سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بحران سیاسی زیمبابوه همچنان ادامه دارد و حزب مخالف دولت موسوم به تغییر دمکراتیک، مداخله سازمان ملل و اتحادیه آفریقا را در بحران این کشور خواستار شده است

به گزارش رویترز، مورگان چانگیرای، رهبر مخالفان روز دوشنبه در ملاقات با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه ارتش این کشور در حال ارعاب و تهدید مردم است، از سازمان ملل و سران‌ آفریقایی خواست تا در بحران سیاسی زیمبابوه میانجیگری کنند. او پیش‌تر از سازمان ملل خواسته بود که همانند سیرالئون و جمهوری‌کنگو در زیمبابوه نیز دادگاه رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر ایجاد کند.

در این دیدار که در حاشیه دوازدهمین نشست کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD) در آکرا پایتخت غنا برگزار شد، بان کی مون نیز مراتب نگرانی خود را از شرایط سیاسی زیمبابوه و گزارش‌هایی مبنی بر بروز خشونت در این کشور ابراز کرد.
بان‌کی‌مون پس از این گفت‌وگوی نیم ساعته گفت: چانگیرای به من گفت که ارتش در سراسر کشور مستقر شده و مردم را تهدید می‌کند و بنابراین بسیاری از مردم از خانه‌هایشان آواره شده و در جای دیگری مخفی شده‌اند.

دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه قصد دارد در بحران موجود در زیمبابوه میانجیگری کند، اعلام کرد که قصد دارد با جاکایا کیکویتی، رئیس‌جمهوری تانزانیا و رئیس آینده اتحادیه آفریقا، درباره پیدا کردن راه‌هایی برای حل بحران زیمبابوه مشورت و گفت‌وگو کند.

روز یکشنبه تندای بیتی، دبیرکل حزب تغییر دمکراتیک هم اعلام کرده بود که از آغاز بحران انتخاباتی زیمبابوه تا کنون  ۱۰نفر از اعضای این حزب کشته شده و بیش از  ۵۰۰ نفر دیگر نیز در درگیری با ماموران دولتی به شدت آسیب دیده‌اند. اما پاتریک چیناماسا ، وزیر دادگستری دولت موگابه ادعاهای حزب مخالف را رد کرد و طرفداران چانگیرای را به طرح‌ریزی خشونت گسترده در زیمبابوه متهم کرد.

چیناماسا در نشستی مطبوعاتی با اشاره به این مطلب که دولت حق دارد، تمامی متخلفان قانون را بازداشت کند، اعلام کرد اظهارات مخالفان حربه‌ای برای قانونی جلوه دادن دخالت مجامع بین‌المللی در امور داخلی زیمبابوه است. وزیر دادگستری و سخنگوی حزب حاکم موسوم به زانو-پی اف در حالی این اظهارات را رد کرد که دیده بان حقوق بشر اعلام کرده است هواداران رابرت موگابه رئیس‌جمهوری با ایجاد اردوگاه‌هایی، فعالان مخالف دولت را شکنجه می‌کنند.

بحران سیاسی در زیمبابوه از آنجا آغاز شد که با گذشت 3هفته از انتخابات ریاست‌جمهوری در ۱۰ فروردین، هنوز نتایج نهایی شمارش آرا به‌طور رسمی اعلام نشده است.
حزب مخالف زیمبابوه می‌گوید که چانگیرای در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شده و دولت موگابه از کشیده شدن انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم خبر می‌دهد.مخالفان مدعی‌اند که موگابه، تلاش می‌کند تا از طریق به تاخیر انداختن اعلام نتایج انتخابات در قدرت باقی بماند.
موگابه، رئیس‌جمهوری  ۸۴ساله زیمبابوه که از سال  ۱۹۸۰تا کنون قدرت را در دست دارد، پیش‌تراعلام کرده بود، نتایج انتخابات را حتی اگر به نفع وی نباشد، خواهد پذیرفت.

کد خبر 49653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز