سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

در روزهای خانه‌نشینی تعطیلات نوروزی، سفر و گشت و گذار مجازی در جاذبه‌های گردشگری لرستان زیبا به جای دید و بازدیدها و مسافرت‌های نوروزی، روی دیگری از تجربیات روزهای در خانه ماندن است.

آبشار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پر رونق ترین زمان دید و بازدیدها و مسافرت های نوروزی در میان مردم ایران زمین تعطیلات نوروزی است که همچون بسیاری دیگر از آئین های این دیار با آئین ها و با آداب کهنی در میان فرهنگ و زندگی این مردم جاری است اما امسال با حضور مهمان ناخوانده ویروس کرونا روی نه چندان خوشایندی از سپری شدن تعطیلات نوروزی را مردم تجربه کردند.

بسیاری از خانوداه ها از همان اخرین روزهای سال گذشته با شیوع ویروس کرونا با حذف خریدهای نوروزی و به دنبال آن دید و باردیدها و  مسافرت های نوروزی سعی به در خانه ماندن و پرهیز از حضور در تجمعات داشتند و  برنامه های خانوادگی و برنامه ریزی فعالیت های مورد علاقه سعی در پر کردن اوقات و رقم زدن تجربیات خوب برای فرزندان و اعضای خانوداه دارند.

یکی از برنامه های جذاب و خوشایند این روزهای سخت رویا رویی با ویروس کرونا که از طرف مسوولان طراحی شد و مورد استقبال بسیار زیاد خانواده ها قرار گرفت گردشگری مجازی و استفاده از نرم افزارهای سفرهای مجازی است.

یکی از استان های دارای جاذبه های گردشگری منحصر به فرد دیار کهن ایران لرستان چهار فصل با آبشارهای خروشان، رودخانه های جاری و کوه های سربه فلک کشیده، تالاب ها، پل های تاریخی و  طبیعت چشم نواز و بکر و خانه های تاریخی است که هر ساله در ایام تعطیلات نوروزی پذیرای مسافران نوروزی بسیاری بود.

آوازه ی بناهای تاریخی لرستان که قلعه فلک الافلاک همچون نگینی درخشان در این مجموعه می درخشد، در سال های گذشته بسیاری از گردشگران ایران زمین را به این استان فرا خوانده است و تجربه گردشگری در این دیار افراد زیادی را به سیاحت در این استان ترغیب کرده است.

آثار و بناهای باستانی و تاریخی کشف شده در این استان متعلق به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی هستند.

برخی از این آثار مانند نقوش و کنده کاری های داخل غارها و اشیا مفرغی و سفالینه ها، دارای قدمتی بیش از ۴۰ هزار سال هستند که حکایت از تاریخ ۴۰ هزار ساله زیست در این دیار دارد.

بیش از ۲۵۰ غار مسکونی و پناهگاه صخره ای نظیر غارهای پاسنگر گنجی قمری، یافته، غار کوگان، گر ارجنه و غار شگفت انگیز کلماکره در نقاط مختلف لرستان، جلوه ای خاص و دیدنی به این دیار بخشیده است.

غارهای منقوش پیش از تاریخ مانند غار هومیان یک، هومیان ۲، میرملاس کوهدشت و دوشه بخش چگنی خرم آباد از دیگر جاذبه های منحصربفرد این دیار هستند.

بناهای تاریخی شگفت انگیز این استان همچون قلعه فلک الافلاک، پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ نبشته و مناره آجری از دیگر بناهایی هستند که در خرم آباد مرکز استان لرستان از عهد ساسانی و پیش از آن در این سرزمین همچون گوهری گرانبها زینت بخش چشمان رهگذران و مردم علاقه مند به تاریخ ایران زمین شده اند.

آبشارهای زیبایی همچون نوژیان، بیشه، وارک، شوی، آب سفید، چکان، سرکانه و افرینه تنها نمونه هایی از این ظرفیت خدادادی هستند که منظره زیبا و چشم نوازی را به خود اختصاص داده اند و جلوه های بی نظیر طبیعی را به گردشگران این سرزمین نمایش می دهند.

بیش از پنج هزار اثر تاریخی در لرستان وجود دارد که تاکنون ۲ هزار ۴۷۷ اثر لرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در سال گذشته بیش از یک میلیون و۸۰۰ هزار نفر از جاذبه‎های گردشگری لرستان دیدن کردند.

در این راستا به منظور استفاده مجازی علاقمندان به گردشگری در این استان نرم افزارهایی برای گردشگری در استان طراحی  و به مردم معرفی شده است.

بازدید مجازی از جاذبه های گردشگری لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و به منظور جلوگیری از مسافرت های نوروزی بازدید از بناهای تاریخی و مناطق گردشگری این استان از طریق فضای مجازی میسر شده است.

سید امین قاسمی اظهار داشت: گردشگری مجازی لرستان به منظور معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری استان به هموطنان درقالب چند نرم افزار طراحی و در اختیار هموطنان قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: امیدواریم مردم در شرایط شیوع ویروس کرونا بتوانند از فرصت بوجود آمده در محیط خانه استفاده کنند و از طریق فضای مجازی آثار تاریخی، فرهنگی و گردشگری لرستان را مورد بازدید قرار دهند.

وی با بیان اینکه به دلیل گسترش بیماری کرونا و سلامت هموطنان لرستان از پذیرش مهمانان نوروزی معذور است و هیچگونه آمادگی در استان برای پذیرایی مسافران مهیا نشده است، بیان کرد: مردم با مراجعه به پیج اینستاگرامی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان به آدرسlorestan_cthh @،می‌توانند با مکان‌های گردشگری و تاریخی استان  لرستان آشنا شوند  و در شرایط مساعد به استان چهار فصل لرستان سفر کنند.

قاسمی با اشاره به راه اندازی تور مجازی ۳۶۰ درجه در لرستان اظهار داشت: با استفاده از این تور امکان بازدید از قلعه تاریخی فلک الافلاک لرستان با امکان چرخش ۳۶۰ درجه برای بازدیدکنندکان فراهم می شود.

گردشگری ۴۴ اثر تاریخی ، طبیعی و فرهنگی شاخص لرستان با استفاده از تور مجازی ۳۶۰ درجه

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز گفت: در راستای شعار در خانه بمانیم و استفاده بهینه از ایام تعطیلات نوروزی اداره کل میراث فرهنگی لرستان با استفاده از تورهای مجازی و طراحی نرم افزارهای گردشگری اقدام به معرفی جاذبه های گردشگری این استان نموده است.

اسکندر فلاح وند بیان کرد: از طریق تلفن های همراه با استفاده از تورمجازی ۳۶۰ درجه امکان بازدید ۳۶۰ درجه از قلعه تاریخی فلک الافلاک و موزه های این فعال در این اثر وجود دارد.

وی اظهار داشت: به همین منظور آدرس صفحه اینستاگرامی این اداره کل و تورهای گردشگری استان در کانال ها و فضای مجازی معرفی شده است.

به گفته وی همچنین در راستای معرفی هر چه بیشتر لرستان در فضای مجازی تمام آثار و اشیای تاریخی استان که در زمان های گذشته به هر دلیلی در استان خارج شده اند در تبلیغات مجازی استان تعریف شده اند.

فلاح وند افزود: بانک تصاویر و اطلاعات جاذبه های تاریخی و طبیعی و صنایع دستی لرستان شامل بیش از ۵۰۰ فریم ببا کیفیت به آدرس lorestan.mtcth.ir و سایت بازدید مجازی ۳۶۰ درجه ۴۴ اثر تاریخی طبیعی استان به آدرس  lorestan۳۶۰.irطراحی شده است.

وی ادامه داد: نرم افزار موبایلی لرستانگردی شامل اطلاعات شهرستان های استان به تفکیک، از جمله معرفی غذاهای محلی، اداب و رسومف جاذبه های تاریخی و طبیعی به ادرس http:// lorestan.mtcth.ir/app طراحی و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

هیچ مسافر نوروزی در لرستان پذیرش نشده است

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: تاکنون هیچ مسافر نوروزی در استان پذیرش نشده و با هرگونه تخلف در این بخش برخورد جدی و قاطع خواهد شد.

فلاح وند بیان کرد: در ستاد مدیریت بحران بیماری کرونا مسوولیت نظارت بر اماکن عمومی به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان واگذار شده و در این راستا تیم های نظارتی از اوایل شیوع بیماری کرونا تمام تاسیسات اقامتی و پذیرایی را تعطیل کردند.

وی با بیان اینکه همچنین تمام صنوف زیرمجموعه با همکاری اتاق اصناف و اماکن تعطیل شدند، اظهار داشت: با توجه به اینکه لرستان در کریدور شمال به جنوب قرار دارد و متاسفانه در شرایط کنونی مسافران شمال به جنوب باید از این استان عبور کنند تیم های نظارتی به دقت عبور و مرور مسافران را به منظور جلوگیری از اسکان در استان نظارت دارند.

وی با بیان اینکه هیچ خانه مسافری دارای مجوزی در استان فعال نیست، ادامه داد: مسافران اجازه اقامت در هیچ مهمان پذیر و خانه مسافری در استان را ندارند و در صورت مشاهده با ان افراد برخورد خواهد شد.

فلاح وند با اشاره به اینکه قبل از آغاز تعطیلات نوروزی با نصب بنر و تبلیغات با فراخوان همکاری مردم برای جلوگیری از اسکان مسافران در استان اقدام شده است، بیان کرد: مواردی نیز به این اداره کل گزارش شده که بلافاصله با آنها برخورد شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بر لزوم پرهیز مردم از مسافرت در این ایام تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه این مسافرت ها مشکل ساز هستند هیچگونه خدماتی به مسافران ارایه نمی شود چرا که این گونه مسافرت ها جان مردم را به خطر می اندازند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه استان خوزستان از پذیرش مسافران نوروزی پرهیز کرده لرستان نیز از پذیرش این مسافران معذور است و با هرگونه تخلف در استان برخورد می کند و هیچ مسافری اجازه ماندن در لرستان را ندارد.

ضریب صفر درصدی پذیرش در مراکز اقامتی لرستان

براساس مصوبه ستاد مدیریت کرونا، همه مراکز اقامتی لرستان از پذیرش مسافر منع شده‌اند و اکنون ضریب اقامتی این مراکز صفر است.

همچنین به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا  و به منظور رعایت حقوق شهروندان و گردشگران و جلوگیری از همه گیری این ویروس تا اطلاع ثانوی کلیه تورهای گردشگری در سطح استان لغو شده است.

تمام موزه ها، کاخ موزه ها و اماکن تاریخی فرهنگی در تعطیلات نوروز ۹۹ تعطیل می باشند.

هیچگونه خدماتی به مسافران نوروزی ارایه نمی شود

شهردار خرم آباد نیز گفت:در راستای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از انتشار هر چه بیشتر این بیماری هیچ خدماتی به مسافران نوروزی ارایه نمی شودو از مسافران خواسته شده از توقف در لرستان پرهیز کنند.

محمد شریفی مقدم اظهار داشت: شیوع غیر منتظره ویروس کرونا در سطح کشور و استان لرستان باعث لغو برنامه های نوروزی شده و ما امیدواریم در آینده نه چندان دور  با توقف شیوع کرونا بار دیگر شاهد حضور سبز  و با برکت گردشگران و مهمانان نوروزی باشیم.

کد خبر 496682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha