وزارت کشور تونس در تلاش برای اعمال قرنطینه در دوران شیوع کرونا از یک دستگاه پلیس آهنی برای شناسایی مردم و جریمه کردن خاطیان در خیابان‌های پایتخت بهره برد.

پليس آهني در تونس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، این پلیس آهنی یا روبوکاپ موسوم به پی‌گارد از راه دور پایش می‌شود و به دوربین‌های مادون قرمز و حساس به دمای بدن مجهز است و سیستم هشدار صوتی و نوری هم دارد. در تصاویری که وزارت کشور تونس از عملکرد پلیس آهنی منتشر کرده، این دستگاه به یک شهروند ناقض قانون قرنطینه چنین می‌گوید: «اینجا چه می‌کنی؟ کارت شناسایی لطفا. مگر نمی‌دانی قرنطینه است؟»

انیس صحبانی، خالق پلیس آهنی تونس و استاد دانشگاه پیر و ماری کوری سال ۲۰۱۵ این دستگاه را با هدف کاربرد در بازرسی‌های امنیتی ساخت. تولید هر دستگاه روبوکاپ ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار دلار هزینه دارد و پیش از این بیشتر برای صادر کردن به خارج از مرزها و استفاده در ماموریت‌های امنیتی استفاده داشت. قرار است یک دستگاه دیگر از این پلیس‌های آهنی به بیمارستانی در پایتخت ارسال و برای آسان‌تر کردن برقراری ارتباط بیماران کرونا با خویشان استفاده شود.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در تونس از کارکرد پلیس آهنی استقبال کرده و تصاویر آن را در خیابان‌های پایتخت به اشتراک گذاشته‌اند. در یکی از این پست‌ها، صدای ضبط‌شده پی‌گارد از مردم و شهروندان می‌خواهد به قانون احترام بگذارند و برای کاهش ابتلا به کرونا و در امان ماندن جان انسان‌ها در خانه بمانند.

مقام‌های امنیتی و بهداشتی تونس برای مهار بحران شیوع کرونا منع رفت و آمد شبانه را از حدود ۲۰ روز پیش اعمال کردند و پس از پنج روز، منع رفت و آمد سختگیرانه‌تر شد. از دوم مارس ۱۴ نفر در این کشور شمال آفریقا به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دنیا رفته و ۴۵۵ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

کد خبر 497603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha