متخصصان تغذیه می‌گویند در نوروز امسال به‌دلیل شرایط ویژه اپیدمی کرونا و خانه‌نشینی، باید تغذیه خود را طوری مدیریت کنیم که پس از این دوران، دچار چاقی و بیماری‌های ناشی از پرخوری و کم‌تحرکی نشویم.

خوردن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کارشناسان می‌گویند: حالا که به دلیل اپیدمی کرونا مجبور به خانه‌نشینی در ایام نوروز هستیم و فعالیت بدنی ما در این مدت کاهش پیدا می‌کند، باید مراقب باشیم تا در این دوران، دچار چاقی یا اضافه وزن به دلیل پرخوری و کم‌تحرکی نشویم.

برلیانت بزرگمهر مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران و مشاور تغذیه و رژیم درمانی می‌گوید: در چنین شرایطی که باید دوره‌ای، زندگی کم‌تحرک را تجربه کنیم، بهتر است در سبک تغذیه و زندگی تغییراتی ایجاد کنیم. نکته اصلی این است که در زمان خانه‌نشینی باید انرژی دریافتی خود را کاهش دهیم. به این معنی که مصرف شیرینی، غذاهای پرچرب و سرخ کرده را  به‌شدت محدود کنیم، چرا که برای قلب و عروق ایجاد مشکل می‌کند و ممکن است باعث سکته و چاقی شود.

به گفته بزرگمهر، اصولاً همه افراد در چنین شرایطی باید در خوردن مواد شیرین احتیاط کنند، به‌ویژه اینکه درباره بیماری کرونا گفته می‌شود شیرینی از جمله خوراکی‌هایی است که ریسک بیماری را بالا می‌برد. بهتر است به‌جای شیرینی، میوه مصرف شود.

وی معتقد است: در این مدت بهتر است از غذاهای بخارپز یا آب‌پز استفاده شود. همچنین از سبزیجات پخته و خام استفاده کنیم. به‌ویژه خوردن سالاد و سبزیجات قبل از غذا حجم زیادی از معده را اشغال می‌کند.

نسرین امیدوار متخصص تغذیه و رژیم درمانی هم با بزرگمهر موافق است و می‌گوید: در چنین شرایطی نیازمند این هستیم که شیوه زندگی خود را با فضای بسته تنظیم کنیم و این طبیعتاً احتیاج دارد که هم روی مواد غذایی مصرفی خود دقت کنیم و هم سعی کنیم تا آنجا که امکان دارد فعالیت بدنی انجام دهیم.

امیدوار اضافه می‌کند: مواد غذایی به‌ویژه هله‌هوله‌هایی که باعث می‌شود مقدار زیادی نمک، چربی و قند مصرف کنیم، مثل انواع چیپس یا مقدار زیاد آجیل و شیرینی‌جات باید محدود شده و سعی شود در مصرف غذای روزانه میوه و سبزیجات به میزان لازم گنجانده شود. مصرف آب کافی هم مورد توجه قرار گیرد و در کنار آن، مصرف نوشیدنی‌هایی که قند اضافی دارند، مثل مصرف انواع کولاها، نوشابه‌ها و ماءالشعیر محدود شود.

امیدوار همچنین می‌گوید: در کنار رعایت رژیم غذایی مناسب باید در برنامه روزانه خود فعالیت‌های بدنی بگنجانیم. این فعالیت می‌تواند در منزل به مدت حداقل نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه به‌صورت انفرادی یا خانوادگی انجام شود. حتی می‌شود تا آنجا که ممکن است در پشت‌بام یا حیاط خانه این کار را انجام داد تا از هوای بهاری استفاده کرد.

به گفته وی، در کنار ورزش، بازی‌های نشاط‌آور خانگی و جمعی خانوادگی توصیه می‌شود که هم برای سلامت روان و روحیه افراد و خانواده مناسب است و هم باعث تحرک بدنی می‌شود.

امیدوار معتقد است: همه اینها مسائل کوچکی است که باید به آنها توجه کنیم و فکر می‌کنم  بهتر است حتی مردم تجربیات موفق خود را در این ارتباط با هم به اشتراک بگذارند. خیلی‌ها ایده‌هایی به ذهنشان می‌رسد یا به‌طور اتفاقی به تجربیاتی می‌رسند که می‌تواند برای بقیه هم مفید باشد.

  • مشارکت کودکان در تهیه غذا

امیدوار در رابطه با کودکان و اینکه چطور می‌توان تغذیه آنها را مدیریت کرد، می‌افزاید: پیشنهاد من این است به‌جای اینکه با یک خوراکی مضر، کودک خود را در این دوران خانه‌نشینی ساکت کنیم، تلاش کنیم کودکان را در آماده‌سازی و تهیه غذا مشارکت دهیم. این مدت حتی زمان خوبی است که پشت پنجره خانه‌ها یا در بالکن کاشت یک سری از بذرها در گلدان کوچک را با مشارکت کودکان انجام دهیم. این توصیه‌ای است که حتی برای ارتقای سواد تغذیه‌ای مردم دنیا نیز ارائه شده است و می‌گوید که بچه‌ها از کودکی در تهیه غذا و آماده‌سازی آن مثلاً در تهیه سالادها که ساده است، مشارکت کنند. بنابر این من فکر می‌کنم در ارتباط با غذا، مشارکت دادن کودکان در تهیه غذا اتفاق خوبی باشد که علاوه بر سرگرم شدن می‌تواند باعث آموزش مسائل جدید به آنها باشد.

البته امیدوار در انتها می‌افزاید: امیدوارم که از این فرصت خانه‌نشینی برای خواندن کتاب، استفاده از سایت‌های آموزشی و حتی شنیدن کتاب‌های صوتی استفاده کنیم. در این مدت حتی دوره‌های آنلاینی از جمله در حوزه سلامت و تغذیه وجود دارد که در سایر زمان‌ها فرصت نداریم در آن شرکت کنیم.

کد خبر 495807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =