نیز جز این آمار هستند. ۳۲۷۰ امکنه پلمپ شده است، ۲۹۲۸ تیم مشترک با حوزه هایی که مرتبط با مجموعه کاری ما بودند. مانند تعزیرات واحدهای صنفی و اماکن اعزام شده است. همچنین ۱۵۸ خودرو توقیف و ۱۱۱۵ پرونده قضایی تشکیل شده است. در همین راستا نیز هزار و ۲۳۳ نفر متهم دستگیر شده اند. 

وی درباره سرنوشت اقلام کشف شده تصریح کرد: قانون تکلیف اموال احتکار شده را مشخص کرده است این اقلام نیز باید تحویل دانشگاه علوم پزشکی شود البته در پایان سال وزارت بهداشت اعلام کرد اقلام کشف شده به وزارت خانه تحویل داده شود. در استانهای بزرگ و تهران آمادگی تحویل به وزارت بهداشت وجود داشت اما در شهرهای کوچک با توجه به اینکه امکان جابجایی نبود به دانشگاه علوم پزشکی تحویل داده شده است. در برخی استانها که وضعیت وخیم بود استاندار و مقامات قضایی نیز اقلام کشف شده را بلافاصله بین مردم توزیع کرده اند و از آنجا که بعضا صاحبان اموال مشخص است و نمی شود توزیع رایگان داشت با هماهنگی استاندار و نماینده قضایی این توزیع صورت گرفته است. 

رئیس پلیس امنیت اقتصادی در پاسخ به این سوال که این طرح تا چه زمانی ادامه دارد، گفت: این طرح با ابتدای ویروس کرونا شروع شده است و تاز مانی که این موضوع در کشور باشد ادامه دارد. بعد از تعطیلات نوروز نیز ابلاغ مجددی برای استانها ارسال شد و در حال حاضر روزانه گزارشات بررسی می شود. هر چه جلوتر می رویم تلاش می کنیم از سایر سازمان ها استفاده کنیم این قرارگاه، قرارگاه مشترک است و از همه نیروهای تخصصی پلیس کمک گرفته می شود و دبیرخانه آن در پلیس امنیت اقتصادی است و جانشین فرمانده ناچا روزانه گزارش از ما می گیرند. 

وی درباره انبارهای کشف شده گفت: هر قلم کالایی که در کشور تهیه می شود به دلیل هدف و منظوری است به طور مثال داروخانه محل فروش این اقلام است اما بعضا جایی که این اقلام نگهداری می شود مرتبط با موضوع نیست و به طور مثال در خواربار فروشی یک انبار گرفتیم که در حاشیه شهر بود. به طور مثال مخبرین به ما گفتند در یکی از انبارهای حاشیه تهران یک انبار است که ۲۴ است جنسی از آن خارج نشده ما براساس اطلاعات دریافتی به این انبار رفتیم و متوجه شدیم برای یکی از سازمان های متولی است و بعدا متصدیان گفتند این انبار قرار است برای قم ارسال شود و ما این انبار را به عنوان احتکار منظور نکردیم و کمک کردیم سریع تر انتقال یابد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر انبارهای مشکوک مشاهده شد عموم مردم می توانند به ۱۱۰ اطلاعات دهند. اما گاهی اوقات در حوزه های امنیت اقتصادی ممکن است آدم های خاصی باشند که اطلاعات خاصی دارند این افراد می توانند به پلیس امنیت در سراسر کشور اطلاع دهند. با کمک اطلاعات دریافتی انبار شناسایی می شود و در زمان انجام عملیات دیگر این فرد حضور ندارد. عملیات ویژه پلیس امنیت اقتصادی در این مدت نیز ۲۵ درصد کشفیات را برعهده داشته است. اما انتظار ما این است که مردم در راستای اطلاع رسانی کمک بیشتری داشته باشند.

سردار مقیمی خاطرنشان کرد: ما در کشف و توزیع اقلام بهداشتی باید سرعت عمل داشته باشیم بعد از کشف این اقلام باید ضم پرونده شده و در حوزه های حقوقی و قضایی رفته و بلافاصله تعیین تکلیف شود چراکه ما امکان انتقال انبار را نداریم اینکه بلافاصله در احکام حکم قطعی صادر شود و این اقلام توزیع شود بسیار اهمیت دارد در اواخر سال در حوزه های بهداشت و درمان اعلام می کردند که این آمار و ارقام به دست آنها نرسیده است و این به دلیل همین فاصله ای بود که از زمان کشف تا حکم قطعی پرونده وجود داشت. در هر پرونده نیز متفاوت است در چندین استان بلافاصله احکام صادر شد. 

وی درباره دیگر اقدامات پلیس امنیت اقتصادی گفت: ما با توجه به اینکه در حوزه قاچاق کالا فعالیت می کنیم اقدامات بسیاری داریم. درست است که همه تلاش خود را برای مبارزه با کرونا گذاشته ایم اما در حوزه های دیگر نیز به موضوعات متعدد توجه می کنیم و اقدامات لازم را انجام می دهیم امروز دو الی سه ماموریت کشفی در تهران هرمزگان داشتمی که بعضا قاچاق بوده است و امیدواریم با کار مضاعف و وقت گذاشتن مشکلات را برطرف کنیم.  

کد خبر 498700

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha