برخی از خانواده‌های داغدار در شهرهای ایذه و باغملک در اقدامهایی مشابه و قابل توجه به برگزاری مراسم تشییع عزیزانشان بدون دعوت از مردم پرداختند و اعلام کردند با اختصاص هزینه‌های مراسم به تهیه ملزومات بهداشتی درکمک به جلوگیری از شیوع کرونا کمک می کنند.

عزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مراسم عزاداری درگذشتگان در ایل بختیاری همیشه و همیشه دارای رسوم خاصی بوده است که از دیرباز تاکنون اجرا می‌شدند.

برگزاری مراسم تشییع با حضور هزاران نفر از کسانی که برای ادای احترام به روح مرحومین و ابراز همدردی و التیام بخشی از زخم های خانواده آنها یکی از این رسوم بوده است که امتنان خاصی به آن ورزیده می‌شود.

با شیوع ویروس کرونا در کشور این رسوم دستخوش تغییراتی شده‌اند که مبنای همه آنها اولویت دادن سلامتی مردم نسبت به برگزاری مراسم است.

در این مدت چندین خانواده‌ در شهرهای ایذه و قلعه‌تل نسبت به انجام چنین اقدامات پسندیده‌ای مبادرت ورزیده‌اند، خانواده‌های شیرانی، کیانی، صادقی و امامی از جمله پیش‌قراولان این رسم نیک‌ در روزهای شیوع کرونا هستند.

خداداد کیانی معلم فرهنگی برادر مرحوم محمد کیانی جوان فوت شده اهل قلعه‌تل درباره تصمیم خانواده خود گفت: از آنجایی‌ که سلامت مردم و سروران گرامی در اولویت ما قرار دارد لذا به منظور جلوگیری شیوع ویروس کرونا، مراسم خاکسپاری و فاتحه خوانی بدون حضور سروران ارجمند برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: هزینه خاکسپاری و مراسم فاتحه خوانی برادر مرحومم در بحث خرید مواد بهداشتی مصرف خواهد شد چرا که امروز نیاز اصلی جامعه ی ما سلامت و بهداشت است.

کیانی افزود: از همشهریانی که مسایل بهداشتی را رعایت می کنند قدردانی می‌کنم و از همه عزیزان و هم استانی ها درخواست می‌کنم که به توصیه های ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزرات بهداشت عمل کنند تا به زودی ازاین ویروس خطرناک خلاص شویم.

این معلم داغدار با بیان این نکته که مقید بودن دوستان و آشنایان به حضور پرشور مردم در مراسم عزاداری و ابراز همدردی بر کسی پوشیده نیست اظهار داشت: از همه خواهش کردیم به منظور رعایت مسائل بهداشتی از حضور در این مراسم خودداری کنند.

برادر مرحوم حاج حسنقلی شیرانی نیز در این‌باره به خبرنگار ایرنا گفت: تقارن فوت مرحوم با شیوع بیماری ویروسی موسوم به کرونا، مسری بودن این بیماری، اهمیت و ضرورت تامین سلامت مردم از یک طرف و از طرف دیگر احساس نیاز به تغییر رویکرد در فرهنگ عمومی شهر تاریخی قلعه تل در راستای کاهش هزینه‌های غیر ضروری مراسم ترحیم بویژه در شرایط اقتصادی کشور با نگرش به رعایت حال خانواده های فاقد درآمد کافی، باعث شد که تصمیم به عدم برگزاری مراسم تشییع با حضور مردم و همچنین عدم طبخ غذا و پذیرائی در مراسم سوم، هفتم، چهلم و سالگرد گرفته شود.

حمیدرضا شیرانی افزود: در شرایطی که شاید خیلی از مردم توانایی خرید ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده را نداشته باشند، تصمیم گرفتیم هزینه‌های مربوط به مراسم آن مرحوم را جهت این امور اختصاص دهیم تا سهمی در کنترل شیوع کرونا داشته باشیم.

خانواده مرحوم ایمان امامی که روز گذشته در حادثه رانندگی در محور ایذه به باغملک جان خود را از دست داده بود در تصمیمی مشابه، به حذف تشریفات مراسم خاکسپاری، سوم و هفتمین روز این جوان اقدام کردند که پیکر این مرحوم امروز در ایذه به خاک سپرده خواهد شد.

در اعلامیه فوت مرحوم ایمان امامی آمده است: به دلیل فراگیر شدن بیماری کرونا و در جهت حفظ سلامتی و تندرستی شما عزیزان، انتظار و توقعی برای حضور حداکثری شما سروران گرامی نیست لذا با قرائت فاتحه‌ای روح عزیز از دست رفته‌مان را شاد کنید، ختم مراسم در قبرستان خواهد بود، هزینه این مراسم صرف خرید ماسک برای همشهریان عزیز خواهد شد.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اهواز تا کنون ۳۵۹ نفر در استان به کرونا مبتلا شده اند و ۴۵ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

کد خبر 494019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خوزستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha