فرانسه برای انتقال بیماران بدحال کووید-۱۹ به شهرهایی که امکانات درمانی دارند، از قطارهای سریع‌السیری مجهزشده به وسائل پزشکی و دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کند.

TGV

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس قطارهای سریع‌السیر TGV که به واحدهای مراقبت‌ویژه متحرک بدل شده‌اند، فقط یک جزء از بسیج ملی در فرانسه برای به کار گرفتن قطارها، بالگردها، هواپیماهای جت و حتی یک کشتی جنگی برای کم کردن از بار بیمارستان‌های پرشده از بیماران و جابه‌جایی صدها بیمار و کارکنان پزشکی به درون و بیرون کانون‌های شیوع بیماری در کشور است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بارها و بارها به هم‌وطنانش گفته است: «ما در در جنگ هستیم.»

اما در حالیکه رئیس‌جمهور ۴۲ ساله فرانسه که خودش را به عنوان رزمنده معرقی می‌کند و فرمانده نیروهای مسلح کشور است، منتقدان او را متهم می‌کنند خیلی دیر در برابر دشمن وارد عمل شده است. این منتقدان می‌گویند فرانسه یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و یکی از بهترین نظام‌های مراقبت بهداشتی را دارد، هرگز نباید وارد این بحران عمیق بهداشتی می‌شد.

بازار غذای رانجیس در جنوب پاریس که یکی از بزرگترین بازارها در اروپا است، در حالیکه شمار موارد مرگ ناشی از ویروس کرونا در فرانسه از ۷۵۰۰ مورد گذشه است، اکنون به سردخانه‌ای برای جنازه‌های بیماران درگذشته بدل شده است. حدود ۷۰۰۰ بیمار در بخش‌های مراقبت‌ ویژه بستری هستند و بیمارستان‌های فرانسه دارند به حد اشباع می‌رسند. پزشکان داروهای ضد درد را سهمیه‌بندی کرده‌اند و از ماسک‌های یکبار مصرف دوباره استفاده می‌کنند.

دولت تمرکزیافته فرانسه و قدرت زیاد رئیس‌جمهوری هماهنگی برای این تلاش‌های انتقال بیماران بین مناطق گوناگون داخل کشور و حتی قلمروهای ماورای بحار فرانسه را ساده‌تر می‌کند.

اما پاندمی ویروس کرونا ضعف‌ها در نظام بیمارستانی دولتی با شهرت جهانی فرانسه را پس از دهه‌ها کاهش هزینه‌ها آشکار کرده است. هنگامی که رئیس‌جمهور از بیمارستانی در پاریس در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا دیدار کرد، یک متخصص مغز و اعصاب خشمگین با او رویاروی شد تا از او بخواهد سرمایه‌گذاری وسیعی در نظام بهداشتی کشور انجام دهد.

دکتر فرانسوا سالاشاس با اشاره به آتش گرفتن کلیسای نوتردام در سال پیش در پاریس که شمار زیادی از بنیادهای عمومی و خصوصی قول کمک‌های مالی فوری و عمده‌ای را دادند، گفت: «وقتی موضوع نجات ادن نوتردام مطرح بود، خیلی‌ها به حرکت در آمدند. این بار موضوع نجات بیمارستان‌های دولتی مطرح است که با همان سرعتی که نوترام آتش گرفت، دارند دود می‌شوند.»

بسیاری از منتقدان می‌گویند مکرون شدت شیوع بیماری را پیش‌بینی نکرده بود و سرمشق بدی شده است. همین انتقادات درباره رهبران دیگر کشورهای جهان از جمله روسای جمهور مکزیک، برزیل و آمریکا هم ابراز شده است.

مکرون خیلی دیر تازه در ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) بود که پس از یکی دو ماه معمولی جلوه دادن شرایط و اهمیت ندادن به شیوع ویروس کرونا پس از آنکه شیوع بیماری ایتالیا را دچار بحران کرد، لحن خود را به ناگهان عوض کرد بر ضد ویروس اعلام جنگ کرد و اقدامات مهار بیماری در سراسر کشور را به اجرا در آورد. یک هفته بعد بود که او با ماسک به بازدید یک بیمارستان صحرایی که ارتش در شهر مولوز در شرق فرانسه رفت که پس از گردهمایی پنج روزه اعضای یک کلیسای پروتستان به یکی از بدترین مناطق کشور از لحاظ شیوع کووید-۱۹ بدل شده بود.

اولین قطار «پزشکی‌شده» سریع‌السیر هم در ۲۶ مارس از همین شهر در  استراسبورگ در شرق فرانسه بیماران را به بیمارستان‌ها در غرب کشور منتقل کرد. در داخل این قطار دو طبقه بیماران و مجموعه‌ای از لوله‌های متصل به آنها با برداشتن صندلی‌ها و قفسه‌های بار گنجانده شدند.

گرچه اقدام دولت فرانسه در انتقال بیماران بوسیله امکانات نقلیه زمینی، هوایی و دریایی ارتشی مورد قبول مردم است، مباحثات عمومی داغی درباره موضوعاتی مانند شمار کم افراد آزمایش‌شده و کمبود تجهیزات پزشکی در جریان است.

مکرون  پس از آنکه روشن شد کمبود تجهیزات محافظتی باعث بحران شده است، دستور مصادره همه ماسک‌های موجود را برای کارکنان پزشکی را داد.

اما منتقدان می‌گویند موضوع ماسک‌ها اولویت اصلی در فرانسه نیست و دولت را متهم می‌کنند که از آغاز شیوع بیماری مسئولیت کافی را به عهده نگرفته است.

فرانسه برخی از بیمارانش را برای درمان به کشورهای همسایه از جمله لوکزامبورگ، سوئیس و آلمان فرستاده است. آلمان بر خلاف فرانسه برنامه آزمایش گسترده در سطح ملی برای ویروس کرونا را به اجرا در آورده است و در حالیکه شمار موارد ثابت‌شده بیماری در آن بیشتر از فرانسه است، شمار مرگ‌های ناشی از بیماری در آن تا به حال یک پنجم فرانسه است.

آخرین ارقام دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهند که شمار موارد ثابت‌شده  بیماری در فرانسه  ۹۰۸۶۳ مورد و شمار مرگ‌های بیماری ۷۵۷۴ مورد است. در آلمان شمار موارد عفونت ثبت‌شده ۹۷۳۵۱ مورد و شمار تلفات بیماری ۱۴۷۹ مورد است.

کد خبر 498236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha