برخی ار علائم عفونت ویروس کرونا نظیر احساس داغی (ناشی از تب)، تنگی نفس، تپش قلب، دردهای پراکنده جسمی و احساس خستگی عمومی می‌تواند بر اثر اختلالات روانپزشکی مانند اضطراب نیز بروز کند.

کرونا و استرس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، با توجه به مشترک بودن برخی علائم اختلالات روانپزشکی مانند اضطراب با عفونت ویروسی کرونا گاهی مواقع افتراق این دو برای افراد آسان نیست. لذا توصیه می‌شود اگر علائم اصلی کرونا مثل تب، تنگی نفس ادامه‌دار و سرفه‌های مداوم وجود ندارد به جای مراجعه‌ حضوری به مراکز درمانی، با تلفن ۴٠٣٠ تماس بگیرید.

در دستورالعمل تهیه‌شده توسط کارگروه «حمایت روانی اجتماعی» ستاد مقابله با کرونای استان تهران درباره نحوه افتراق علائم هراس و اضطراب از علائم ابتلا به کرونا آمده است: افراد با زمینه‌های قبلی اضطراب یا افرادی که نگران ابتلا به بیماری کرونا هستند مستعدند که علائم جسمانی ناشی از اضطراب را به این بیماری نسبت دهند. برخی ار علائم عفونت ویروس کرونا علائمی مثل احساس داغی (ناشی از تب)، تنگی نفس، تپش قلب، دردهای پراکنده جسمی و احساس خستگی عمومی می‌تواند بر اثر اختلالات روانپزشکی مانند اضطراب نیز بروز کند.

در شرایط فراگیری عفونتی مثل کرونا که می‌تواند موجب اضطراب همگانی شود، این امکان وجود دارد که افراد ذاتا مضطرب شده و به خصوص افراد دارای سابقه برخی بیماری‌ها شبیه وسواس جسمی یا اختلال هراس دچار حالات فوق شوند و این گمان برای آن‌ها ایجاد شود که به عفونت کرونا مبتلا شده‌اند.

  • به علائم ناشی از اضطراب اعتماد نکنید

با توجه به مشترک بودن علائم، می‌توان نتیجه گرفت که همه علائم برای افتراق قابل اعتماد نیست و باید به خصوصیات علائم نیز توجه شود.

تب یکی از علائم عفونت با کروناست که در حالت اضطراب وجود ندارد. گفتنی است که تب با احساس گرم بودن یا داغ شدن متفاوت است. داشتن تب یعنی بالا رفتن درجه حرارت بدن که از راه حرارت‌سنج ثبت شود.

تنگی نفس از علائمی است که در حالت اضطراب نیز مشاهده می‌شود. اگر تنگی نفس به صورت حمله ناگهانی باشد و پس از چند دقیقه فروکش کند و دوباره با حمله‌ای دیگر برگردد، منشا آن به احتمال بالا اضطراب است و ناشی از عفونت نیست.

با توجه به این توضیحات توصیه می‌شود در شرایطی که علائم اصلی کرونا (تب و تنگی نفس مستمر همراه با بی‌حالی شدید و سرفه‌های خشک) را ندارید برای چک کردن سلامتی به مراکز درمانی مراجعه نکنید. در این مواقع با تلفن ۴٠٣٠ تماس بگیرید تا کارشناسان و پزشکان شما را راهنمایی کنند.

کد خبر 498515

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha