چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی شصت‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» به‌طور رسمی معرفی شدند و یک بار دیگر داغ دلمان تازه شد که هیچ نماینده‌ای از ایران در این جشنواره فرانسوی حضور ندارد.

جشنواره کن که از 25 اردیبهشت تا 5 خرداد (14 تا 25 می) در شهر ساحلی کن فرانسه برگزار می‌شود، پس از اسکار آمریکایی، مهم‌ترین جشنواره سینمایی جهان است و امسال مثل اسکار، از سینمای ایران در این جشنواره هم خبری نیست، جالب این‌که حتی نام عباس کیارستمی هم  در بین حاضران بخش‌های جنبی دیده نمی‌شود. کیارستمی امسال با فیلم‌ «شیرین» برای شرکت در کن اقدام کرد و فیلم‌اش به زبان فرانسوی زیرنویس هم شد  اما برخلاف انتظار، خبری از او نیست.

شیرین واکنش آزاد 90 بازیگر زن سینمای ایران را به تصاویری که می‌بینند نمایش می‌دهد و انتظار می‌رفت در بخش جنبی و غیررقابتی کن 61 پذیرفته شود اما ظاهرا شان پن، رئیس هیات داوران جشنواره امسال با ژولیت بینوش و دیگر فرانسوی‌های دوستدار کیارستمی فرق دارد و ایران امسال هم تنها باید به حضور در بازار بین‌المللی فیلم کن رضایت دهد.

امسال 2 فیلم «انعکاس» به کارگردانی رضا کریمی و «استشهادی برای خدا» ساخته علیرضا امینی در این بازار به نمایش در می‌آیند. این 2 فیلم که هر 2 مضمونی دینی دارند، امسال در جشنواره فجر خودمان کم و بیش مورد توجه بودند، به ویژه استشهادی برای خدا که در 3 رشته نامزد شد و جایزه بهترین نقش دوم مرد و بهترین فیلم بین‌الادیان را هم دریافت کرد.

البته کیارستمی تنها شکست‌خورده کن امسال نیست؛ به جز او، بهنام بهزادی با «تنها دوبار زندگی می‌کنیم» و سامان سالور با «ترانه تنهایی تهران» هم برای شرکت در بخش رسمی کن 2008 ثبت نام کرده بودند، اما هیچ کدام در این بخش پذیرفته نشده‌اند و تنها به 2 بخش باقیمانده از بخش‌های جنبی امید بسته‌اند. این 2 بخش، «هفته منتقدان» و «2 هفته کارگردانان» نام دارند که قرار است امروز و فردا فهرست فیلم‌های خود را اعلام کنند.

جالب‌تر از این‌ها، پذیرفته نشدن فیلم‌های سمیرا مخملباف و امیر نادری است که هر 2 خاک اجنبی را  ترجیح داده و در کشورهای دیگر فیلم می‌سازند. مخملباف با «اسب دوپا»یش که ماجراهای دنباله‌دار بمب‌گذاری و جنجال‌های بعدش هنگام فیلمبرداری، کلی هم سروصدا راه انداخته بود، نتوانست مسافت طولانی افغانستان تا فرانسه را به سلامت بپیماید و این بار بابا هم به دادش نرسید. امیر نادری هم که این روزها به «چاه کندن در لاس‌و‌گاس» مشغول بوده است، احتمالا امروز و فردا اول وقت به باجه‌های روزنامه‌فروشی محلشان سر می‌زند و فهرست 2 بخش باقیمانده را مطالعه می‌کند.

برنده‌های مرحله اول
امسال در بخش غیررقابتی «ایندیانا جونز و پادشاه جمجمه کریستالی» ساخته «استیون اسپیلبرگ»، «پاندای کونگ‌فو کار» ساخته «مارک اوسبورن»، «خوب، بد، عجیب» ساخته «جی وون کیم» به‌همراه «ویکی کریستینا بارسلونا» ساخته «وودی آلن» حضور دارند که دست کم نام اسپیلبرگ و آلن، این بخش را روسفید کرده است.

در بخش نمایش‌های ویژه هم «رومن پولانسکی؛ محبوب و تحت ‌تعقیب» ساخته «مارینا زنویچ»، «خاکستر زمان» ساخته «وونگ کار وای»، «احمق‌ها سخت عاشق می‌شوند» ساخته «دانیل لکونته»، «پازوی خونین» ساخته «مارکو تولیو جوردانا» و «از زمان و شهر» ساخته «ترنس دیویس» به نمایش درمی‌آیند. در بخش نمایش‌های نیمه‌شب، فیلم‌های «مارادونا» ساخته «امیر کاستاریکا»، «نظارت» ساخته «جنیفر لینچ» و «تعقیب‌کننده» ساخته «هونگ جین‌ نا» حضور دارند و در بخش نمایش ویژه، فیلم «موج سوم» ساخته «آلیسون تامسون» به‌ نمایش درمی‌آید.

اما در بخش رقابتی که بخش اصلی و رسمی کن است، 20 فیلم از کارگردانانی چون کلینت استوود، استیون سودربرگ (با 2 فیلم)، ویم وندرس و برادران داردن حضور دارند که جشنواره داغی را نوید می‌دهد. جالب اینکه 2 فیلم فرانسوی «داستان نوئل» ساخته آرنود دسپلشن و «مرز سپیده‌دم» اثر «فیلیپ گارل» هم در این بخش پذیرفته شده‌اند.

20 فیلم بخش رقابتی
شهر24 ساخته ژیا جانگ از چین، معجزه من ساخته اریک کو از سنگاپور، سبریس ساخته برلانت مندوزا از فیلیپین، چه و آرژانتین ساخته استیون سودربرگ از اسپانیا، داستان نوئل ساخته آرنائود دسپلشن از فرانسه، خواب بیداری ساخته بیگل جیلان از ترکیه، دلتا ساخته کرانل ماندروچو از مجارستان، دیوو ساخته پائولو سورنتینو از ایتالیا، مرز سپیده‌دم ساخته فیلیپ گارل از فرانسه، Waltz with Bashi ساخته اری فولمن از رژیم اشغالگر قدس، فیلمبرداری در پالرمو ساخته ویم وندرس از آلمان، سکوت لورنا ساخته برادران داردن از بلژیک، گومورا ساخته ماتیو گورونه از ایتالیا، بچه عوضی ساخته کلینت ایستوود از آمریکا، ستایش ساخته اتوم اگویان از کانادا، سینک‌دوک ساخته چارلی کافمن از آمریکا، لونرا ساخته پابلو تراپرو از آرژانتین، خط عبور ساخته والتر سادس از برزیل، زن بدون‌ سر ساخته لوسرسیا مارتل از آرژانتین.

کد خبر 49761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز