همشهری آنلاین: روسیه همسایه جنوبی خود یعنی گرجستان را که تعدادی از افسران روسی را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده است، به اقدام تلافی‌جویانه تهدید کرد.

روزنامه دی ولت از مسکو گزارش داد، آندری میرونف، سخنگوی شورای فدراسیون روسیه اقدام روز پنجشنبه 28 سپتامبر  نیروهای امنیتی گرجستانی را حرکتی نمایشی با هدف تحریک کردن روسیه خواند که می‌تواند به بروز جنگ منجر شود.
سرگی ایوانف، معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع روسیه نیز در مسکو اعلام کرد این اقدام که با حمایت آمریکا از رهبری گرجستان صورت گرفته، "خودسری به تمام معنا" است.
بر خلاف این اظهارات، رهبری گرجستان ادعا می‌کند که برای دستگیر کردن 6 وابسته نظامی عالی‌رتبه روسی دلایل موجهی دارد.

مقر نظامیان روسی در تفلیس هنوز در محاصره نیروهای امنیتی گرجی است

گرجستان خواستار تحویل یکی دیگر از افسران اطلاعات نظامی روسیه است.
در مجموع 3000 سرباز روسی در دو مقر نظامی در گرجستان به سر می‌برند. آنها قرار است تا سال 2008 میلادی از این منطقه‌ها عقب‌نشینی کنند.
این افسران عالیرتبه که پنج تن از آنها در تفلیس و یکی از آنها در باتومی در دریای سیاه دستگیر شده‌اند متهم به جاسوسی و مشارکت در اقدامات خرابکارانه هستند. ایراکلی اوکروشویلی، وزیر دفاع گرجستان گفت مدارک این اتهامات موجود است.
به گفته وی، فیلم مستندی از اقدام این عاملان نظامی روسی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها چگونه تلاش می‌کردند شهروندان گرجستانی را به کار بگیرند. هدف از این اقدام جلوگیری از ائتلاف نیروهای مسلح گرجی با ناتو بوده است.
در همین حال ایوانف آزادی افسران روسی را خواستار شده است. او دستگیری این افسران را با روش‌های تروریستی استالینی دهه 70 میلادی مقایسه کرده است. او اتهامی را که گرجی‌ها علیه افسران روس مطرح کرده‌اند "پوچ" توصیف کرد و با بیان این که تعجب نخواهد کرد اگر طرف گرجی بگوید این افسران می‌خواسته‌اند خورشید را از آسمان بدزدند، اعلام کرد که کشورش اقدامات تلافی‌جویانه "مناسبی" را علیه گرجستان اتخاذ خواهد کرد.
پارلمان روسیه نیز خواستار دستگیر کردن گرجی‌های مقیم مسکو و حتی اعزام نیرو به گرجستان برای آزادی بازداشت‌شدگان روس شده است. گزارش‌ها از تفلیس نیز حاکی است که سفارت روسیه در گرجستان صدور روادید را برای گرجی‌ها تعلیق کرده است.
میخاییل ساکاشویلی پس از آن که در ژانویه 2004 میلادی رییس جمهور گرجستان شد به طور واضح روابط میان تفلیس و مسکو را بدتر کرد. ساکاشویلی هدف سیاسی خود را بازگرداندن مناطق شورشی اوستیای جنوبی و آبخازیا به گرجستان اعلام کرده است.

کد خبر 4973

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز