هر سال در روز طبیعت به دامن کوه ها و دشت های سرسبز می رفتند و زیر سایه درختان پر شاخ و بار این روز را جشن می گرفتند، اما امسال که برای شکست بیماری کرونا در خانه ماندند و نتوانستند از سایه درختان کهنسال لذت ببرند، در محله خود نهال کاشتند تا در سیزده بدر سال بعد، از سایه و طراوت آنها استفاده کنند.

درخت

همشهری آنلاین-رابعه تیموری: مدیر محله آذری به اهالی پیشنهاد کرد امسال برای احترام به طبیعت به نام عزیزانشان نهال غرس کنند. این پیشنهاد برای همه جالب و غیرمنتظره بود و تعداد زیادی داوطلب شدند که در برنامه کاشت نهال شرکت کنند. بعضی از اهالی دوست داشتند نهال ها به نام درگذشتگان و رفتگان محله پلاک کوبی شود و کسانی هم که در روزهای قرنطینه و خانه نشینی نتوانسته بودند به دیدار پدر، مادر و اطرافیانشان بروند، می خواستند با کاشت نهال عزیزانشان را خوشحال کنند.

هر یک از اهالی نام یکی از اطرافیانشان را پیشنهاد کردند و اسامی روی پلاک های فلزی کوچکی حک شد. وقتی نوبت تهیه نهال رسید، مدیر محله موضوع را با «ایرج مرشدلو» شهردار ناحیه یک منطقه۱۷ در میان گذاشت و از او خواست در اجرای برنامه مشارکت کند. مرشدلو از این ایده استقبال کرد و ۲۵نهال در اختیارشان گذاشت. کارگران فضای سبز شهرداری ناحیه هم که فوت و فن درختکاری را می دانستند، به کمک شان آمدند. حاشیه پیاده رو خیابان های شهید منصوری و شهید خوشقدم برای کاشت نهال ها انتخاب شده بود. پیش از شروع نهال کاری، روکش موزاییکی قسمت های انتخاب شده را برداشتند تا کار با سرعت بیشتری انجام شود.

  • این نهال برای پدر

کارگران خبره و تر و فرز بودند و در چشم بر هم زدنی سیمان های زمخت و آب نخورده زیر موزاییک ها را به باغچه ای نقلی برای نهال های تر و تازه تبدیل کردند. وقتی پلاک ها به گوشه و کنار نهال ها سنجاق شدند، نوبت عکس و فیلم گرفتن رسید. بسیاری از آنها آنقدر هیجان داشتند که نتوانستند تا رسیدن به منزل تاب بیاورند و فورأ از طریق فضای مجازی عکس و فیلم ها را برای اطرافیانشان فرستادند. «هانا» و «هانیتا تشت زر» خردسال ترین کسانی بودند که به نام شان  نهال غرس شد و حسابی ذوق و شوق داشتند. هانا خواهر بزرگتر است و ۸سال دارد. او می گوید: «من خیلی خوشحال شدم که بابا اسم من را روی این درخت گذاشته است. از درختم به خوبی مراقبت می کنم تا بزرگ و قوی شود و هوای محله را تمیز کند.»

هانیتا به مدرسه نمی رود، ولی خوب می داند درختان به چه چیزهایی نیاز دارند و برای نگهداری از آنها باید چه کارهایی انجام دهد. «زهرا رهبر» سخت دلتنگ پدرش است که در شهرستان زندگی می کند و به باغداری مشغول است. او می گوید: «من به این درخت حس خاصی دارم و احساس می کنم پدرم از برومندشدن و رشد آن خیلی خوشحال می شود.»

  • برای شادی روح مادرم نهال کاشتم

خانواده «مسرتی» برای شادی روح مادرشان «سایکل» که ۶سال پیش مرحوم شده، در نهال کاری شرکت کرده اند. «ژابیس مسرتی» می گوید: «درخت یک موجود زنده است و با غرس درخت به نام مادرم احساس می کنم روح او دوباره متولد شده است.

مادرم همیشه دوست داشت برای اطرافیانش کاری انجام دهد و حتما از غرس این نهال که به حفظ محیط زیست کمک می کند، خوشحال شده است.» وقتی «فاطمه تهماسب پور» به پدرش خبر داد که امروز به نام او یک نهال سرو غرس می شود، پدرش نتوانست در خانه بماند و به خیابان شهید منصوری آمد تا این اتفاق خوب را از نزدیک ببیند.

«حمید تهماسب پور» که جانباز دفاع مقدس است، پس از نهال کاری تعدادی گلدان خرید و به خانه برد تا فضای منزلش را هم سبز و پر از گل و گیاه کند. «پرویز تشت زر» مدیر محله آذری می گوید: «برنامه غرس نهال را برای نشاط روحی اهالی و احترام به طبیعت برگزار کردیم و در خیابان های شهید خوشقدم و شهید منصوری ۲۵نهال کاشتیم. با اجرای بانشاط این برنامه در محله آذری، شهردار ناحیه یک تصمیم گرفت از شهروندان محله های دیگر هم برای نهال کاری در معابر و حاشیه خیابان ها دعوت کند تا سنت درختکاری در محله ها ادامه پیدا کند.»

کد خبر 497000

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha