جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در آخرین گزارش خود ارزش بازار سهام تهران را 50 میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری، براساس آمار و ارقام ارائه شده از سوی فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار ارزش بازار سهام تهران در مارس 2008 با 18درصد رشد نسبت به سال گذشته به مرز 50‌میلیارد دلار رسیده است. این درحالی است که این فدراسیون در چند ماه اخیر با اعلام ارزش 48 میلیارد دلاری، گزارش بورس تهران را از افزایش ارزش بازار سهام تا رقم 50 میلیارد دلار،  تأیید نمی‌کرد.

این گزارش همچنین می‌افزاید: شاخص کل (قیمت) بورس تهران در ماه مارس سال‌جاری میلادی نسبت به مارس 2007، رشد 7/2درصدی را تجربه کرده و به 10 هزار و 122 واحد رسیده است. اما آن‌طور که در گزارش جدید فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار آمده، باوجود افزایش ارزش بازار، ارزش معاملات در بورس تهران در 3 ماه اول سال‌جاری یعنی از ژانویه تا ماه مارس، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7/22درصد کاهش یافته و به 5/1 میلیارد دلار رسیده و علاوه بر این در رقم یاد شده نقش سرمایه‌گذاران خارجی کماکان صفر است؛ به عبارت دیگر سرمایه‌گذاران خارجی مثل گذشته تمایل یا امکانی برای حضور در بورس تهران را ندارند.

در این گزارش آمده است: گردش معاملات در بورس تهران هم در 3ماه اول سال‌جاری میلادی به‌تدریج کاهش یافته و از 7/19درصد در ماه ژانویه به 9/17‌درصد در ماه مارس رسیده است.براساس این گزارش، ارزش بازار در اکثر بورس‌های معتبر در سال 2008 نسبت به سال گذشته میلادی کاهش یافته و درنتیجه این روند، نزول بورس توکیو در میان سایر بورس‌های معتبر شاهد بیشترین افت ارزش بوده است.

ارزش بازار سهام توکیو در مارس امسال نسبت به سال گذشته 2/16درصد کاهش داشته و به 3‌هزار و 900 میلیارد دلار بالغ شده است. بر این اساس ارزش بازار سهام لندن هم در همین بازه زمانی 7/11درصد نزول کرده و در مارس 2008 به 3هزار و 300‌میلیارد دلار رسیده، ضمن اینکه در رتبه سوم این فهرست بورس نزدک قرار دارد. ارزش بازار سهام نزدک در سال‌جاری میلادی نسبت به سال گذشته شاهد نزول 2/11درصدی بوده و به 3هزار و 400 میلیارد دلار رسیده است.

درنهایت اینکه در ماه مارس 2008 بیشترین ارزش نصیب بازار نیویورک شده، هرچند که ارزش این بورس هم نسبت به سال گذشته 8درصد کاهش یافته و باتوجه به این نزول به 14هزار و 200میلیارد دلار رسیده است.

کد خبر 49845

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز