یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

امیر سرتیپ امیر حاتمی: تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به‌دست پربرکت معمار کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران،

حضرت امام خمینی از الطاف خفیه الهی، برای پاسداری و حراست از آرمان‌ها و ارزش‌های والای انقلاب اسلامی در دوران سخت و نفسگیر تاریخ پرفراز و نشیب نهضت اسلامی (استقرار نظام) است.

این روز مقدس متعلق به بهاری برخاسته از انقلاب و متشکل از فرزندان برومند و شجاع امام راحل یکی از دستاوردهای سترگ و ارزشمند انقلاب و نظام اسلامی است که نقش اساسی در استمرار و نظام‌مندی انقلاب اسلامی داشته و دارد. جاری شدن خون سرخ فرزندان این آب و خاک از کوه‌های سر به فلک کشیده و پربرف غرب کشور تا دشت‌های گرم و سوزان فکه و آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس، سبزی استقلال و آزادی را به انقلاب و کشور هدیه کرده است.

در توصیف این سازمان ارزشی و انقلابی با پرهیز از تعارف و مبالغه می‌توان به حکم نورانی و جاودانه حضرت امام تأسی جست که فرمودند: «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود.»

تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی سپاه در انقلاب و میهن اسلامی از هنگامه تولد، آن هم در سخت‌ترین شرایط و روزهای بحرانی اوایل انقلاب قابل درک است؛ روزهایی که کشور در معرض توطئه و تهدید آشوب‌گرانه تجزیه‌طلبان ضدانقلاب داخلی و خارجی به‌سر می‌برد.

آری پاسداران انقلاب اولین کسانی بودند که قدم به عرصه دفاع از انقلاب نهادند؛ در روزگاری که نهال نوپای انقلاب از هر سو گرفتار توفان‌ها و مصایب گوناگون بود و جریان‌های مختلف وابسته و انحرافی با هدایت و پشتیبانی قدرت‌های بزرگ زمانه، چشم طمع به آن دوخته بودند.

جوانان باایمان و شجاع ملت گرد هم آمدند تا در سازمانی منسجم و انقلابی سپر انقلاب و دژ مستحکم نظام و میهن اسلامی شوند و چشم فتنه را درآورند. حافظه تاریخی ملت فهیم و با ریشه ایران گواهی می‌دهد که آنان چنین کردند.

فتنه گروه‌های آشوب‌طلب در گنبد، کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و... یکی پس از دیگری به‌دست فرزندان انقلاب سرکوب شد، گروهک‌های تروریستی و وابسته چون منافقین و فرقان شناسایی و دستگیر شدند و کودتاهای پی‌درپی خنثی شد و سرانجام تجاوز همه‌جانبه رژیم بعثی – صهیونیستی صدام به خاک مقدس ایران اسلامی نیز با حضور پیشتازانه و حماسه‌آفرینانه پاسداران انقلاب در 8 سال دفاع مقدس به ناکامی انجامید.

کشف رمز و راز رویکرد و ابتکارات حضرت امام در تأسیس نهادهای انقلاب در گذر زمان نزد نخبگان و صاحب‌نظران مختلف حیرت‌انگیز و شگفت‌آور تلقی شده است.

تأسیس سپاه پاسداران و بسیج در کنار بقیه ساختارهای دفاعی کشور، نمایش قدرتی را به رخ کشانید که در برهه‌های گوناگون مانند دفاع مقدس و حوادث امنیتی این واقعیت را آشکار می‌سازد که ایران شکست‌ناپذیر است و اراده‌ای فراتر از سخت‌افزارها وجود دارد که می‌تواند اثربخشی فیزیکی آن سخت‌افزارها را به‌مدد اعتقاد و ایمان و اراده خنثی کند.

همزمان با تشکیل سپاه پاسداران و تصویب اساسنامه 9ماده‌ای آن در 2‌اردیبهشت ماه 1358 و تبیین وظایف یازده‌گانه آن و سپس تصویب قطعی اساسنامه سپاه توسط مجلس شورای اسلامی در 15 شهریور ماه 1361، سپاه قابلیت و توانمندی‌های سرشار خود را در حوزه‌های امنیتی، دفاعی و نظامی به‌رخ دشمنان انقلاب و متجاوزان به میهن اسلامی کشاند. تا اینکه در 26 شهریور ماه 1364 با صدور فرمان حضرت امام مبنی بر تجهیز سپاه پاسداران به نیروهای هوایی، دریایی و زمینی، سپاه وارد مرحله نوینی شد.

پس از پایان جنگ تحمیلی و سربلندی سپاه و سایر نیروهای مسلح از آوردگاه 8 سال دفاع مقدس، بنا به تدبیر مقام معظم رهبری تحقق بخشیدن به ارتش 20 میلیونی و حمایت از نهضت‌های اسلامی نیز به مأموریت‌های سپاه افزوده شد و همین تغییر و تحولات موجب بازنگری و تصویب قانون سپاه در مهر ماه 1375 توسط نمایندگان مجلس شد.

در این رهگذر، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمان مشارکت سپاه و ارتش در بازسازی و سازندگی کشور و بهره‌برداری از تجربیات دوران 8 سال دفاع مقدس و قرار دادن توانمندی‌های مهندسی خود، برای خدمت به ملت و کشور را صادر فرمودند و سپاه عهده‌دار اجرای طرح‌های کلان و سنگین ملی شد که تاکنون از اجرای بالغ بر 1400 طرح بزرگ، سربلند و موفق بیرون آمده است.

دامنه قابلیت‌ها و توانمندی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آنقدر وسیع و گوناگون است که پرداختن به هریک از آنها مجالی طولانی می‌طلبد؛ ازجمله فعالیت‌های دیگر، نقش‌آفرینی سپاه در عرصه‌های فناوری‌های نظامی و توانمندی‌های دفاعی است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی براساس نیاز گسترده نیروهای نظامی به تجهیزات و امکانات بازدارنده دفاعی و ضرورت تنوع و وابسته نبودن این تجهیزات به بیگانگان، اقدام به پژوهش در زمینه‌های مختلف کرد و تاکنون با همکاری سایر نیروهای مسلح، موفق به ابداع و ساخت تسلیحات مدرن و بسیار پیشرفته و حتی فراتر از استانداردهای رایج جهانی شده است که به‌عنوان نمونه می‌توان به فناوری موشکی و ساخت موشک شهاب 3 با دقت بسیار بالا اشاره کرد.

سپاه سازمانی است که با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، فراتر از یک سازمان صرفا نظامی عهده‌دار مأموریت‌ها و وظایف بسیار سنگینی شده است و نقش‌پذیری سپاه در فرایند توسعه و پیشرفت و حضور فعال، پویا و اثرگذار در این آزمون عظیم، بارقه امید ایرانیان در نیل به قله‌های بلند شکوفایی و پیشرفت جهانی و دستیابی به موقعیت ممتاز در صحنه بین‌المللی را مضاعف کرده است.

لذا وجود سازمانی با این مختصات، هرگز برای سردمداران سلطه جهان قابل‌تحمل نبوده و آنها به‌طور مداوم در حد طراحی سناریو و توطئه‌ها جهت حذف این قدرت و توان بسیار بالا از صحنه نیازهای انقلاب و نظام تلاش کرده‌اند.

امروز مصادیقی از دشمنی و کینه‌توزی علیه سپاه توسط محافل سیاسی امنیتی و بنگاه‌های رسانه‌ای آمریکایی – صهیونیستی (ازجمله قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی) در همین راستا قابل توجیه و تحلیل است.و درنهایت باید گفت که تجلیل از سپاه و تکریم حماسه‌سازان سبزپوش انقلاب اسلامی، ستایش خوبی‌ها و پاسداشت کرامت، عزت و عظمت ملت ایران است.

* معاون نیروی انسانی
ستاد کل نیروهای مسلح

کد خبر 49388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز