خبر ابتلای یک ببر ماده به ویروس کرونا (بیماری کووید-۱۹) در باغ وحش برونکس آمریکا موجب افزایش نگرانی برای ابتلای سایر گربه سانان و حتی انتقال ویروس از گربه به انسان شده است.

ببر مالاییایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نشنال جئوگرافی، مقامات بهداشت عمومی آمریکا معتقدند که این گربه های بزرگ در تماس با یکی از کارکنان این باغ وحش که مبتلا به بیماری کووید-۱۹ بوده است به این بیماری دچار شده اند و این در شرایطی است که پیش از این کارشناسان می گفتند این عفونت ویروسی تنها از انسان به انسان منتقل می شود.

علائم بیماری در این ببر ۴ ساله مالاییایی با نام «نادیا» شبیه به علائم انسان ها بود، سرفه های خشک و کم اشتهایی موجب شد تا از اون تست گرفته شود و سرانجام جواب تست مثبت از آب درآمد. البته خواهر نادیا به نام آزول، دو ببر آمور و سه شیر آفریقایی نیز دچار سرفه های خشک و از بین رفتن اشتها شده اند که هنوز آزمایش کرونا روی آنها انجام نشده است. اما انتظار می رود همه این ۷ گربه بزرگ به زودی بهبود پیدا کنند.  

 در بیانیهای که از سوی باغ وحش برونکس منتشر شد، آمده است: ما نادیا را با احتیاط فراوان آزمایش کردیم و اطمینان می دهیم که هرگونه اطلاعات و دانشی درباره این بیماری کووید-۱۹ در حیوان به دست آوردیم به دانشمندان جهان منتقل کنیم.  

این ببر ماده اولین حیوانی است که تست کرونای او در آمریکا مثبت شده است اما گزارش های مختلفی پیش از آن درباره حیوانات خانگی وجود داشت که تست آنها برای کووید-۱۹ مثبت اعلام شده بود از جمله یک سگ از نژاد پامرانین و یک سگ از نژاد ژرمن شپرد در هنگ کنگ و یک گربه اهلی در بلژیک.

پیش از اینها در بیانیه ای منتشر شده از سوی دپارتمان کشاورزی آمریکا آمده بود: هر فرد مبتلا به کووید-۱۹ باید در طول بیماری خود از تماس با حیوانات به ویژه حیوانات خانگی اجتناب کند، درست مانند رفتاری که با مقابل انسان باید انجام داد.  

«پل کال» دامپزشک ارشد باغ وحش برونکس می گوید: گربه ها چه وحشی و چه اهلی، مستعد ابتلا به ویروس کرونا هستند، اما تا همین اواخر مشخص نبود که آیا آنها ناقل هستند یا نه. یک مطالعه جدید چینی نشان داده است که گربه ها می توانند یکدیگر را آلوده کنند و دانشمندان در حال مطالعه و تلاش هستند تا متوجه شوند آنها قادر هستند چه گونه های حیوانی دیگری را مبتلا کنند.

البته طبق اعلام دپارتمان کشاورزی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس از حیوانات خانگی به انسان ها وجود ندارد.  

کال می گوید: انجمن حمایت از حیات وحش که باغ وحش برونکس را اداره می کند در یک خبرنامه ابراز نگرانی کرده است که هنوز چگونگی پیشرفت این بیماری در حیوانات امری مبهم و ناشناخته برای دانشمندان است.

به اعتقاد کال این یک اتفاق کاملا جدید است و بنابراین هنوز بسیاری از سوالات درباره آن بی جواب مانده است از جمله اینکه ببرها و شیرها چقدر نسبت به حیوانات دیگر مستعد ابتلا به ویروس جدید کرونا هستند. تاکنون هیچکدام از دیگر گربه های بزرگ باغ وحش از جمله پلنگ های برفی، یوزپلنگ، یک پلنگ ابری و یک پلنگ آمور و یک پوما علائمی را از ابتلا به کرونا نشان نداده اند.  

  • حفاظت از سایر حیوانات

نگهبانان باغ وحش های سراسر آمریکا تلاش های زیادی را برای محافظت از بوزینه ها در برابر ابتلا به این بیماری می کنند چرا که میمون های بزرگ عموما به راحتی می توانند بیماری های تنفسی را از انسان بگیرند. کارشناسان هشدار داده اند که این گونه حیوانی بسیار در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.  

«جان گودریچ» دانشمند و مدیر برنامه ببر در Panthera که یک سازمان بزرگ جهانی حفاظت از گربه سانان است، نگران جمعیت ببرهای وحشی است: گربه های بزرگ مانند ببر و شیر در حال حاضر با تهدید بقا در طبیعت روبرو هستند. اگر کووید-۱۹ به سمت جمیعت آنها حمله کند و به عامل مهم مرگ و میر تبدیل شود آنها به نگرانی جدی محیط زیست بدل می شوند.  

کد خبر 498555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha