چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه دوشنبه شب طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان، تنی چند از مقامات روسیه و علاقمندان به فرهنگ و هنر ایران در مسکو برگزار گشایش یافت.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران طی سخنانی با ابلاغ سلام و پیام دوستی ملت بزرگ و دولت ایران به مردم و مقامات روسیه، به روابط عمیق و گسترده ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: هفته فرهنگی ایران فرصتی فراهم ساخت تا با اجرای برنامه‌های فرهنگی، مردم روسیه با فرهنگ اصیل ایران بیشتر آشنا شوند.

وی بزرگترین تکیه گاه مردم ایران را فرهنگ اسلامی و ایرانی آنها دانست و افزود:ملت ایران افراد بزرگ و جاودانی مانند فردوسی، حافظ، سعدی، خیام و مولانا را به جهان عرضه کرده است.

صفار هرندی ایران را از نظر زبان و ادبیات و اشعار شعرای بزرگ برای روسها شناخته شده خواند و گفت: شناخت متقابل نیز از پوشکین، چخوف و تولستوی بیانگر روابط خوب فرهنگی دو ملت است.

میخاییل شویدکوی رییس آژانس فرهنگ روسیه نیز در این مراسم با ابراز خرسندی از برگزاری نخستین هفته فرهنگ ایران در روسیه، گفت: افتخار داریم که میزبان هفته فرهنگی کشوری با تمدن و فرهنگ هفت هزار ساله هستیم.

وی با اشاره به پویایی و غنای فرهنگی ایران، گفت: روسیه و ایران از دیرباز دارای روابط عمیق بوده و فرهنگ و هنر در پیشبرد این روابط نقش بسزایی داشته است.

رییس آژانس فرهنگ روسیه ابراز امیدواری کرد هفته فرهنگ ایران در روسیه بصورتی جشنی فراموش نشدنی برگزار گردد.

ولادیمیر ژیرینفسکی معاون دومای روسیه نیز در سخنانی با بیان اینکه شرکت در مراسم افتتاح هفته فرهنگی ایران با تاریخی هفت هزار ساله باعث لذت و افتخار است ، گفت: ایران به عنوان کشوری حفظ شده با تمدن و هنر کهن در محدوده جغرافیایی خود دارای تاثیر زیاد در فرهنگ منطقه خاورمیانه است.

در ادامه این مراسم، گروه موسیقی سنتی ایرانی "خورشید" که برای برگزاری هفته فرهنگ ایران به روسیه سفر کرده، قطعاتی از موسیقی اصیل ایرانی را با آواز برای حاضرین در سالن اجرا کرد.

همچنین عثمان محمد پرست از هنرمندان خطه خراسان، باتکنوازی و قرائت اشعار، برنامه کوتاهی اجرا کرد که با استقبال حضار مواجه شد.

در چارچوب نخستین هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه، نمایش چند فیلم سینمایی ایرانی نیز از روز گذشته در یکی از سینماهای مسکو آغاز شده است.

نمایشگاه آثار هنرمندان و صنایع دستی ایران از جمله نقاشی، مینیاتور، خوشنویسی، سرامیک و سفال و تذهیب نیز برای بازدید عموم در موزه هنرهای معاصر مسکو برگزار خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان روز یکشنبه در راس هیاتی برای افتتاح هفته فرهنگی ایران وارد مسکو شد.

کد خبر 49626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز