یک بررسی جدید نشان می‌دهد که میزان مرگ‌های ناشی از عفونت با ویروس کرونا در شهر ووهان چین، کانون اولیه شیوع بیماری کووید-۱۹، کمتری از حدی بود که قبلا تصور می‌شد.

Wuhan

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس بررسی‌های پیشین تخمین زده‌اند که بین ۲ تا ۳.۴ درصد از مواد شناخته‌شده بیماری کووید-۱۹ در شهر ووهان چین درگذشته‌اند. اما یک بررسی جدید که نتایج آن روز پنجشنبه در ۱۹ مارس (۲۹ اسفند) در ژورنال Nature Medicine منتشر شده است، نشان می‌دهد میزان مرگ ناشی از ابی بیماری در این شهر حدود ۱.۴ درصد است.

این تخمین جدید بر اساس داده‌های دسترس تا ۲۹ فوریه بوده است. تا آن زمان ۴۸۵۵۷ مورد بیماری کووید-۱۹ در شهر ووهان رخ داده بود و ۲۱۶۹ نفر به علت آن درگذشته بودند. البته از آن هنگام این اعداد افزایش یافته‌اند، اما چین از روز چهارشنبه مورد جدی از بیماری محلی در این کشور گزارش نکرده است، یعنی همه‌گیری در این کشور تحت کنترل است.

این پژوهشگران با استفاده از داده‌های عمومی قبلا منتشر شده به این تخمین رسیدند که «خطر کشندگی در موارد علامت‌دار» عفونت با ویروس کرونا یا احتمال مردن پس از بروز علائم بیماری کووید-۱۹ در حد ۱.۴ درصد است.

این بررسی هم مانند بررسی‌های دیگر نشان داد که خطر عفونت علامت‌دار با افزایش سن بالا می‌رود. خطر عفونت علامت‌دار در افراد در سنین ۳۰ تا ۶۰  به ازای هر سال افزایش سن ۴ درصد افزایش می‌یافت. این پژوهشگران همچنان دریافتند افراد بالای ۵۹ سال در مقایسه با افراد بین ۳۰ تا ۵۹ سال با احتمال ۵.۱ برابر بیشتر پس از علامت‌دار شدن ممکن است بمیرند. در افراد جوان‌تر از ۳۰ سال خطر مرگ پس از علامت‌دار شدن ۴۰ درصد کمتر بود.

البته این آنالیز محدودیت‌ها خودش را هم دارد، از جمله عدم امکان آزمایش و تشخیص هر فرد مبتلا به کووید-۱۹ در شهر ووهان.

این پژوهشگران می‌نویسند: «ارجاعات ما بر اساس مجموعه‌ای از منابع هستند و نقصان‌هایی هم دارند... اما با در نظر گرفتن مجموعه یافته‌ها، می‌توان گفت مهار سرایت کووید-۱۹ کار مشکلی است. حتی اگر اقدامات سختگیرانه فرونشانی بیماری در سطح اجتماع انجام شود، باید در انتظار بود که دست کم از نیمی از جمعیت دچار عفونت با ویروس کرونا شود.»

این پژوهشگران هم نظری را که بسیاری از کارشناسان دیگر بیان کرده‌اند، تکرار می‌کنند: «احتمالا مهمترین هدف اقدامات مهار بیماری پهن کردن نمودار همه‌گیری است یا به عبارت دیگر کاستن از اوج تقاضا برای خدمات مراقبت بهداشتی و خریدن زمان برای دسترسی به راه‌های بهتر درمانی است.»

این پژوهشگران همچنین توصیه می‌کند با توجه به انتقال کانون شیوع ویروس کرونا از چین به کشورهای دیگر، باید ارقام مربوط به این کشورها هم آنالیز شود چرا که ممکن است تحول و پیشرفت بیماری در آنها مشابه شهر ووهان نباشد.

کد خبر 494106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha