یک زن ایرانی بعد از رد شدن تقاضای پناهندگی‌اش با یک هواپیمای چارتر به ایران بازگردانده می‌شود.

آلمان پناهنده پلیس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه‌وله، زنی ایرانی که تقاضای پناهندگی‌اش در آلمان رد شده، در بازداشتگاه فرودگاه فرانکفورت بلاتکلیف مانده زیرا پروازی به تهران وجود ندارد. او و یک نفر دیگر به زودی با یک هواپیمای چارتر به تهران بازگردانده می‌شوند. 

زن ۳۴ ساله‌ای، اواخر ماه فوریه، در سالن ترانزیت فرودگاه فرانکفورت از دولت آلمان درخواست پناهندگی کرد. او به ماموران گفت به دلیل عشق به مردی متاهل، از سوی برادرانش به مرگ تهدید شده و جانش در خطر است. کسی حرف او را باور نکرد و تقاضای مربوطه تحت عنوان "آشکارا بی‌اساس" رد شد. 

این زن را سپس به بازداشتگاه موقت فرودگاه بردند تا با اولین پرواز به ایران برگردانده شود. اخراج اما به طول انجامید؛ نخست به دلیل لغو بسیاری پروازها به تهران در واکنش به سقوط هواپیمای اوکراینی و سپس بحران کرونا که باعث شد اکثر خطوط هواپیمایی، پروازهای خود را کنسل کنند.

وبسایت "تاگس شاو" می‌نویسد این شهروند ایرانی و یک زن دیگر قرار است اوایل هفته آتی به صورت اختصاصی با یک هواپیمای چارتر و در معیت چند پلیس، مترجم و پرسنل پزشکی به کشورشان برگردانده شوند. 

تاگس شاو درباره این اقدام ویژه می‌نویسد، هر چند مقامات آلمانی به کرات برای بازگرداندن پناهجویان اخراجی از هواپیماهای چارتر استفاده کرده‌اند اما این که یک هواپیما فقط برای یک یا دو نفر اختصاص داده شود، بسیار نادر بوده است: «بخصوص از این جهت نادر که نه جرم خاصی صورت گرفته و نه اتفاقی افتاده که به مصالح عمومی مربوط بوده باشد.»

اخراج رهبر باند خلافکاران لبنانی، از جمله موارد معدودی است که فردی با جت خصوصی از آلمان اخراج شد. ابراهیم میری، بزهکار سابقه‌دار که در شهر برمن زندگی می‌کرد در سال ۲۰۱۹ به لبنان برگردانده شد.

گونتر بورکهارد، رئیس سازمان "پرو آزول" تشکل حامی پناهجویان‌ می‌گوید: «ما به دلیل دشواری‌های پزشکی و انسانی ناشی از بحران کرونا، هر گونه اخراج را فراتر از یک اقدام غیرمسئولانه می‌دانیم.» بورکهارد خواستار آن شده که هرگونه اخراج در سطح اتحادیه اروپا و کشورهای خارج از این حوزه تا اطلاع ثانوی متوقف شود.  دولت آلمان اما نظر دیگری دارد. 

اگر پرواز مربوطه انجام شود، دستکم ۱۰۰ هزار یورو هزینه خواهد داشت. در اصل، آن کسی که اخراج می‌شود موظف است هزینه برگشتن را شخصا تقبل کند اما معمولا این افراد چنین پولی ندارند. از نظر قوانین اقامتی نیز، همان شرکتی که مسافر را به آلمان آورد، باید ترتیب بازگشت او را هم بدهد. زن ایرانی ۳۴ ساله با لوفت‌هانزا به فرانکفورت آمده و این درحالی است که لوفت‌هانزا از چند هفته قبل پرواز به ایران را متوقف کرده است. با توجه به زیان هنگفتی که لوفت‌هانزا از بحران کرونا و زمین‌گیر شدن هواپیماها دیده، بعید است که هزینه بازگرداندن مسافر ایرانی و همراهانش را را تقبل کند.

کد خبر 496493

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    37 37
    ایرانی دیگه هیچ جای دنیا جایی نداره!!
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
      17 16
      چقد تو احمقی بدبخت خود تحقیر
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
      5 4
      امثال تو باعث بی آبرویی ایرانند
  • علی از آلمان DE ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    20 21
    خوب کردند من ساکن المانم متاسفانه اغلب ایرانیان در اروپا یا تقلب و دروغ گویی میخوان بیان آلمان که پول پنهاهندگی مجانی بگیرن و به قول خودش زرنگی کنند. برای همین هم به هزاران دروغ و مسخره بازی ضد کشورشون حرف میزنن و میرن دم سفارت و ... که نشون بدن ایران چقدر خطرناکه. دست پلیس آلمان درد نکنه امیدوارم بقیه ایرانیان وطن فروش رو هم همین طور اخراج کنند که ابرو برای کشور و هم وطنانشون نزاشتن
    • علی IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
      7 13
      مرتیکه نفهم اونا وطن فروش هستن اونوقت تو چه کوفتی هستی پس توهم وطن فروشی دیگه که اونحا هستی،دیگه از این غلطا نکن بجای اینکه طرف هم وطن خودت باشی داری پشت سرش حرف میزنی واقعا که احمقی
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    19 10
    واقعا این دیسپلین آلمانی قابل تحسین است . کاش این نظم و تعهد و سماجت در انجام درست هر کاری جای شلختگی بهانه تراشی و عذرخواهی های مکرر در فرهنگ ایرانی را می گرفت
  • مهدی IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    11 8
    این بودجه نصف ایران است صد هزار دلار عرض میکنم
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    11 6
    منظور که خیال پناهندگی به سرتون نزنه، افتاد ؟؟
  • مرتضی IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    11 8
    مگه عقلمونو از دست داده باشیم پناهنده بشیم وطن خودمونو ول کنیم افتاد. الان که ایرانی غربی ها دارن از ترس برمیگردن دم سفارت
  • مهدی ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
    3 6
    ببینید به چه روزی افتادیم برای فرار از شرایط موجود باید باهزاران دروغ دنبال پناهندگی باشیم اخرش کشور طرف حاضرهستش کلی هزینه کنه تا ما را برگردانه ای خدا این کابوس تمامی نداره؟