همزمان با گسترش ویروس مرگبار کرونا در سراسر جهان، همسایگان منطقه محصور فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین باید نگران افزایش سطح پرتوهای اتمی در این منطقه به دلیل آتش‌سوزی جنگل‌ها باشند.

آتش‌سوزي در نيروگاه هسته‌اي چرنوبيل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، آتش‌سوزی جنگل‌های پیرامون منطقه‌ای که ۳۴ سال پیش بدترین فاجعه اتمی تاریخ در آن رخ داد، سطح پرتوهای هسته‌ای را در این منطقه به ۱۶ برابر اندازه معمول رسانده است. هر چند سکونت تا شعاع ۳۰ کیلومتری این نیروگاه تعطیل‌شده ممنوع است اما امکان دارد افزایش سطح پرتوها زندگی روزانه مردمی را به مشکل بیندازد که این روزها با شیوع کرونا هم دست و پنجه نرم می‌کنند.

یگور فیرسف، رئیس سرویس بازرسی زیست‌محیطی دولت اوکراین روز یکشنبه با گذاشتن پستی در فیس‌بوک از ۱۶ برابر شدن سطح پرتوهای هسته‌ای در محدوده فاجعه نیروگاه اتمی چرنوبیل خبر داد. آتش‌سوزی حدود ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های پیرامون منطقه را دربر گرفته و دولت اوکراین برای مهار آن دو هواپیما، یک بالگرد و ۱۰۰ نیروی آتش‌نشان به منطقه اعزام کرده است.

با اینکه حدود ۲۰ هکتار از مناطق جنگلی نزدیک چرنوبیل همچنان در آتش می‌سوزد، مقام‌های رسمی اوکراین اعلام کردند صبح روز یکشنبه سطح پرتوها به حالت عادی بازگشته بود. این افزایش تشعشع‌های هسته‌ای کار آتش‌نشانان را برای مهار آتش بسیار سخت‌تر می‌کند. ضمن اینکه مقام‌های مسئول محلی به ساکنان منطقه گفته‌اند نگران پرتوهای اتمی ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها نباشند.

انفجار آوریل ۱۹۸۶ در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل بخش‌هایی بسیار زیاد از قاره اروپا را آلوده کرد و تمام نمادهای زندگی را در محدوده اصلی انفجار رسما از بین برد. سه رآکتور دیگر موجود در نیروگاه چرنوبیل سال‌ها پس از انفجار هم به فعالیت و تولید برق ادامه دادند تا اینکه سال ۲۰۰۰ به کار آنها پایان داده شد. سال ۲۰۱۶ هم یک گنبد بسیار بزرگ محافظ روی رآکتور چهارم قرار گرفت.

کد خبر 498511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha