همشهری آنلاین: فروشندگان طلا با عیار پایین‌تر از حد استاندارد، توسط اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

مهدی پورهاشم - مدیر کل استاندارد استان تهران - به استناد ماده 9 قانون اصلاح فوانین و مفررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تصریح کرد: مصنوعات طلا مشمول استاندارد اجباری است و تولید، تمرکز، خرید و فروش آن می‌بایست با رعایت قوانین و مقرارات آن صورت گیرد.

وی داشن پروانه کاربرد علامت استاندارد برای تولیدکنندگان و گواهی تایید صلاحتی برای آزمایشگاه‌های تعیین عیار را الزامی دانست و گفت: خرید و فروش مصنوعات طلا بدون پروانه یا کد شناسایی و با عیار پایین‌تر نیز جرم محسوب می‌شود.

پورهاشم تاکید کرد: بدیهی است در این راستا سازندگان مصنوعات طلا موظف به حک کردن کد شناسایی بر روی مصنوعات تولید خود هستند.

وی در خصوص نمونه‌های آزمون شده توسط آزمایشگاه‌های تایید صلاحیت شده با اشاره به نتایج آزمون و انجام اقدامات لازم در این زمینه گفت: در صورتی‌که عیار مصنوع طلا بین740 تا 744 (نقص عمده) باشد، مطابق قانون به صاحب مصنوع جهت رعایت الزامات اخطار کتبی داده و نسبت به نمونه برداری مجدد از آن واحد اقدام می‌شود.

پورهاشم در ادامه گفت: در صورتی که عیار مصنوع پایین‌تر از 740 (عیب بحرانی) باشد پرونده بلافاصله به دادگاه ارجاع و مراحل تا دور رای نهایی از طریق مراجع قضائی پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به صدور اولین حکم تخلف سال 87، با 4 میلیون ریال جزای نقدی مبنی بر عرضه طلا با عیار کمتر از حد استاندارد، در خصوص جرائم متخلفان این صنعت متذکر شد: هرگاه اجرای استاندارد در مورد کالائی اجباری اعلام شود، پس از انقضای مهلت‌های مقرر با رعایت شرایط و امکانات خیاطی و دفعات و مراتب جرم و تغزیر اعم از احضار، وعظ، تذکر، توبیخ، تهدید و اخذ تعهد و خبس از یک ماه تا دو سال و جزای نقدی از 100 هزار ریال تا 50 میلیون ریال به حکم محاکم صالحه محکوم خواهند شد.

کد خبر 49542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز