سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

رئیس اداره منابع طبیعی مریوان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال انتشار آن از طریق گیاهان دارویی و خوراکی هرگونه برداشت این گیاهان چه برای مصرف و چه برای درمانی تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

میوه و سبزیجات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شاهرخ محمودی سه‌شنبه ۱۲ فروردین اظهار کرد: هرساله با شروع فصل بهار برخی اهالی روستاها و شهرها برای برداشت گیاهان خوراکی راهی مراتع شهرستان می‌شوند.

وی افزود: در بسیاری از مواقع عملیات برداشت گیاهان به‌صورت گروهی انجام می‌شود و با توجه به اینکه گیاهان خوراکی بیشتر به‌صورت خام و تازه خوری مورداستفاده قرار می‌گیرد، با شیوع ویروس کرونا و بیماری در بین مردم، امکان انتشار آلودگی در تمام مراحل بهره‌برداری و مصرف گیاهان خوراکی دور از انتظار نخواهد بود.

رئیس اداره منابع طبیعی مریوان تأکید کرد: در ادامه تمهیدات مبارزه با انتشار ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال و شیوع این ویروس، هرگونه برداشت و جمع‌آوری گیاهان خوراکی، دارویی و فرآورده‌های مرتعی و جنگلی در سطح منابع طبیعی شهرستان مریوان استان کردستان ممنوع است.

وی یادآور شد: در صورت مشاهده برداشت گیاهان برای مصرف درمانی یا خوراکی با متخلفین برخورد شده و پرونده تخلف آن‌ها به مراجع قضایی ارسال می‌شود و در این زمینه با هیچ‌کسی مماشات نخواهد شد.

محمودی گفت: وضعیت بارندگی‌های امسال شرایط مطلوبی را برای رشد و استقرار گونه‌های متنوع گیاهی فراهم آورده است، با افزایش بی‌رویه جمعیت و بهره‌برداری غیراصولی از منابع طبیعی، دامنه فشار بر مراتع بسیار گسترده شده است.

رویش بذور در عملیات بیولوژیک حوزه آبخیز اسلام دشت

رئیس اداره منابع طبیعی مریوان افزود: در سال ۱۳۹۸ عملیات کپه کاری در حوزه اسلام دشت، روستاهای گوریچه و دره هرد از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سطح ۲۰۰ هکتار اجرا شد، با شروع فصل بهار شاهد رویش فوق‌العاده بذور در مراتع این حوزه هستیم.

وی یادآور شد: هدف از اجرای این پروژه اصلاح، احیا و توسعه مراتع روستاهای گوریچه و دره هرد  که به‌عنوان یکی از سرشاخه‌های سد آزاد بود که باعث جلوگیری از رسوب‌گذاری در تأسیسات سد مذکور می‌شود.

محمودی اضافه کرد: به‌منظور حصول نتایج ارزشمند از اجرای پروژه‌های بیولوژیک اجراشده و به‌منظور حفظ خاک و همچنین افزایش تولید، عملیات قرق مراتع در سطح ۴۰۰ هکتار از مراتع  روستاهای فوق‌الذکر اجرا شد و اطلاعیه‌ای هم صادر و در همین زمینه به اهالی روستاهای مذکور اعلام‌شده است.

وی اظهار کرد: این پروژه‌ها در سال جاری در حجم بیشتری از مراتع  در حوزه‌های مهم آبخیز شهرستان مریوان اجرا خواهد شد.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک‌میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد.

از مجموع ۱۹۳ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان مریوان ۹۷ هزار هکتار آن را جنگل و ۹۶ هزار هکتار مراتع را تشکیل می‌دهد، شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع‌شده است.

کد خبر 496697

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha