شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
۰ نفر

دیواره‌های ساحلی تا حدی در برابر امواج مقاوم هستند اما نمی‌توانند موج‌های شدید را دفع کنند. همین چالش موجب اختراعی تازه شده است.

دیوار ساحلی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، دیواره‌های ساحلی در صورت حرکت موج‌های بزرگ و مرتفع نمی‌توانند به خوبی در برابر آنها مقاومت کنند. از سوی دیگر این دیواره‌ها دسترسی به آب دریا را محدود می‌کنند. یک سیستم جدید می‌تواند مشکل را حل کند.

این سیستم نوعی دیواره مسقف با پایه‌های متعدد است که در صورت عادی بودن شرایط به شکل سایبان در برابر دریا نصب می‌شود و در صورت توفانی شدن دریا قابلیت کج شدن دارد و سقف آن با چرخش در برابر موج دریا قرار گرفته و از وارد آمدن خسارت جلوگیری می‌کند.

این سازه توسط محققان دانشگاه پرینستون طراحی شده و در شرایطی که هوا عادی باشد در قالب چترهایی به شکل سایبان آسایش مسافران و جهانگردان را تامین می‌کند. قطر هر یک از این چترها بعد از باز شدن به ۸ متر می‌رسد و جنس آن از سیمان تقویت شده با ضخامت ۱۰۲ میلیمتر است. ارتفاع هر یک از ستون‌های این سازه نیز به ده متر و مساحت آنها به ۱۲۹ سانتیمتر مربع می‌رسد.

بر اساس برآوردها در صورت وقوع توفان و کج شدن دیواره این سازه در برابر آب، امکان مقاومت آن در برابر موج‌هایی با ارتفاع هشت متر نیز وجود خواهد داشت. از سازه یاد شده می‌توان برای جمع‌آوری آب باران و نصب سلول‌های خورشیدی نیز استفاده کرد.

کد خبر 497684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha