یکی از شرکت‌های سازنده واکسن کروناویروس اعلام کرد نخستین نمونه‌های آن برای استفاده پزشکان و پرستاران مبارزه‌کننده با کووید-۱۹ پاییز امسال آماده می‌شود.

واكسن كروناويروس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌جی‌آر، مدیران شرکت مُدرنا گفته‌اند داروی موسوم به mRNA-۱۲۷۳ در مرحله کارآزمایی بالینی است و به احتمال زیاد تا پاییز امسال آماده ورود به بازار می‌شود. هر چند نخستین کسانی که می‌توانند از آن استفاده کنند، پزشکان و پرستاران و دیگر کارکنان حوزه بهداشت و درمان حاضر در خط مقدم مبارزه با بیماری کووید-۱۹ هستند.

ویروس کرونا در حال حاضر درمان قطعی و غیرقطعی ندارد و تنها راه مبارزه با آن، پرهیز از ابتلا شدن و پیشگیری است. از این رو، شستن و ضدعفونی کردن پیاپی دست‌ها، رعایت کردن موارد و مسائل بهداشتی و البته دوری‌گزینی اجتماعی راه‌هایی هستند که کارشناسان و پزشکان برای مبارزه با فراگیری کووید-۱۹ پیشنهاد می‌کنند. دانشمندان این روزها می‌کوشند داروهایی بیابند که ویروس را از بین ببرد و روند بهبودی بیماران مبتلا به کرونا را شتاب بخشد.

گام بعدی در این عرصه، تولید واکسن‌ها و داروهایی است که جلوی بازگشت ویروس و شیوع دوباره کرونا را بگیرد. سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر روی تولید چهار داروی جداگانه کار می‌کند و برخی از این داروها در آزمایش‌های محدود پاسخ مثبت داده‌اند. دانشمندان همچنین برای تولید دست‌کم ۲۰ واکسن کرونا تلاش می‌کنند که یکی از آنها در آمریکا در مرحله آزمایشگاهی است و تا پاییز امسال برای استفاده فعالان حرفه‌ای بخش بهداشت و درمان آماده می‌شود.

کار آزمایش روی واکسن mRNA-۱۲۷۳ از یک هفته پیش در سیاتل آغاز شده و دست‌کم ۴۵ داوطلب آن را دریافت کرده‌اند. گرچه این برای یک واکسن پیشرفتی بزرگ به شمار می‌آید اما داروی کووید-۱۹ تا پیش از سال آینده به بازار نمی‌آید. برای آزمایش نهایی هر واکسن دست‌کم ۱۲ تا ۱۸ ماه نیاز است تا تاثیرهای جانبی آن هم در نظر گرفته و بررسی شود و بعید است واکسن پیشگیری از ابتلا به کرونا تا پاییز ۲۰۲۱ آماده شود.

پیش‌تر مدیر عامل مدرنا گفته بود پس از آماده شدن نمونه آزمایشگاهی، کار ساختن میلیون‌ها دُز از واکسن کرونا در هر ماه برای استفاده عموم مردم در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده آغاز می‌شود اما تا آن زمان، نخستین نمونه داروها تا پاییز ۲۰۲۰ در دسترس پزشکان و پرستاران و عوامل بیمارستانی قرار خواهد گرفت. استفان بانسل وعده داده است داروی کووید-۱۹ را کمتر از شش ماه دیگر به مبارزان خط مقدم کرونا برساند.

کد خبر 495371

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha