جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

معدود سرو و نارون های باقی مانده در قلهک سال هاست از پشت دیوارهای «باغ قلهک» به چشم می خورند؛ باغی که از زمان قاجار به اجاره سفارت انگلستان در آمد و همچنان در اختیار این سفارتخانه است. تفرجگاه ییلاقی سفیر انگلستان در دوره قاجار از معدود باغ های باقیمانده در قلهک، گوشه ای از خاطرات تهران قدیم را هم در خود جا داده است.

یادبود قلهک

همشهری آنلاین- مرضیه موسوی: محمدشاه قاجار فکرش را نمی کرد بخشش کرایه ماهانه 30 تومان باغ قلهک به انگلیسی ها، این باغ را تا 170 سال بعد در سیطره سفارت انگلستان نگه دارد. آن زمان سفیر انگلستان این باغ را به منظور گردش تابستانه و به عنوان تفرجگاهی برای کارکنان سفارت اجاره کرده بود و حتی برخی از امور سفارت طی فصول بهار و تابستان در این باغ انجام می شد. یکی از 7 قنات پرآب قلهک هم درست در این باغ قرار داشت و درختان این باغ 17 هکتاری را سیراب می کرد.

یکی از مهمترین رویدادهای این باغ پناه دادن به آزادی خواهانی بود که از ماجرای به توپ بستن مجلس فرار کرده بودند. در آن زمان سیاست های روسیه و انگلستان در ایران در 2قطب مخالف یکدیگر قرار داشت. بعد از اینکه مجلس شورای ملی به دستور لیاخوف روسی به توپ بسته شد سفارت انگلستان به این افراد پناه داد. بعد هم سر و کله بازاریان و دیگر آزادی خواهان در باغ قلهک پیدا شد که در آنجا تحصن کرده بودند. «سید عبدالله بهبهانی» از سران مشروطه در خاطراتش می نویسد :«شمار زیادی از روحانیون و بازاریان و مردم دیگر در باغ قلهک بست نشستند و درخواست کردند سفیر انگلیس به آنها امان دهد و در حمایت از آنان و تحقق خواسته‌هایشان اقدام کند. این جمعیت تعدادشان تا حدود 14هزار نفر نیز روایت شده است که بیشتر اهل بازار بودند و باغ سفارت را پر کردند.» انگلستان از این فرصت استفاده کرد و به تحصن کننده ها امان داده بود. همان روز بساط دیگ های پلو برای پذیرایی از تحصن کنندگان در باغ قلهک برپا شد.

در ضلع جنوبی باغ قلهک، گورستانی قدیمی به چشم می خورد که سربازان متفقین در آن دفن شده اند. هرچند قدمت این گورستان به سال ها قبل از جنگ جهانی اول بازمی گردد و پیش از آن هم انگلیسی هایی که در تهران فوت می کردند در این گورستان به خاک سپرده می شدند. بنای گنبدی شکلی در این گورستان وجود دارد که مقابل آن 8 کتیبه به چشم می خورد. نام بیش از 4هزار سرباز انگلیسی روی این کتیبه ها به چشم می خورد که در جریان جنگ های جهانی اول و دوم کشته شده اند و هیچ نشانی از آنها یافته نشده است.

کد خبر 495206

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha