محمد رضا نجفی نماینده تهران در مجلس در نامه‌ای خطاب به روحانی نوشت: رویکرد شما در مدیریت بحران شیوع کرونا با بسیاری از کارشناسان متفاوت است و سازمان سلامت در برابر افزایش تلفات و عمق فاجعه شکننده است.

محمدرضانجفی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد آنلاین، محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در مجلس، در نامه ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری، یه شدت از وضعیت مدیریت بحران شیوع کرونا در کشور انتقاد کرد و ضمن اشاره به راهکارهایی خواستار تغییر رویکردها به این وضعیت در ایران شد.

 متن کامل محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در مجلس، خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری، را در ادامه می خوانید:

«جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام

احتراما"، ظواهر امر حکایت از این دارد که برداشت و رویکرد شما در مدیریت بحران کنونی با بسیاری از کارشناسان و خبرگان دلسوز متفاوت است. به هر حال ارزیابی گروه های مهمی با شما متفاوت است:

• مدیران ارشد سازمان سلامت ایران (نامه ۵ وزیر بهداشت)

• کادر درمان مستقیما درگیر در معرکه: پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان ( مستند به ده ها متن و فیلمی که از این عزیزان در فضای مجازی منتشر شده)

• متولیان صنفی درگیر با ماجرا، مانند سازمان نظام پزشکی ایران (نامه آقای دکتر ظفرقندی)

• مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی (نامه گروه اپیدمیولوژی دانشگاه تهران)

• روسای منطقه ای مدیریت بحران ( مصاحبه های مدیران محترم سلامت ایلام، یزد و...)

• مدیران تدارکات و پشنتیبانی درگیر در ماجرا (شهردار محترم بوشهر و...)

• حتی فرمانده مبارزه با بحران تهران (آقای دکتر زالی)

• مدیران ارشد مشابه شما که در نقاط دیگر جهان حتی به میزان بسیار ملایمتری درگیر این بلای ناگهانی شدند:

الف- در چین برداشت رهبران کشور از این بلای ناگهانی، بزرگترین تهدید این کشور بود.

ب‌- در انگلستان که ظاهرا روایت غلط و مغشوششی از آنجا به اطلاع و پذیرش شما رسیده است، نخست وزیر آن را بزرگترین بحران کشور خواند، با بمباران کشور در جنگ جهانی دوم مقایسه کرد و خواهان همان رویه برای مبارزه شد.

ج‌- در آلمان، دیگر کشوری که آن را مثال زدید، صدراعظم بحران کرونا را بزرگترین چالش کشور پس از جنگ دوم جهانی خواند.

د- در اسپانیا، ایتالیا، استرالیا و .... برداشت همه رهبران، همه، مشابه سازی رویداد جاری با بزرگترین جنگ ها و بحران های کشورشان بوده است.

همچنین رویکرد و اقدامات جنابعالی ذیل چارچوب تعریف شده ای نیست و با اقصی نقاط عالم تفاوت دارد:

۱- چین از همان ابتدا قرنطینه حداکثری را به کار بست و با آمار ادعایی خودشان در کنترل بیماری موفق بوده اند.

۲- هنگ کنگ از ابتدا بحران را پذیرفت، تعطیلی، منع قانونی تردد و بسته های حمایتی را در دستور کار قرار داد.

۳- اروپا کمابیش پس از دوره ای عادی نمایی و غفلت همه به قرنطینه روی آورده اند و... .

۴- تقریبا کشوری نیست که با وضعیت آماری ما (آماری که رسما اعلام می شود) در قبال این مساله چنین میزانی از ساده گیری و ساده انگاری را داشته باشد.

امروز پنجم فروردین ۱۳۹۹ باید به استحضارتان برسانم که موج دوم گسترش و شیوع بیماری که به طور خود به خود در نیمه دوم فرودرین ما را به چالش می کشید، چیزی شبیه وضعیتی که ایتالیا اکنون با آن دست به گریبان است، با ۸ ملیون سفر نوروزی انجام شده شدیدتر، عمیق تر و طولانی تر از آنچه پیش بینی می شد، گریبانگیر ما خواهد شد و نتیجه آن مسامحه را نه تنها در این موج، بلکه در ادامه (امواج بعدی) نیز خواهیم دید.

آنچه هم اکنون بیش از پیش نگران کننده است، شکنندگی سازمان سلامت در برابر این چالش، افزایش تلفات و عمق فاجعه است. اینکه چگونه ما ملت و دولتی بودیم که خود چنین خنجری به خویش زدیم، بماند برای بعد. واقع بینانه بگویم که حتی اگر امروز شما با منتقدانتان هم فاز شوید، اقدام عملی آن چند روزی به طول خواهد انجامید و به بنده حق بدهید که با توجه به سابقه این چند هفته نگران این تاخیر فاز و عدم اقدام متناسب در زمان مقتضی باشم.

جناب آقای رییس جمهور

این موج، سیل مبتلایان را روانه سازمان سلامت می کند و تفاوت آن تنها در بلندای موج نیست، بلکه پهنه آن نیز به سراسر کشور تسری خواهد یافت، امروز، همین امروز باید کاری بکنید.

علی ای حال، به جهت خطیر بودن اوضاع (به زعم ما)، آنچه با نظر کارشناسان به آن رسیده ام را پیشنهاد می کنم.

۱- مشورت با متخصصان و کارشناسان رشته های مختلف درگیر در بحران، ارائه یک چارچوب مشخص از ارزیابی، پیش بینی، و نحوه برخورد با بحران

۲- بازسازی ستاد مدیریت بحران، تقسیم کار (کنترل، سلامت و حمایت)

۳- بگذارید سازمان سلامت بر امر درمان و ستاد کل بر پیش گیری و کنترل تمرکز کند. در اسرع وقت سازمانی داوطلبی برای حمایت از ناقلان، افراد پرخطر و بیماران قرنطینه در منزل تشکیل دهید. برای ایجاد این این سازمان مدیران و چهره های محبوب را فرابخوانید و سازمان های موجود (هلال احمر، بسیج، شورایاری ها، بازنشستگان سلامت، رفاه، کمیته امداد و...) را ذیل آن و حول ماموریت های مشخص بسیج کنید. و امکان جذب، آموزش سریع و تجهیز داوطلبان را مهیا کنید.

۴- تخت های مراقبت ویژه در کشور محدود است، ما زمان کافی برای فراهم کردن کمبودها، دارو و تجهیزات، نداریم، آیا مکان های در حال تجهیز، نیروهای انسانی خبره و تجهیزات لازم را دارند؟

۵- اگر ارزیابی شما از بحرانی بودن اوضاع چون ما باشد باید بستر برخورد با بیماری را برای قرنطینه کامل کشور حداقل به مدت ۴ هفته فراهم کنید.

۶- در این زمان، بنا بر تجربه کره جنوبی و تایوان، ما در اقصی نقاط کشور به ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تست با طراحی صحیح احتیاج داریم، تا تصویری از مواضع بیماری به دست آید.

۷- ساده سازی، عادی فهمی و عادی نمایی کنار گذاشته شود، آخر این چه درایتی است که از مردم می خواهیم در خانه بمانند اما کارمندان را ولو به صورت شیفتی به کار فرا می خوانیم، آیا ضربه ای که اقتصاد کشور از عدم حضور کارمندان در ادارات می بیند بیشتر و مهلک تر از شیوع متوالی بیماری است؟ این سهل گیری ها به ابتلای بیشتر و مراجعه بیشتر می انجامد و کابوس آشوب ناشی از فروپاشی سازمان سلامت و تلفات گسترده هم میهنان را به تحقق محض نزدیک می کند.

والسلام

محمدرضا نجفی


نماینده مردم تهران، اسلامشهر، شمیرانات، ری و پردیس در مجلس شورای اسلامی

کد خبر 495478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد US ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    85 2
    دیگر خیلی دیر شده ما در تعطیلات عید دچار فاجعه شدیم
    • فرشته IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
      79 1
      جریمه رو بیشتر کنید وحکومت نظامی رو اعمال کنید سخت گیری بیشتر اعمال بشه
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    38 3
    بیچاره مردم که باید زجر بکشن
  • سعید IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    ما نفهمیدیم مگه ستاد ملی کرونا تصمیم گیری نمی کنه ؟مگه نظر شخصی که این نماینده اینجور نامه زده ومگر این نماینده گان در این زمینه تخصص دارند که این جور اظهار نظر میکنه!
  • سجاد IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    11 33
    طرح ورود به استان کرمان و تعطیلی برخی اصناف و کارهایی که استاندار کرمان در کنترل بیماری انجام داد به اقای روحانی نشان داد که این طرح موفق است و بالاخره طرح بستن اصناف و خروج از شهرها را دولت اجرا کرد
    • امین IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      10 63
      کارمندا و دولتی ها حقوق و همه چیزشون سر جاشه ... اگرم نرفتن سر کار خب چه بهتره ... کار نمیکنن و حقوق میگیرن ! آیا اینا ی درصد به فکر مغازه دارا بودن و یا هستن !
    • salek IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      3 0
      نماینده ملت است و ملت ایران قرنطینه کامل می خواهد . اعضای ستاد ملی کرونا عملکرد شان بسیار بد و فاجعه آفرین است و موجب رشد کرونا شده است . در کل کشور . کل اعضای ستاد ملی کرونا بدلیل اهمال در وظایف باید محاکمه صحرایی شوند . همشان باید استعفا بدهند . نمایندگان ملت در مجلس اعضای جدید و توانا را بکار گیرد
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    44 6
    راستی وقتی مردم باید در خانه بمانند ادارات چرا سر کار شون حاضر باشند ،کارکنان ادارات وخانواده شون چه گناهی کردند
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    36 0
    ما چه قبل عید چه بعد ازعید چیزی بنام قرنطینه نداریم قرنطینه زمان جنگ جهانی دوم بود ازسخنان روحانی
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    39 4
    واقعا دستتون درد نکنه آقای نجفی عزیز متاسفانه دولت ماهمیشه صورت مساله رو پاک میکنه همیشه باشعارزندگی کردیم این شده آخرعاقبت ما
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    28 2
    آيندگان به اين دوران به عنوان دوره تلخ تاريخ ايران نگاه خواهند كرد
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    29 1
    آنهايي كه گفتند قرنطينه مربوط به جنگ جهاني بوده موضوع قرنطينه را اقدامي منسوخ شده جا انداختند و بديهي است كه ايشان هم بر حسب نظر آنها عمل نمودند و اگر آن افراد چنين نمي گفتند شايد امروز در اين وضعيت نبوديم و كشور از شر اين ويروس پاك ميشد. ثانيا مجلس ميتوانست با تصويب طرح سه فوريتي مواردي را كه نماينده محترم ذكر نمودند را از دولت طبق قانون درخواست نمايد.
  • م IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    24 0
    این ویروس شوخی نداره، مسلما با این رویه خیلی از هم وطنامون مبتلا میشن، آخه چرا قرنطینه نمی‌کنین، نگاه کنین چه بلایی سر ایتالیا اومده؟ آیا اینکه در خانه بمانیم که واقعا درست هم هست با شروع به کار ادارات دولتی منافات نداره؟
  • US ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    18 0
    مشکل اینه که مادر مملکت یکی میاد میگه مثل سرماخوردگیه یکی میگه شصت در صد میگیرن بعضی از مردم هم فکر میکنند دروغه اطلاع رسانی خیلی کمه
  • کاربر IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    3 34
    مردم را ازبس ترسونین روانی کردین مرگ زندگی دست خداست هرکس یکنظریه میده مگه شماخدایین مردم را ازمرگ میترسونیین از خدابترسین ملت را به حال خود بذارین ملت خودشون رعایت میکنن
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    8 9
    حق با ایشونه انگار قرنطینه کردن چون قدیمیه افت کلاس داره چکار به قدیم و جدیدش دارید حالا که موقعه این ادا اطوارها و مدرن بازی نیست
  • Aa IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    6 0
    خدا پدرت را بیامرزد
  • فریبا FR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    171 0
    چرا از اول درست تصمیم گیری نمی کنید این دولت برای سه میلیون نفر یارانه کرونا ریخته آیا ۷۷میلیون نفر دیگه مرفه هستند
  • سعید IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    10 0
    با کارشناسی درست و تعطیلی تمام ادارات و قرنطینه صحیح کل کشور می توان این معظل را حل کرد . وقتی در ابتدای شروع این بیماری گفته شد فلان شهر باید قرنطینه شود مخالفت شد وقتی بیماری جان صدها ایرانی را گرفت تازه به فکر اساسی افتاده ایم راستی چه کسی و چه کسانی مسیول هستند؟ تا به چالش های بزرگتری نرسیده ایم دست به کار شوید
  • ظفر IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    3 3
    انگلیس جهت ترساندن مردم و رعایت قرنطینه اعلام کرد 70 درصد مبتلا می شوند
  • رضا IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    8 0
    خدا حفظتان بکنند آقای نجفی حرف دل ما را زدید آقای روحانی به عنوان رئیس کمیته بحران در مصاحبه های مطبوعاتی باید انعکاس دهنده نظرات کارشناسان و تصمیم های کمیته باشد جلوی ضرر را از هر کحا بگیری فایده است
  • ناشناس IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    8 0
    واقعا که حرف حساب بود
  • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    4 0
    بانک صادرات از مصوبات بانک مرکزی ودولت درزمینه کاهش ساعت کاری ویا شیفتی کردن در شعب اعمال نمی کنندمخصوصا استان زنجان شهر های کوچک
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    6 0
    کل کشور را یکماه تعطیل کنند
  • ایرانی IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    8 2
    از شرق گرفته تا غرب قرنطینه کرده اند همراه با محدودیت و منع تردد ، و فقط اصنافی که مواد غذایی و خدمات درمانی ارائه میدهند مجاز به کار هستند،
  • Morteza IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    2 1
    این دوگانگی.اخه یعنی چی ادارات بسته بانکها برای کار ضروری باز،خواه ناخواه چک فقط داره برگشت میخوره .
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    5 0
    دمت گرم
  • علی سبزواری IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    5 0
    شیر مادرت حلالت با این نامه پر محتوا و برنامه و پیشنهادات دقیق که دادی
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    5 2
    خب راستش مردم سالهاست کرونا يي شدن برای همین دیگه بهش عادت کردند و یه جورایی بی خیال شدند
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    5 0
    اخه با چه زبونی باید با این افرادی که در کوچه بازار توی پارکها صحبت کر د حتما باید چوب بالای سرمان باشد باید مجازات سنگین باشد رحم نباید کرد باید ببرند به بیمارستانها برای کمک به بیماران13
  • مهدی FR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    3 0
    دستش درد نکنه با اینکه خیلی شده ولی باز از فاجعه پیشگیری میکنه کرونا چیزی نیست با وعظ وگفتار درمانی وخواهش وتمنا وشعار تبلیعات وآمار وعدد سازی علاج بشه ویا ازبین بره شوخی بردار هم نیست باکسی هم تعارف نداره مسلمان وکافر هم براش یکسانه
  • فاطمه IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    2 0
    احسنت برشماآقای رئیس جمهور خواهشا اجرا کنی قرنطینه کامل بهترین راه حل تو این دور زمونه کسی گرسنگی نمرده
  • محمد DE ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    2 6
    در بسيارى موارد بى مورد مى فرمايند. قرنطينه به اون معنى كه شما و ديگران مى گويند واقعا هم در مورد اين ويروس بيربط و بيفايده ست تمامى متخصصان آلمانى يكپارچه اين مساله رو تكرار و تاكيد كردند :قرنطينه شهرها و حتى محلات و ادارات بيهوده و بيفايده ست. تنها راهى كه مفيده وهمه در اروپا انجام مى دهند قرتطينه خانگى به معنى اقامت دوهفته گى مطلق ا ست !
    • وطن پرست DE ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
      0 0
      جناب آقا نفرمودند ( بدون توجه به اصل قرنطینه )که در آلمان ، هم قرنطیهه خانگی است و هم قرنطینه خارج از خانه عملی میشود چه خوب اس که تا سه بشمریم و بعد اظهار نظر کنیم
  • رضا IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    1 0
    اگه بخوان کشور یا یک شهر را قرنطینه کنند طبق کنوانسیون بهداشت جهانی دولت باید مایحتاج عمومی را مجانآ در منزل تحویل دهد و باید مجانی شود که دولت محترم این کار را نمی کند پس خودمان همت کنیم
  • m IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    2 1
    خونه قیمتش چنده؟ طلا قیمتش چنده؟ انرژی هسته ایمون چی شد؟ تحریم ها چی شدن؟ راکتور آب سنگین اراک چی شد؟توش بتن ریختن؟ کسانی که به روحانی رای داده بودین؟ کجایید؟ کلیدهارو گرفتین؟ برین دعا کنین تا دو سال آینده بابت هوایی که تنفس می کنید مالیات ندین.. خود کرده را تدبیر نیست.
  • 09029644137 IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    1 0
    اکاملا و صددر صد موافقم.دولت بویژه در تهران کم کاری کرده .
  • واقعیت IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    0 0
    کلا جدا از این بحث همیشه ایراد گرفتن راحته و این ی شیوه شده که میان ایراد های قشنگ قشنگ میگیرن بعد به فلان مقام که رسیدن هیچ کاری نمیکنن شماها به وظیفه خودتون درست عمل کنید خیلی مشکلات حل میشه
  • بنده ناچیز FR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
    2 0
    گشنه ایم بخدا دولت حمایت کنه نماییم بیرون اون دسته هم که مسافرت رفتن جریمه سنگین کنه
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
    1 0
    تا ما را نکشتی از این دنیا مبر