شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

رضا کربلائی/ هنوز یک ماه از روزی که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نشست مشترک اوپک و غیر اوپک را یکی از بدترین نشست‌های تاریخ نفت‌فروشان دنیا خوانده نگذشته که عربستان و روسیه از تصمیم شان پشیمان شده‌اند؛ آن‌ها هر کدام دیگری را معرفی می کنند و کار به جایی رسیده که ویروس کرونا به کابوس سیاهی برای بازار طلای سیاه دنیا تبدیل شده است.

اوپك 833

به گزارش همشهری، کار دنیای نفت به جایی رسیده که 2 رقیب و همکار این سال های بازار نفت یعنی عربستان و روسیه که 17 اسفندماه زیر توافق شکننده اوپک پلاس زدند و به خریداران نفت پیام دادند که هر چه قدر نفت می خواهید، می فروشیم آن هم با تخفیف، حالا امیدشان را به پیام یک رئیس جمهور و تاجر بزرگ بسته اند و به رقیب جدی‌تر گوش داده اند. دنیای عجیبی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از ولادیمیر پوتین همتای روس و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بخواهد که به جنگ نفتی پایان دهند و دست‌کم 10 میلیون از تولید نفت را کم کنند؛ شاید هم به گفته ترامپ 15 میلیون بشکه؛ چه فایده وقتی دشمن اصلی این روزهای دنیا یعنی کرونا 30 میلیون بشکه از تقاضای جهانی نفت را کم کرده و حالا همه امیدشان به جلسه دوباره فرستاده‌های پوتین و محمد بن سلمان است، البته این بار به جای جلسات حضوری این بار برای نخستین بار سرنوشت آینده قیمت نفت را ویدئو کنفرانس روشن می کند.

ریاض و مسکو همدیگر را متهم کردند

به گزارش همشهری، در حالی که امیدها به توافق احتمالی ریاض و مسکو برای پایان دادن به جنگ نفتی با میانجیگری آمریکا دوخته شده، رئیس‌جمهوری روسیه، خروج عربستان از توافق عرضه نفت و همچنین تأثیر ویروس کرونا بر تقاضای جهانی این کالا را از عوامل سقوط اخیر قیمت نفت دانست. به گزارش رویترز، او پس از دیدار با وزیر انرژی اش، اعلام کرد عربستان قصد دارد از شر رقبای نفت شیل خود خلاص شود و برای این کار، مجبور شد قیمت نفت را به پایین‌تر از ۴۰ دلار برای هر بشکه برساند. البته مرد شماره یک کاخ کرملین پیامی هم به کاخ سفید فرستاد و گفت: روسیه از ایالات متحده و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت می‌خواهد تولید نفت را به‌طور مشترک کاهش دهند تا با این کاهش تولید مشکلاتی از قبیل قیمت‌های پایین و تقاضای ضعیف را برطرف کنند. اما عربستان اتهام مطرح شده از سوی رئیس جمهوری روسیه مبنی بر کناره‌گیری عربستان از توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک را رد کرد و مسکو را به کناره‌گیری از این توافق متهم کرد.  فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان همچنین افزود: موضع ریاض درباره تولید نفت شیل مشخص است و نفت شیل بخش مهمی از منابع انرژی جهان به شمار می‌آید.

دوستی خاله خرسه نفت فروشان بزرگ

ورای اظهارنظر مقامات روسیه و عربستان، روشن است که اختلاف اصلی از آنجا نشات می گیرد که چه میزان از تولید نفت دنیا باید کم شود و هر کشوری چه میزان باید از تولید خود بکاهد. ترامپ می گوید: روسیه و عربستان از تولیدشان کم کنند بین 10 تا 15 میلیون بشکه در روز، پوتین می گوید: آمریکا هم باید از تولید نفت خود کم کند، بن سلمان اما دنبال کم کردن بیشتر تولید نفت روسیه است تا آمریکا و البته افزایش قیمت نفت. چرا که میانگین قیمت سبد نفتی اوپک که سهم بیشتر را عربستان در اختیار دارد به مرز 16 دلار رسیده است.  یک منبع سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از توئیت اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توافق احتمالی روسیه و عربستان برای کاهش روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه‌ای با هدف احیای بازار نفت گفت: اعضای اوپک و همپیمانانش در حال کار روی توافقی برای کاهش عرضه بی‌سابقه معادل ۱۰ درصد عرضه جهانی نفت خام هستند و البته آمریکا باید از سهم تولید شیل اویل در توافق برای کاهش عرضه مشارکت کند.

بیم و امید تحلیل گران

بازار جهانی نفت در هاله ای از بیم و امید به سر می برد، «نوریهیرو فوجیتو» استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در گروه مالی میتسوبیشی یواف‌جی ژاپن می گوید: ترامپ تاجر است و به اندازه ای باهوش است که این چیزها را درک کند. کاهش ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه در روز به زبان ساده غیرممکن است. تحلیل گران «رویال بانک کانادا» در یادداشتی نوشتند: هم ریاض و هم مسکو علاوه بر این بدنبال مشارکت تولیدکنندگان آمریکایی نیز هستند و این موضوع در حال حاضر شاید بزرگترین مانع بر سر رسیدن به توافق باشد. تحلیلگران مؤسسه یوبی‌اس هم اعلام کردند که درباره پذیرش و تعهد روسیه و عربستان برای کاهش عمده تولید شک دارند و انتظار دارند که قیمت‌ها همچنان تحت فشار باشد. به گفته تحلیلگران گلدمن ساکس، حتی اگر قرار باشد توافقی حاصل شود، ما معتقدیم هماهنگی لازم فقط به تأخیر و اجرای تدریجی منجر خواهد شد. به ویژه این‌که دستیابی به توافقی برای پایان جنگ قیمتی سعودی‌ها و روسیه بدون مشارکت دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت دشوار است.

آینده تیره با ویروس سیاه

یک کارشناس انرژی هم می گوید:  با ادامه شرایط فعلی، شاهد توقف عرضه شیل نفت‌ها و تولید از میادینی که هزینه‌های زیادی صرف تولید نفت می‌شود خواهیم بود و می‌توان گفت از این حیث، ۵میلیون بشکه در روز از بخش عرضه کاسته خواهد شد. نرسی قربان افزود: در حال حاضر با عامل جدیدی که بازار نفت را بیش از عوامل دیگر متأثر کرده، مواجه‌ایم که این عامل جدید، شیوع همه‌گیر و جهانی ویروس کرونا است. او افزود: شیوع بیماری کرونا روی تقاضای جهانی نفت اثر گذاشته؛ اما اثر آن و مدت زمان تأثیر آن قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌دانیم شیوع جهانی این ویروس تا چه‌زمانی به‌طول می‌انجامد و تا چه‌اندازه اقتصاد جهانی را فلج می‌کند.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه "اگر نسبت به ماندگاری و اثر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهان آگاهی داشتیم، می‌توانستیم پیش‌بینی و برآورد حدودی از آینده قیمت نفت ارائه دهیم"، گفت: از آنجایی که نسبت به این مسئله آگاهی نداریم، نمی‌توان نسبت به آینده بازار نفت پیش‌بینی درستی داشت و هر رخدادی در این بازار محتمل است.

قربان تاکید کرد: اگر اثر ویروس کرونا تا 6 ماه دیگر کم‌کم به‌صورت نسبی بر روی اقتصاد جهانی کاهش یابد و پایه‌های اقتصاد شروع به گردش کند و پیرو آن، تقاضای نفت افزایش یابد، می‌توانیم قیمت بین 40 تا 50 دلار را برای نفت در یک سال آینده متصور باشیم، منتها باید اثر عرضه را نیز در نظر بگیریم. وی افزود: با ادامه شرایط فعلی که قیمت نفت خام به زیر 30 دلار رسیده، شاهد توقف عرضه شیل نفت‌ها و تولید از میادینی که هزینه‌های زیادی صرف تولید نفت می‌شود، همچون میادین نفتی در آبهای عمیق خواهیم بود و می‌توان گفت از این حیث، چیزی در حدود 5 میلیون بشکه در روز از بخش عرضه کاسته می‌شود.

او ادامه داد: وقتی شیوع ویروس کرونا تقاضا برای نفت را کاهش داد، اوپک خواست اثر این افت تقاضا را با کاهش تولید جبران کند، اما نه‌تنها نتوانست تولید را کاهش دهد، بلکه توافقات قبلی نیز برای کاهش تولید اوپک به هم خورد و در نتیجه عربستان سعودی اعلام کرد که اول آوریل، 3 میلیون بشکه روانه بازار خواهد کرد و این مسئله موجب شد که شوک قیمتی در بازار نفت رخ دهد و کاهش قیمت نفت ناشی از تأثیر شیوع کرونا بر اقتصاد جهانی را تشدید کند. او افزود: این احتمال وجود دارد که عربستان و روسیه به‌عنوان نمایندگان اوپک و کشورهای غیراوپک به توافق در بازار نفت دست یابند که این توافق نیز در صورت تحقق، به ترمیم قیمت نفت خواهد انجامید.

کد خبر 497746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha