جمعه ۷ مهر ۱۳۸۵ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یونسکو در مراسمی در پاریس از چند دهه خدمات استاد عزت‌الله انتظامی هنرمند بزرگ سینما و تئاتر ایران تجلیل کرد.

گزارش واحد مرکزی خبر حاکی‌است، در این مراسم ماتسورا نماینده مدیر کل یونسکو در سخنانی با اشاره به نقش هنر در روند گفتگوی فرهنگ‌ها، نقش انتظامی را در عرصه هنر و نیز تقویت این روند ستود.

همچنین در این مراسم پیام جان کلود کریر کارگردان و ایرانشناس معروف فرانسوی درباره شخصیت هنری و تأثیرگذار انتظامی پخش شد و پخش نماهنگ‌هایی از زندگی انتظامی به همراه گوشه‌هایی از حضور هنری وی در فیلم‌های مختلف در این مراسم مورد استقبال گسترده حاضران قرار گرفت.

انتظامی نیز در سخنانی گفت: من هشتاد و دو سال سن و حدود شصت و پنج سال فعالیت هنری دارم و در بسیاری از شهرهای ایران بازی‌ و فعالیت هنری داشته‌ام و فکر می‌کنم که این مراسم در واقع در تجلیل از فرهنگ، هویت و تمدن کشورم برگزار شده است.

در این مراسم همچنین گوشه هایی از موسیقی سنتی ایرانی نواخته شد که حاضران به گرمی از آن استقبال کردند.

عزت الله انتظامی متولد 1303 تهران‌, دانش آموخته تئاتر و سینمای هانوفر آلمان‌, دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دکترای افتخاری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی فعالیت هنری را با پیش پرده خوانی در تماشاخانه ایران آغاز کرد.

بازی در فیلم واریته بهاری، به کارگردانی پرویز خطیبی نخستین تجربه سینمایی اوست.

انتظامی ملقب به آقای بازیگر سینمای ایران است که بارها برنده جوایز جشنواره های داخلی و خارجی شده است.

از دیگر فعالیت‌های او می توان به بازی در تئاتر, مجموعه‌های تلویزیونی از جمله هزاردستان به کارگردانی علی حاتمی، تدریس در دانشگاه های مختلف و داوری در جشنواره‌های مختلف اشاره کرد.

عزت‌الله انتظامی پس از انقلاب در بیشتر کارهای سینمایی و با نقش‌ها و حالات مختلف حضور پیدا کرد و بازی او در دهه شصت در فیلم‌هایی چون حاجی واشنگتن، اجاره‌نشین‌ها، گراند سینما، هامون، بانو، خانه خلوت، ناصرالدین شاه آکتور سینما، روز فرشته، روسری آبی و خانه‌ای روی آب از اوج کارهای هنری آقای بازیگر به شمار می‌رود.

عزت‌الله انتظامی همچنین در بیست و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر با بازی در فیلم دیوانه‌ای از قفس پرید به کارگردانی احمد رضا معتمدی در این جشنواره حضور داشت.

بازی در فیلم گاو خونی به کارگردانی بهروز افخمی و فیلم جایی برای زندگی به کارگردانی محمدرضا بزرگ‌نیا از دیگر تجربیات هنری اوست.

در این مراسم تقدیر از انتظامی که در هفته فرهنگ‌های خارجی در فرانسه برگزار شد، گروه زیادی از ایرانیان مقیم و نیز علاقه‌مندان خارجی به فرهنگ و هنر ایران شرکت داشتند.

هفته فرهنگ‌های خارجی مناسبتی‌است که با همکاری خانه‌های فرهنگ کشورها در فرانسه برنامه‌ریزی شده و هر سال از سوم مهرماه تا نهم مهرماه برگزار می‌شود.

کد خبر 4974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز