مدیر کل تأمین اجتماعی گفت:بیمه‌شدگانی که به علت شیوع ویروس کرونا، شغل خود را از دست داده‌اند، تحت پوشش بیمه بیکاری خواهند بود.

بیمه بیکاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی، جعفر سمساری، بیان کرد: کارگران مشمول قانون کار و قانون تأمین اجتماعی که در یکی از ۱۰ رسته فعالیت آسیب پذیر از کرونا اشتغال داشته و لیست حق بیمه کارکرد ماهانه آن‌ها به انضمام سه درصد بیمه بیکاری از کارگاه محل اشتغال به سازمان تأمین اجتماعی ارسال می‌شود، مشمول این تسهیلات هستند.

وی در این خصوص افزود: مطابق قانون بیمه بیکاری، کارگرانی که به علت حوادث غیرمترقبه و به صورت غیرارادی شغل خود را از دست داده و بیکار می‌شوند، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

سمساری گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، سازمان تأمین اجتماعی تمهیداتی در راستای تسهیل و روانسازی امور متقاضیان پیش بینی کرده است که مطابق آن بیمه شدگان مشمول، تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری می‌توانند در سامانه الکترونیکی ثبت درخواست بیمه بیکاری به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کاریابی‌های غیر دولتی، نسبت به ارائه درخواست خود اقدام کنند.

سمساری تشریح کرد: واحدهای اجرایی ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تأمین اجتماعی استان با حذف مراحل حضور غیاب و بازرسی احراز اشتغال تا پایان اردیبهشت ماه به مدت سه ماه نسبت به پرداخت مقرری بیمه بیکاری مشمولین اقدام خواهد کرد.

وی افزود: انتظار داریم که با عادی سازی شرایط و کنترل بیماری، بیمه شدگان به کار و فعالیت خود بازگردند.

مدیر کل تأمین اجتماعی آذربایجان‌شرقی خاطر نشان کرد: ضمن اتخاذ تمهیدات خاص برای کارفرمایان برای پرداخت حق بیمه سه ماهه اسفند تا اردیبهشت ماه برای کارگاه‌ها، مطابق مصوبه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، پرداخت تسهیلات مالی به کارفرمایانی میسر خواهد بود که اشتغال بیمه شدگان در شرایط بحران را حفظ کرده و از اخراج کارگران خودداری کنند.

مدیر کل تامین اجتماعی استان تاکید کرد: بیمه شدگانی که در چارچوب قانون بیمه حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری از جمله رانندگان درون شهری و برون شهری که به صورت خویش فرما تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفته و خودشان نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام می‌کنند، مشمول این مقررات نبوده و فقط کارگرانی که در کارگاه‌های موضوع قانون کار شاغل بوده و حق بیمه کارکرد ماهانه و بیمه بیکاری را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند، مشمول این طرح خواهند بود.

فهرست فعالیت‌ها و زیربخش‌های اقتصادی و صنوف تولیدی و خدماتی آسیب‌پذیر از کرونا به شرح زیر است:

- مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت

- مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین راهی و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)

- حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی

- دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری

- تولید و توزیع پوشاک

- تولید و توزیع کیف و کف

- مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیو

- مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی

- مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی

- مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی

کد خبر 498043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha