سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

یک عضو هیئت علمی گروه بیماری های لثه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگرچه منابع علمی اعلام نکرده اند که ممکن است ویروس کرونا از طریق هوا منتقل شود، اما بر روی سطوح می نشیند و بهتر است قبل از استفاده از مسواک، آن را ضد عفونی کنیم.

مسواک

به گزارش همشهری آنلاین یک عضو هیئت علمی گروه بیماری های لثه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگرچه منابع علمی اعلام نکرده اند که ممکن است ویروس کرونا از طریق هوا منتقل شود، اما بر روی سطوح می نشیند و بهتر است قبل از استفاده از مسواک، آن را ضد عفونی کنیم.

رضا بیرنگ در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه عفونت لثه یکی از مشکلات دهان و دندان است، اظهار کرد: اگر عفونت به صورت مزمن باشد نیازی به انجام اقدامات خاصی نیست و فرد تنها با رعایت اصول بهداشتی از جمله مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهانشویه کلرهگزیدین می تواند عفونت را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه این دهانشویه ضدمیکروب و آنتی باکتریال است که از داروخانه می توان آن را تهیه کرد، افزود: استفاده از این دهانشویه، باکتری ها را کاهش می دهد، البته استفاده از  آب نمک نیز تا حدودی موثر است.

این عضو هیئت علمی گروه بیماری های لثه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بتادین نیز یکی دیگر از دهانشویه هایی است که می توان از نوع رقیق آن برای شست و شوی دهان استفاده کرد، گفت: یکی دیگر از مواردی که برای درمان عفونت لثه مفید است استفاده از آب اکسیژنه یک درصد است، به گونه ای که حتی می توان تا حدود زیادی ویروس هایی ازجمله کرونا را با استفاده از این دهانشویه ها از بین برد. البته دهان شویه های گرم بهتر از دهان شویههای سرد است.

بیرنگ با بیان اینکه عفونت لثه جز عفونت های حاد لثه محسوب می شود و افرادی که بیماری مزمن لثه دارند ممکن است در یک مقطع  دچار آبسه شوند، ادامه داد: در این حالت حتی ممکن است که آبسه؛ آبسه دندانی باشد  که در اثر پوسیدگی به عصب رسیده و می تواند منجر به آبسه شود که این موارد اورژانسی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه حتی ممکن است که دندان عصب کشی باشد اما مجددا لثه دچار آبسه شود، گفت: در این موارد افراد خودسرانه از آنتی بیوتیک ها استفاده نکنند و  حتما با دندان پزشک مشورت کنند.

این عضو هیئت علمی گروه بیماری های لثه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: در حالت عادی برای افرادی که هیچ مشکل دندانی ندارند و تنها قصد پیشگیری دارند استفاده مرتب و روتین از مراقبت های بهداشتی دهان مانند حداقل روزی دو بار صبح و شب مسواک به روش درست و استفاده از نخ دندان در شب ها توصیه می شود.

 بیرنگ با بیان اینکه رایجترین نوع دهان شویه کلرهگزیدین است، افزود: البته نیازی به استفاده شبانه از این دهانشویه نیست، زیرا باعث تغییر رنگ زبان و دندان ها می شود و بعد از مدتی فرد دچار حساسیت در مخاط می شود. بنابراین در مواردی که فرد دچار عفونت است به صورت موقت و محدود می تواند از این دهانشویه استفاده کند.

وی با بیان اینکه مسواک باید در یک ماده ضد عفونی کننده شست و شو داده و  حتما خشک شود و سر مسواک نیز در هوای آزاد باشد، گفت: اگر چه منابع علمی اعلام نکرده اند که ممکن است ویروس کرونا از طریق هوا منتقل شود، اما بر روی سطوح می نشیند و بهتر است قبل از استفاده از مسواک، آن را ضد عفونی کنیم.

این عضو هیئت علمی گروه بیماری های لثه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ثابت شده استفاده از استامینوفن و ترکیبات بروفن دار در فردی که مبتلا به ویروس کرونا باشد مخاطره آمیز است، گفت: مردم نباید خودسرانه از این داروها استفاده کنند و در مواقع اضطرار و اورژانسی برای درمان می توانند به درمانگاه ها و مراکزی که در ایام تعطیل باز است مراجعه کنند.

کد خبر 496772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha