رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار سازمان بهزیستی استان تهران تمهیدات این سازمان را برای کودکانی که والدینشان به کرونا مبتلا هستند، تشریح کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، «نامین شاهرخی» رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار بهزیستی استان تهران درباره پذیرش کودکان بی سرپرست در شرایط خاص توسط سازمان بهزیستی گفت: درست است که منع پذیرش در مراکز بهزیستی به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا لحاظ شده است، اما ما موارد خاص و استثنا را نیز لحاظ کرده ایم. در موارد خاص به طور مثال به دستور قاضی و یا در زمانی که مددکار احساس کند که کودک بی سرپرست بوده و باید در مرکز ما نگهداری شود، اینگونه نیست که به هیچ وجه پذیرش نداشته باشیم و در موارد خاص یعنی با نظر مددکاران یا دستور قاضی پذیرش کودکان انجام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف کودکی که والدینش به بیماری کرونا مبتلا شده و در بیمارستان بستری هستند و کسی سرپرستی او را قبول نکند، چیست، بیان کرد: طبق دستورالعمل و بخشنامه های ابلاغ شده ما در تمامی مراکز بخش قرنطینه ایجاد کرده ایم و اگر کودکی به دلیل ابتلای والدینش به کرونا مدتی بدون سرپرست باشد با توجه به اینکه ممکن است این کودک در دوره نهفتگی باشد، چنانچه این کودک به ما ارجاع داده شود ما این کودک را در قسمت قرنطینه یکی از مراکزمان نگاه می داریم تا ۱۴ روز به اتمام برسد. 

رییس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار بهزیستی استان تهران ادامه داد: چنانچه بعد از ۱۴ روز والدین کودک بهبودیافته و یا اقوامی از کودک برای تحویل کودک به بهزیستی مراجعه کنند ما کودک را تحویل می دهیم، در غیر این صورت بعد از سپری شدن دوره قرنطینه این کودک وارد مرکز و در کنار دیگر کودکان قرار می گیرد.

شاهرخی خاطرنشان کرد: در هیچ یک از مراکز شبه خانواده و مراکز نگهداری کودکان کار تاکنون موردی از ابتلا به کرونا گزارش نشده است. 

وی درباره اجرای طرح آموزش پیشگیری از ابتلای کرونا به کودکان کار و خیابان گفت: ما کمپینی برای جمع آوری کودکان کار داشتیم و همچنین توانمندسازی و پشتیبانی از خانواده های این کودکان که متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا این طرح متوقف شد، اما در راستای کاهش شیوع بیماری کرونا اقداماتی را انجام دادیم. 

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های واگیر دار بهزیستی استان تهران با بیان اینکه کودکان کار و خیابان شامل دو بخش کودکان کار و کودکان زباله گرد هستند، تصریح کرد: شهرداری در بخش کودکان زباله گرد دستورالعملهایی را برای پیمانکاران در خصوص ممنوعیت بکارگیری کودکان برای زباله گردی صادر کرد. در بخش کودکان کار نیز ما با توجه به اینکه بحث جمع آوری ملغی شده بود، در راستای کاهش شیوع در بین این کودکان اقداماتی را انجام دهیم و خوشبختانه با بودجه ای که از سوی بنیاد مستضعفان در اختیار بهزیستی قرار گرفت توانستیم اقلام بهداشتی تهیه کرده و به صورت گسترده توسط سازمان های مردم نهاد در بین کودکان کار توزیع کنیم، اما از آنجا که گستره کار در استان تهران بسیار بالاست از ظرفیت اورژانس اجتماعی نیز در تهران برای این منظور بهره گرفتیم.

وی با بیان اینکه برآورد ما از کودکان کار در تهران بین ۲ هزار تا ۲۵۰۰ نفر است، البته با توجه به شرایط آب و هوا این تعداد متغیر است، ادامه داد: طرح توزیع اقلام بهداشتی، آموزش و آگاه سازی خانواده های این کودکان در حال حاضر توسط اورژانس اجتماعی و سازمان های مردم نهاد در حال انجام است و خوشخبتانه این طرح از سوی خانواده های این کودکان نیز مورد استقبال واقع شد. همچنین با توجه به اینکه ما برای این کودکان یک بسته بهداشتی در نظر گرفته بودیم، برای جلوگیری از هر نوع سوء استفاده و فروش این بسته ها در سرچهارراهها توسط دستفروشان مقرر شد، این اقلام بهداشتی در بسته های کوچک آماده شده و در چندین مرحله بین کودکان توزیع کنیم. این طرح تا انتهای بیماری کرونا به صورت دوره ای ادامه خواهد داشت. 

کد خبر 494245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha