یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

نامش هم برای مردم عجیب است. جوزدرختک. ولی جالب است بدانید این نام حدود ۸۰ سال قبل یکی از شناخته‌ترین مکان‌ها در تهران بوده که در محدوده شمیرانات قرار داشته و مردم نه ‌تنها آن‌را می شناختند، بلکه جزئی از باور و فرهنگ آنها به شمار می رفته و امروز هم در تاریخ و هویت شمیرانی‌ها جایگاه خاصی دارد.

قبرستان درآباد

به گزارش همشهری آنلاین، جوزدرختک یک محله تاریخی است که در گذشته باغی بسیار زیبا و پر از درختان گردو بوده و بین محله دارآباد و کاشانک قرار داشته است.

این باغ متعلق به سید ابوالقاسم جوزی از اهالی جمال‌آباد شمیران بوده است. در باغ قبر فردی روحانی و مورد اطمینان مردم به نام سید میر ابوطالب قرار داشته که  مردم به او اعتقاد بسیاری داشتند. پدران آنها برای‌شان تعریف کرده بودند که سید حدود ۲۰۰ سال قبل زندگی می‌کرده و یکی از اولیای خدا بوده است.

غلام قیدی از ساکنان قدیمی شمیرانات می‌گوید: «رسم بود هر سال از چند پارچه آبادی اطراف با هماهنگی از روز پیش، یعنی از روز تاسوعا، از طریق تریبون و منابر مسجد، مردم را آماده می‌کردند تا صبح روز عاشورا در سر قبر سید حضور پیدا کنند. صبح روز عاشورا مردم دارآباد، کاشانک، نیاوران، حصاربوعلی، رحمان آباد، اقدسیه، سوهانک، اراج و... در محل جوز درختک حاضر می‌شدند و مراسم سینه زنی و تعزیه خوانی بر پا می کردند.»

مهدی عطایی از دیگر ساکنان قدیمی شمیرانات هم می‌گوید: «مردم از اقصی نقاط شهر، حتی خارج از کشور با برنامه ریزی سعی می‌کردند در چنین روزی خودشان را به جوزدرختک برسانند و به طبع این محل به نوعی محل تلاقی و دیدار و اجرای رسم صله رحم مردم تبدیل شده بود. » او ادامه می دهد: «اعتقادات مردم به این مکان چنان قوی بود که وقتی مدیریت شهری وقت خواست جوز درختک را از بین ببرد و آن مکان را به پارک تبدیل کند، مردم نگذاشتند. آنها به این مکان قرابت عجیبی دارند. قرابتی که تا امروز هم ادامه دارد. »

امروز در جوزدرختک که بالای تپه ای قرار گرفته صدای باد می آید. دیگر از باغ و فراوانی درختان گردو اثری نیست. جوزدرختک به نیمه ویرانه‌ای تبدیل شده است. برخی درخت هایش هنوز هستند، ولی بسیاری از آنها از بین رفتند. اطرافش را برج ها و ساختمان های عظیم الجثه فرا گرفتند. قبر سید نیز نیمه‌ویران شده است. ولی مردم هنوز هم اعتقادات قلبی به این مکان دارند. هر از گاهی به آنجا می‌آیند. سر قبر سید شمعی روشن می کنند و ...

کد خبر 498079

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha