علی‌اصغر محمدی: رئیس سازمان حج و زیارت گفت: برای جلوگیری از سرگردانی زائران، نیروهای مرزبانی ایران وعراق به افرادی که ویزای انفرادی دارند، اجازه ورود نمی‌دهند.

وی گفت: با توجه به وجود مشکلات متعدد امنیتی در عراق، زایران باید از طریق کاروان‌های مجاز سازمان حج و زیارت به عتبات عالیات عزیمت کنند.

مصطفی خاکسار قهرودی از هماهنگی با نیروهای مرزبانی ۲ کشور مبنی بر جلوگیری از تردد زایران با ویزای انفرادی خبر دادو از مردم خواست برای جلوگیری از بروز مشکلات، به‌صورت انفرادی به عراق سفر نکنند.

به گفته وی، هم اکنون برای اعزام زایران به عتبات عالیات در قالب کاروان‌های مجاز مشکلی وجود ندارد و امنیت زائران نیز در کشور عراق تامین می‌شود.

معاون عتبات عالیات عراق و سوریه سازمان حج نیز گفت: براساس برنامه ریزی‌ها و ثبت نام‌های صورت گرفته، روزانه ۲ هزار و ۳۰۰ زائر ایرانی به قصد زیارت عتبات عالیات وارد عراق می‌شوند. البته آمادگی داریم روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را به کشور عراق اعزام کنیم.

از هفتم فروردین امسال مرز عراق به‌دلیل درگیری‌های داخلی این کشور بسته شده بود که چهارشنبه گذشته مجددا بازگشایی شد.

سرگردانی هزار زائر ایرانی در مرز

رئیس سازمان حج و زیارت در باره دلایل سرگردانی زائران گفت: سفارت عراق برای تعدادی از افراد به‌صورت انفرادی ویزا صادر می‌کرد و این افراد برای عبور  از مرز دچار مشکل می‌شدند.

به گفته وی علت بروز این مشکلات ناهماهنگی بین عراقی‌هایی که ویزا صادر می‌کنند و نیروهای مرزبانی این کشور است. البته این موضوع جدیدی نیست و در ۲ سال گذشته به ویژه در مناسبت‌های مختلف این امر تکرار شده است.

برای جلوگیری از این مسایل در ایام خاص، براساس هماهنگی با طرف عراقی، قرار شد سفارت این کشور ویزای انفرادی صادر نکند.

خاکسار، وجود برخی دلالان که با توجه به اشتیاق مردم برای زیارت عتبات عالیات، متقاضیان را به‌صورت انفرادی وارد کشور عراق می‌کنند، گفت؛ همین افراد نیز باعث بروز مشکلاتی در مرز می‌شوند.

تعبیر برداشت از اختیارات قانونی

رئیس سازمان حج و زیارت در واکنش به مذاکره سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با مسئولان سوری گفت: این مسئله ناشی از تعبیر برداشت از اختیارات قانونی بین ۲ سازمان است.

به گفته وی هم اکنون بحث سفر به سوریه متولی ندارد و بخشی از کارها در سازمان حج و بخشی نیز از طریق سازمان میراث فرهنگی انجام می‌شود.

خاکسار تصریح کرد این موضوع هر چه زودتر باید در هیات دولت بررسی و مشخص شود. نکته جالب اینکه اکنون ۹۰ درصد زائران سوریه ایرانی هستند که به‌دلیل نامشخص بودن متولی، وضعیت اعزام و اسکان زائران در سوریه نابسامان است.

مسئول عتبات عالیات سازمان حج و زیارت کشور نیز در این باره گفت: متأسفانه برخی به‌دلیل ناآگاهی برای اعزام به سوریه در شرکت‌هایی ثبت‌نام می‌کنند که به ‌آنها خدمات مناسبی ارائه نمی‌دهند.

به گفته حسین اکبری در زمینه ساماندهی مقاومت‌هایی از سوی افرادی که به‌صورت غیرمجاز زائران را به سوریه می‌برند وجود دارد. ولی در تلاش هستیم این ساماندهی را انجام دهیم تا به زائران خدمات خوبی ارائه شود.

کد خبر 49746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز