بر اساس بررسی نشریه اکونومیست بر مبنای لوکیشن کاربران اینستاگرام مشخص می‌شود ایرانی‌ها جزو کسانی هستند که کمترین مسافرت را در این مدت داشته‌اند و در آلوده کردن دیگر نقاط جهان کمترین اثر را داشته‌اند.

بررسی نشریه اکونومیست بر مبنای لوکیشن کاربران اینستاگرام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، شبکه اجتماعی اینستاگرام به طور عمده برای سلفی‌های شیک و تصاویر مسافرتی معروف است. اما آیا می‌توان از سرویس اشتراک عکس نیز برای ردیابی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا استفاده کرد؟

از آنجا که دولت‌ها و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان پیگیر مشکوک شدن ناهنجاری‌های جدید کروناویروس هستند، شبکه اجتماعی محبوب که مردم برای به اشتراک گذاشتن تصاویر و فیلم‌هایی از مکان‌هایی که بازدید می‌کنند و عموماً برای معاشرت استفاده می‌کنند، می‌تواند برای ردیابی مسیر شیوع ویروس مهم باشد. بستر رسانه‌های اجتماعی ممکن است ابزاری عجیب و غریب برای مطالعه شیوع ویروس کرونا به نظر برسد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این شبکه‌ها در جمع‌آوری داده‌های ارزشمند در مرکز شیوع ویروس از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. 

طبق اظهارات متخصصان و بر مبنای آمار جان‌باختگان و مبتلایان، افراد مسن در برابر این ویروس آسیب پذیرتر هستند، بنابراین این تصور به وجود می‌آید که شاید درصد ابتلا در جوانان کمتر باشد، اما با توجه به اینکه بیشتر کاربران اینستاگرام زیر ۳۵ سال سن دارند، این فرضیه رد شده و گفته می‌شود که افراد جوان می‌توانند حامل قدرتمند بیماری باشند.

از آنجا که آن‌ها اغلب علائم خفیفی را تجربه می‌کنند، ممکن است جوانان آلوده، از بیماری خود اطلاع نداشته باشند و به مسافرت بروند؛ از این رو ممکن است سفرهای آن‌ها از یک نقطه پرشیوع بوده و باعث آلوده شدن افراد در طول مسیر شود.
برای بررسی چگونگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای ردیابی همه‌گیری، اکونومیست بیش از ۲۰ هزار کاربر اینستاگرام را در شهرهای مختلف جهان شناسایی کرد که در آن زمان حداقل ۵۰ مورد از کووید ۱۹ تأیید شده بود. بعد از بازدید از این نقاط مهم، بر اساس پست‌های بعدی که در آن مکان‌های خود مانند شهر یا رستوران را نشانه گذاری کرده‌اند، مشخص شد که این کاربران پس از بازدید از این نقاط مهم به کدام مکان سفر کرده‌اند.

گرچه همه این کاربران به ویروس آلوده نشدند، اما با این حال آن‌ها حامل بالقوه آن بودند؛ بانک اطلاعاتی حاصل، شامل حدود ۶۴ هزار پست اینستاگرام است، اما همه آن‌ها مربوط به تحلیل اکونومیست نبودند. برخی از کاربران ووهان، منبع احتمالی شیوع این بیماری بودند.

بر اساس این بررسی حدود ۵۳ هزار مشاهده، در بیش از ۲ هزار شهر در ۱۲۵ کشور جهان، منتشر شد. بررسی‌ها نشان داد که برخی از کاربران به مکان‌های عاری از ویروس سفر کرده‌اند که متعاقباً با شیوع آن روبه‌رو شده‌اند و احتمال اینکه ویروس را با خود برده باشند، افزایش می‌یابد.

این تحقیق همچنین سرنخ‌هایی در مورد مسیرهای احتمال انتقال ارائه می‌دهد؛ همانطور که مقامات بهداشت عمومی سعی در جلوگیری از گسترش ویروس جدید دارند، دسترسی به داده‌های دقیق و واقعی در مورد حرکت افرادی که ممکن است آلوده باشند، می‌تواند نجات دهنده زندگی باشد. اینستاگرام و دیگر سیستم‌عامل‌های رسانه‌های اجتماعی منبع ثابتی از اطلاعات را ارائه می‌دهند که می‌تواند در نقشه برداری از بیماری همه گیر و شاید محدود کردن انتقال آن مفید باشد. تصویری که ارائه شده است مربوط به این تحقیق است و همانطور که مشاهده می‌شود چین در رأس چرخه انتقال قرار دارد و جوسازی برخی از رسانه‌های معاند در مقصر نشان دادن ایران در انتقال کووید ۱۹ را صراحتا رد می‌کند.

کد خبر 497247

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیث NL ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    2 0
    این امار نشان مبدهد این تعداد سفر صورت گرفته نه این که همه مسافرین مبتلا یا ناقل بوده اند فرضا حتی یک نفر از مالزی به سوییس رفته باشد اتتقال داده اما 300 نفر مسافر که از سنگاپور به هلند میرفته اند ناقل با مبتلا نبودند ماهان کار خودش را کرده از چین اورده تهران برده بارسلونا با 550 یورو برادر انجا مفسر جهادی امار میدانی ندارید ؟
  • GB ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    2 0
    ایرانی‌ها جزو کسانی هستندکه کمترین مسافرت رادر این مدت خارج از مرز های خود داشته اند ودر آلوده کردن دیگر نقاط جهان کمترین اثر را داشته‌اند. آنها همچنین جزو کسانی هستند که بیشترین مسافرت را در این مدت درون کشور خود داشته‌اند و در آلوده کردن نقاط مختلف آن بیشترین اثر را داشته اند.