پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

مدیر پایگاه جهانی بیستون از فراهم شدن امکان بازدید از طریق فضای مجازی در ایام نوروز ۹۹ از نقش برجسته بیستون و دیگر آثار این محوطه تاریخی خبر داد.

بیستون

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا،  صامت اجرایی اعلام کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت خودداری از سفر در شرایط کنونی کشور، استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و سفر مجازی مناسب‌ترین راه برای آشنایی هم‌وطنان با جاذبه‌های گردشگری و تاریخی مناطق مختلف به شمار می‌رود.

او افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های به‌عمل‌آمده طرح تور مجازی بازدید از جاذبه‌های شاخص محوطه تاریخی بیستون در قالب بیش از ۲۷ اثر اجرا ‌شد.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی،  او تصریح کرد: علاقه‌مندان به بازدید مجازی از میراث جهانی بیستون می‌توانند با مراجعه به آدرس http://vtour.ichto.ir/Tours/۱۸_Bisotoun/fa.html از آثار این مجموعه بازدید به عمل‌آورند.

محوطه جهانی بیستون ۲۰۰ هکتار وسعت دارد. شواهد باستان شناسی حاکی از آن است که این محوطه از دوره پارینه سنگی میانه تاکنون مامن انسان‌ها بوده است.

۱۵ اثر تاریخی در این محوطه وجود دارد که اکثر آنها به ثبت ملی رسیده، این آثار عبارتند از : غار شکارچیان، نیایشگاه مادی، دژ مادی، کتیبه و نقش برجسته گودرز، نقش برجسته بلاش، دامنه پارتی، پرستشگاه پارتی، فرهاد تراش، سنگ‌های تراش‌خورده، بنای ناتمام ساسانی، کاروانسرای ایلخانی، وقف‌نامه شیخ علیخان زنگنه، کاروانسرای صفوی، از میان آثار یاد شده کتیبه و نقش برجسته داریوش در تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۳۸۵ به شماره ۱۲۲۲ در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

شهر تاریخی بیستون با حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده است.

کد خبر 495610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha