ترافیک و شلوغی در نخستین روز هفته خیابان‌های تهران موجب نگرانی مسئولان وزارت بهداشت از به خطر افتادن شرایط قرنطینه شد. قائم مقام وزیر صنعت می‌گوید: ستاد ملی کرونا هیچ ممنوعیتی برای فعالیت واحدهای تولیدی نداشته و بخشنامه اخیر وزارت صنعت نیز مرتبط با صنوف تولیدی بوده است.

معابر و مغازه های شرق

همشهری آنلاین - علی کربلایی: همزمان با انتشار تصاویر مربوط به ترافیک صبح‌گاهی در تهران برخی در فضای مجازی این موضوع را ناشی از اختلاف دیدگاه های وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت بهداشت و درمان، در مورد زمان و چگونگی آغاز به کار واحدهای صنفی تولیدی و توزیعی قلمداد کردند زیرا پیش از آن سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه ای به رئیس جمهوری به بخشنامه وزارت صنعت واکنش نشان داده و آن را دستور العملی اداری برای بازگشایی همه مشاغل و مراکز کسب و کار و مغایر با نقش و مسئولیت جایگاه ستاد ملی مقابله با کرونا قلمداد کرده بود. هم‌زمان ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت با انتقاد از شلوغی و ترافیک پایتخت، نسبت به خطر افتادن شرایط قرنطینه این کلانشهر ابراز نگرانی کرد. در پاسخ به این نگرانی‌هاحسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت در گفت و گو با همشهری هر گونه ارتباط شلوغی و ترافیک روز شنبه در خیابان های شهر تهران را با بخشنامه اخیر این وزارتخانه مبنی بر بازگشایی واحدها رد کرد.

  • ارایه اطلاعات غلط به وزیر بهداشت

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با همشهری، نامه وزیر بهداشت به رئیس جمهور در مورد بخشنامه تعطیل بردار نبودن تولید را ناشی از نخواندن این کامل این بخشنامه و ارایه اطلاعات غلط به سعید نمکی دانست و گفت: مشخص نیست که در نامه وزیر بهداشت به رئیس جمهوری به چه دلیل موضوع بازگشایی کسب و کارها مطرح شده زیرا نامه ابلاغی وزارت صنعت به مراکز استان ها بر تعطیل ناپذیری واحدهای تولیدی تاکید شده و گمان می‌کنم در مورد این نامه اطلاعات نادرستی به وزیر بهداشت ارائه شده است.

حسین مدرس خیابانی با بیان این که این ابلاغیه وزارت صنعت صراحت به تولید دارد و به سایر کسب و کارها و واحدهای توزیعی اشاره نشده؛ افزود: حتی در این نامه نیز دقیقاً اولویت با تامین اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا بوده و بر ضرورت فعالیت واحدهای تولیدی مطابق با معیارها و پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت کارکنان و کارمندهای واحدهای تولیدی تأکید شده است.  او با تاکید بر این که در نامه مذکور اصلا اشاره ای به فعالیت مشاغل و کسب و کارها نشده؛ گفت: در مورد این نامه با وزیر بهداشت صحبت کرده‌ایم و هیچ اختلاف نظری در زمینه فعالیت واحدهای تولیدی و کسب و کارها بین دستگاه های مختلف وجود ندارد. به گفته او؛ این نامه در پاسخ به استعلام معاونت‌های تخصصی مانند صنایع معدنی و خودروسازی به استان ها ابلاغ شد زیرا این معاونت‌ها در نامه‌ای خواستار تعیین تکلیف شده بودند؛ ما هم در پاسخ به این درخواست ها اعلام کرده‌ایم که صاحبان مشاغل چگونه می‌تواند فعالیت خود را آغاز کنند.

مدرس خیابانی، افزود: در واقع وزارت صنعت به عنوان مسئول لجستیک و تامین اقلام کالایی مورد نیاز کشور فقط  در نامه ای به همه واحدهای تولیدی اعلام کرد که تولید تعطیل بردار نیست و این گونه واحدها باید نسبت به تداوم تولید و تامین اقلام  مورد نیاز مردم اقدام کنند. قائم مقام وزیر صنعت در گفت و گو با همشهری با بیان این که اغلب واحدهای تولیدی در خارج از محدوده کلانشهر تهران قرار دارند در نتیجه هر گونه ارتباط ترافیک تهران با نامه اخیر وزارت صنعت منتفی است؛ افزود: این بخشنامه در چارچوب و هماهنگی با مصوبات ستاد ملی کرونا بوده و بحثی در مورد فعالیت واحدهای صنفی توزیعی نیز مطرح نشده بود. بخشنامه وزارت صنعت به صراحت در مورد فعالیت واحدهای تولیدی با محوریت تولید و تامین اقلام مرتبط با کرونا و توجه به این موضوع بوده که واحدهای تولیدی تا چه حد پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند. همچنین کارشناسان بهداشت مستقر در این واحدهای تولیدی وظیفه نظارت بر رعایت این پروتکل را دارند و حتی نامه اخیر وزیر صنعت اجباری به تولید در واحدهایی که قادر به رعایت پروتکل های بهداشتی نیستند، نبوده است.

تعیین تکلیف برخی کسب و کارها تا هفته آینده

قائم مقام وزیر صنعت با بیان این که در زمان شیوع کرونا  نیز بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا نیز بخش تولید از برخی محدودیت های و ممنوعیت ها مستثنی است، گفت: واحدهای تولیدی می توانند با رعایت پروتکلهای بهداشتی به فعالیت خود ادامه دهند اما درمورد واحدهای صنفی و کسب و کارها توزیعی، هنوز هم همان شرایط قبلی حاکم است. بر اساس مصوبات ستاد برای فعالیت  بخشی از کسبه مرتبط با واحدهای صنفی مانند نانوایی ها، فروشگاه های زنجیره ای، میوه فروشی ها، میادین میوه و تره بار و واحدهای صنفی خرده فروشی مطابق با پروتکل های وزات بهداشت محدودیت یا ممنوعیتی وجود نداشته است.

مدرس خیابانی، افزود: در مورد سایر کسب و کارها نیز احتمالا در هفته آینده ضوابط فعالیت برخی واحدها از پایان فروردین  ماه تعیین و اعلام می شود و در نظر است تا به صورت مرحله ای و تدریجی بر اساس پیشنهادهایی که کمیته امنیتی، اجتماعی کرونا (به ریاست  وزیر کشور) به ستاد ملی کرونا ارایه و با صلاحدید این ستاد، فعالیت این واحدها آغاز شود. یکی از پیشنهادها آن است که فعالیت این گونه صنوف با تعیین ساعات کار مشخص و به صورت تدریجی باشد اما این موضوع نیز هنوز نهایی نشده، در حال بررسی است و احتمالا تا هفته آینده مشخص می شود. او افزود: با این وجود فعالیت دوباره بخشی از کسب و کارها که مستلزم تجمع بیشتر افراد است در مراحل آخر و احتمالا از پایان فروردین ماه با پیشنهاد کمیته امنیتی اجتماعی کرونا و تصویب ستاد آغاز می شود.

  • رشد چند برابری تامین کالا از تولید تا واردات

قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به بهبود روند تولید، واردات و تامین کالاهای اساسی و اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا، گفت: با تخصیص به موقع ارز برای تامین مواد اولیه و واردات مشکلی برای تامین اقلام کالایی نداریم به نحوی که اکنون بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی به بنادر کشور وارد شده است. مدرس خیابانی در مورد تامین اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا، افزود: اکنون تولید ماسک از ۴۰۰ هزار عدد به یک میلیون و دویست هزار عدد رسیده و تا پایان فروردین به ۲ میلیون عدد می رسد. همچنین با انجام چندین سورتی پرواز تا کنون ۳.۵ میلیون عدد ماسک ان ۹۵ مخصوص کادر درمانی، حدود ۱۵ میلیون عدد ماسک سه لایه معمولی و ۶۰۰ هزار لباس پرستاری مخصوص کادر درمان وارد کشور و روند تامین ارز و واردات این اقلام نیز تسهیل شده است.  

او با اشاره به این که میزان تولید مواد ضد عفونی به بیش از ۴ برابر رسیده و تولید کارگاهی این اقلام نیز به سه میلیون لیتر افزایش یافته است، در مورد کمبود برخی از اقلام مرتبط با کرونا مانند ماسک ان ۹۵ و دستکش در داروخانه ها نیز گفت: توزیع این گونه اقلام با رشد تولید، افزایش یافته است اما بر اساس تصمیمات وزارت بهداشت مقرر شده تا مواد ضد عفونی و ژل  از طریق فرشگاه های زنجیره ای و بزرگ، داروخانه ها و میادین میوه و تره بار توزیع شود اما توزیع ماسک بهداشتی و دستکش مورد نیاز کادر درمان به دلیل محدودیت های تولید و تامین فقط  در بیمارستان ها و مراکز درمانی انجام خواهد شد. ضمن این که ماسک کارگاهی که مورد نیاز اغلب مردم است در واحدهای صنفی سطح شهر عرضه می شود. مدرس خیابانی تاکید کرد، با این وجود در تولید ماسک هنوز با تامین تقاضای نهایی فاصله داریم چراکه امکان تامین روزانه ۸۰ میلیون عدد ماسک از طریق تولید داخل و حتی با واردات وجود ندارد اما میزان تولید ماسک بهداشتی مانند ان ۹۵ و ماسک کارگاهی و سایر اقلام مرتبط با بیماری کرونا مانند ژل و الکل به طور روزانه در حال افزایش است.

کد خبر 497766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha