رئیس جمهوری آمریکا در حالی که جهان درگیر مبارزه با ویروس همه گیر کرونا است، بر تداوم تحریم ایران تاکید کرد.

پمپئو ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ روز جمعه در نشست خبری مربوط به آخرین اقدامات انجام شده برای مهار کرونا در ایالات متحده در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا با توجه به شیوع کرونا در ایران و خاورمیانه، قصد دارید تحریم‌ها را کاهش دهید یا خیر، این تهدید را مطرح کرد.

اما مایک پمپئو وزیر خارجه وی در ژستی انسان دوستانه و در حالی که در هفته جاری چندین تحریم جدید علیه ایران اعمال کرد، مدعی شد "همه دنیا باید بدانند که کمک‌های حیاتی به ایران، مشمول مجازات نمی شود".

البته پمپئو اظهار نکرد در شرایطی که تمام تبادلات بانکی برای خرید تجهیزات پزشکی مشمول تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران است، چگونه می توان این لوازم مورد نیاز به ایران ارسال شود.

وی مدعی شد: ما در حال انجام هر کاری هستیم که بتوانیم کمک‌های ضروری را تسهیل کنیم و اطمینان حاصل کنیم که معاملات مالی مرتبط با آن نیز می تواند انجام شود. هیچ مجازاتی در مورد ارسال داروها به ایران وجود ندارد، هیچ مجازاتی در مورد کمک‌های اولیه به آن کشور وجود ندارد.

وزیر خارجه آمریکا بدون اینکه به تاثیر تروریسم اقتصادی دولت ترامپ علیه مردم ایران اشاره کند، اظهار کرد: آنها درگیر یک مشکل وحشتناک شده‌اند و ما می خواهیم که کمک‌های پزشکی به مردم ایران برسد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه به این سوال که آیا دولت اقدام به لغو تحریم های ایالات متحده علیه ایران خواهد کرد یا خیر، گفت: آنها جواب را می‌دانند، رهبران ایران، آنها می‌توانند جواب سوال شما را می‌دانند.

اظهارات بی‌پایه ترامپ و پمپئو در شرایطی انجام می شود که  روحانی رئیس جمهوری ایران روز جمعه در پیامی به مردم آمریکا، اظهار کرد: اینجانب هشدار می دهم که در شرایط یک «همه گیری» خطرناک جهانی، تهران و پاریس و لندن و واشنگتن فاصله چندانی ندارند و هر سیاست کوته بینانه و خصمانه‌ای که بخواهد موجب تضعیف نظام پزشکی و محدویت منابع مالی در مدیریت بحران در ایران شود، تاثیر مستقیم بر روند مبارزه با این «همه گیری» در سایر کشورها خواهد داشت. کووید-۱۹ به معنای واقعی کلمه یک موضوع مرگ و زندگی برای همه کشورها است و شکست آن یک «وظیفه» جهانی است.

وی تاکید کرد: ما در ایران همیشه اهل گفتگو بوده ایم و هرگز از آن هراس نداریم، همان گونه که در مذاکرات ۱+۵ اثبات کردیم. ما رعایت تعهدات را ضرورتی قانونی، اخلاقی و بین‌المللی می‌شماریم و نشان داده‌ایم که به توافق‌هایمان پایبندیم و عهدشکنی دیگران را نمی‌پذیریم. مردم ایران ارزش دوستی و احترام بر اساس اصول کرامت و انسانیت را می شناسند و به آن پاسخ مثبت می دهند، اما در مقابل فشار و تهدید می‌ایستند و قهرمانانه دفاع می‌کنند. ما ملت سرافرازی هستیم با هزاران سال سابقه تمدنی، به زبان زور با قدرت پاسخ می دهیم و به زبان کرامت با احترام.  

کد خبر 494305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha