جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی در 7 بخش رقابتی و 2 بخش غیررقابتی از امروز با اجرای 6 نمایش در کم‌اهمیت‌ترین و کوچک‌ترین تالارهای پایتخت آغاز می‌شود.

امروز در بخش مسابقه نمایش‌های صحنه‌ای نمایش «تئاتر بی‌حیوان» به کارگردانی فرهنگ سرخوش در تالار هنر اجرا می‌شود و در بخش عروسکی، «آدم آدم است» به کارگردانی ندا شاهرخی روی صحنه می‌رود. نمایش «کردلیا واقعیت اونه» به کارگردانی بیتا خارستانی در تالار مهر حوزه هنری، در سالن سمندریان، نمایشی از سارا فرزادفر و در سالن کوچک تئاتر شهر، نمایش «نقال سرخ» به کارگردانی ساناز بیان دیگر نمایش‌های امروز خواهند بود.
حسن معجونی نیز در بخش مدرسان، نمایش «رویای شب نیمه تابستان» ویلیام شکسپیر را در 2 سانس اجرا می‌کند.

علاوه بر این‌ها، جشنواره یازدهم بخش نمایش‌نامه‌خوانی نیز دارد که امسال علاوه بر بخش آزاد، بخش‌هایی نیز به مرور آثار میلاد اکبرنژاد، ترجمه و اقتباس و بخش ویژه اختصاص داده است. ایوب آقاخانی، حسین فرخی و سعید اسدی، آثار این 4 بخش را داوری می‌کنند. این 3 نفر باید در این 7 روز 22 نمایشنامه از 8 دانشگاه کشور را بررسی کنند که مطابق برنامه به روز نخست، تنها 2 اجرا رسیده است.

همکاری‌های بین‌المللی
همزمان با این جشنواره، خانه تئاتر دانشگاهی اقدام جالب دیگری هم کرده است قصد دارد با دانشگاه «پاریس هشت» همکاری‌های جالبی را آغاز کند. دبیر خانه تئاتر دانشگاهی این باره به ایسنا می‌گوید: «بعد از حضور ژنویه چوابل یکی از مدرسان دانشگاه پاریس هشت در ایران با امید هاشمی، یکی از دانشجویان ایرانی که همراه وی آمده بود آشنا شدیم و قصد داریم از طریق ایشان تفاهمنامه‌ همکاری مشترکی را میان خانه تئاتر دانشگاهی و این دانشگاه به امضا برسانیم.»

عباس اقسامی ادامه می‌دهد: «در راستای این تفاهم‌نامه امید هاشمی زمینه راه‌اندازی یک خانه تئاتر دانشگاهی در دانشگاه پاریس هشت را فراهم می‌کند و در ادامه آن برای گسترش این همکاری‌های مشترک قرار است ما از رئیس این دانشگاه دعوت کنیم.»

قسمت جالب این تفاهم‌نامه، اعزام دانشجویان تئاتر از ایران به فرانسه و از فرانسه به ایران است و نیز برگزاری اردوی علمی–پژوهشی که حتما اتفاق مفیدی خواهد بود. ژنویه چوابل، مدرس تئاتر دانشگاه « پاریس هشت» است که هم‌اکنون با همکاری تعدادی از دانشجویان تئاتر پردیس هنرهای زیبا، نمایش «حال شما چطوره ؟حال دنیا چطوره؟» را در ایران تمرین می‌کند. قرار است این نمایش یازدهم اردیبهشت ساعت 20 در تالار سمندریان اجرا شود.

از سوی دیگر و در یک کار جالب دیگر جشنواره امسال، تئاتر «میتوس»، کار مشترک دانشجویان ایرانی و کارگردان اتریشی، بعد از اجرا در جشنواره‌، عازم یک تور بین‌المللی خواهد شد. این نمایش در قالب یک طرح بین‌المللی جالب با نام «3 پرد» (3 پل) در ایران، کوزوو و اوکراین اجرا می‌شود و سپس در «لالیش تیاتر» وین به صحنه می‌رود و از آن‌جا به یک سفر دور دنیا خواهد رفت.

به گفته یکی از دانشجویان حاضر در این طرح، نمایش «میتوس» یک نوع پرفورمنس محسوب می‌شود که صدا را معیار حرکت جسم قرار می‌دهد. شمال امین، کارگردان اتریشی این نمایش در این اجرای مشترک، گروه بازیگران را به چند دسته تقسیم می‌کند و با تمرین‌ روی صدا قصد دارد تا به یک زبان جدید مبتنی بر صدا برسد. او در این کار فرهنگ‌ها و عناصر فولکولوریکک هر فرهنگ را می‌گیرد و آن را براساس صدا شکل می‌دهد. این نمایش هم که با همکاری دانشجویان دانشگاه سوره تمرین و اجرا می‌شود، روز سیزدهم اردیبهشت، ساعت 15:30 و 20:30 در تالار اصلی مولوی اجرا می‌شود.

موسیقی و آرم تئاتری
همزمان با برگزاری جشنواره یازدهم تئاتر دانشگاهی که طبق معمول مظلومانه و کاملا دانشجویی کار خود را آغاز کرده است، هیأت‌مدیره جدید خانه تئاتر که البته تفاوت زیادی با هیأت‌مدیره قبلی ندارد، در اقدام شایسته‌ای قصد دارد سرودی مخصوص تئاتر ایران و آرمی ویژه خانه تئاتر تهیه کند.ظاهرا تلاش مسئولان خانه تئاتر این است که موسیقی و آرم یادشده تا آغاز جشن خانه تئاتر آماده شود.

جشنواره مظلوم
هرچند جشنواره تئاتر دانشگاهی، بهترین اقدام مسئولان برای فراهم آوردن امکان عملی تجربه‌اندوزی دانشجویان این رشته است، اما متأسفانه این جشنواره از سوی مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، معمولا چندان جدی گرفته نمی‌شود.

اختصاص تالارهای کوچک و بی‌امکانات از جمله این جدی نگرفتن است که شاید بدترین قسمت ماجرا هم باشد. این در حالی است که در میان همه رشته‌های دانشگاهی، تئاتر بیشترین هماهنگی را با بازار کار دارد و معمولا دانشجویان این رشته، درصورت فراهم بودن حداقل امکانات، حداکثر حضور را در فضای حرفه‌ای این هنر متفکرانه و قدرتمند دارند.

کد خبر 49868

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز