مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

آبشارها از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در دنیا هستند که گردشگران را در فصول مختلف سال محو تماشای خود می‌کنند.

آبشار لاتون

همشهری‌آنلاین - علی‌اصغر درویش: آبشار لاتون واقع در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل و در ۶ کیلومتری روستای کوته کومه با ارتفاع تقریبی ۱۰۵ متر به لحاظ بلندی، مرتفع‌ترین آبشار گیلان و ایران است.

علاوه بر آبشار اصلی، آبشار دیگری هم در ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سرریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و پر عرض‌تر است. در بالادست آبشار بزرگ لاتون، سه حوض بزرگ طبیعی با سه آبشار ۱۰ متری وجود دارد که از زیبایی‌های بی‌نظیر و منحصربه‌فرد منطقه لاتون است.

برای رسیدن به آبشار لاتون، ابتدا باید به شهر لوندویل در مسیر جاده تالش به آستارا بروید. سپس راه فرعی برای جنوب را در پیش گرفته و پس از طی چند کیلومتر به روستای کوته کومه خواهید رسید و بعد از آن باید راه مالرویی به طول تقریبی ۶ کیلو متر را در دل جنگل‌های زیبای منطقه بپیمایید.

آبشار لاتون از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس یا اسپینه سرچشمه گرفته و به رودخانهٔ لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس سرچشمه گرفته، سرازیر می‌شود و با شیب تندی به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای کاسپین می‌شود.

برخی معتقدند بلندترین آبشار ایران از نظر ظاهری شبیه بلندترین آبشار استرالیا یعنی والامن است که در جنگل‌های ثبت جهانی گرمسیری کوئینزلند قرار دارد. بلندترین ریزشگاه آن ۳۴۰ متر ارتفاع دارد. حوضهٔ آبریز این آبشار، رودخانه هربرت است.

کد خبر 495713
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha