سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر : کنسرت ارکستر موسیقی ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی و دو رهبر دیگر از 4 تا 6 اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

مدیرعامل انجمن موسیقی با اعلام این خبر در نشست مطبوعاتی که با حضور رهبر ارکستر ملی برگزار شد در تشریح برنامه‌های سال 87 گفت: نخستین برنامه این انجمن در سال جدید اجرای ارکستر زهی پارسیان بود که برگزارشد و آخر همین هفته هم شاهد اجرای برنامه ارکستر موسیقی ملی خواهیم بود.

در ادامه این نشست فرهاد فخر‌الدینی با اشاره به دهمین سال تاسیس ارکستر موسیقی ملی گفت: ده سال از عمر ارکستر ملی می‌گذرد و در این مدت نوازنده‌ها و آهنگسازان خوب و با استعدادی از طریق این ارکستر به جامعه موسیقی معرفی شدند و همانطور که می‌دانیم بخش عمده‌ای از آموزش موسیقی آکادمیک و از طریق تحصیلات دانشگاهی میسر است اما در کنار تحصیلات آکادمیک کسب تجربه و نیاز به حضور در ارکسترها و گروه‌های موسیقی امری ضروری است؛ از همین رو ارکستر موسیقی ملی از بدو تاسیس خود مانند کارگاهی آموزشی عمل کرده و همه علاقه‌مندان به هنر موسیقی در این کارگاه آزمون و خطاهای بسیاری انجام داده‌اند و با کسب تجربه‌های گوناگون هر یک از آنها به چهره‌های شناخته شده ای در حوزه موسیقی ملی تبدیل شدند. بر همین اساس در این برنامه نیز دو رهبر خوب و کارکشته به جامعه موسیقی معرفی خواهند شد و خود من تنها رهبری چند قطعه را به‌عهده خواهم داشت.

وی به چگونگی رهبری ارکستر موسیقی ملی ایران اشاره کرد و گفت: رهبری ارکستر موسیقی ملی شرایط و رهبری خاصی را می‌طلبد و علاوه بر آگاهی بر فنون رایج بین المللی رهبر ارکستر بایستی آگاهی لازم به جنبه‌های موسیقی ایرانی داشته باشد چرا که موسیقی ایرانی غنی و پر از ریتم‌های متفاوت با مقامات مختلف است و برای شناخت این نوع موسیقی زمان مناسب و در عین حال شرایط مطلوب را می‌طلبد به همین دلیل باید به کسانی امکان رهبری ارکستر ملی را داد که موسیقی ایرانی را به خوبی می‌شناسند.

رهبر ارکستر ملی در توضیح قطعات این کنسرت گفت: کنسرت ارکستر ملی با 5 قسمت از سوئیت آفرینش آغاز می‌شود. این سوئیت ده سال پیش همزمان با تاسیس ارکستر ملی در نخستین برنامه این ارکستر اجرا شد و هم‌اکنون به مناسبت دهمین سال تاسیس ارکستر ملی این سوئیت را که براساس آیات شریف قرآن نوشتم توسط گروه اجرا خواهم کرد و در ادامه برنامه سه قطعه در مدح حضرت محمد اجرا می‌شود؛ قطعه لولاک از ساخته‌های مازیارحیدری به رهبری خود او، معراج ساخته علی اکبر قربانی به رهبری خودم و همچنین قطعه محمد آخرین مرسل ساخته شهرام توکلی با رهبری خود او نیز اجرا می‌شود و قطعه پایانی گزیده ای از موسیقی امام علی از ساخته‌های خودم است که با عنوان علی ای همای رحمت اجرا خواهد شد.فخرالدینی در ادامه خاطرنشان کرد: علی مینو‌سپهر به‌عنوان خواننده در اجرای برخی قطعات با گروه همراه است. این خواننده جوان که توسط ارکستر ملی معرفی می‌شود قطعه معراج با شعری از شیخ بهایی را اجرا می‌کند و در ادامه به اتفاق گروه کر قطعه همای رحمت را می‌خواند.

پس از پایان صحبت‌های فرهاد فخرالدینی بابک رضایی درخصوص عدم‌اجرای ارکسترملی در شهرستان گفت: یکی از شعارهای اصلی انجمن در سال گذشته کشاندن موسیقی به شهرستان‌ها بود که متأسفانه محقق نشد ولی با آغاز سال جدید رایزنی‌های مختلفی را با ارشاد مراکز استان‌ها انجام داده ایم تا بتوانیم با جذب اسپانسر مجموع کنسرت‌ها، ارکستر ملی را اجرا کنیم و از آنجا که درشهرستان‌ها سالن مناسب جود ندارد مجبور هستیم در فضای باز کنسرت اجرا کنیم و این امکان تا این لحظه به دست نیامده و در حال حاضر هم مشغول رایزنی هستیم.

کد خبر 49580

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز