چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

قوم لر بنابر ویژگی‌های جغرافیایی، در اقلیم‌های گوناگون از پوشش متفاوتی استفاده کرده‌اند. در یک تقسیم‌بندی می‌توان لباس‌های لری را به سه گروه کلی لٌری فیلی، لُری بختیاری (طوایف چارلنگ و هفت لنگ بختیاری) و لُری جنوبی (رایج بین مردم لر جنوبی بویراحمدی، ممسنی، دشمن زیاری، طیّبی، بهمئی، باوی تا بندرهای گناوه و دیلم) تقسیم‌بندی کرد.

لری

همشهری‌آنلاین - هما گودرزی: استان لرستان به سبب شرایط آب‌وهوایی و کوهستانی‌بودن خود، محل ییلاق و قشلاق ایل‌ها و عشایر استان‌های اطراف است. عشایر و طایفه‌های لرستان در یک تقسیم‌بندی به دو بخش لر و لک تقسیم می‌شوند که از نظر لهجه، سنن، آداب و رسوم و برخی مسائل مذهبی با یکدیگر تفاوت دارند. تماشای شیوه زندگی عشایر کوچ‌نشین یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اجتماعی استان لرستان را تشکیل می‌دهد.

دهخدا لرستان را محل سکونت قوم لر می‌داند و محدوده آن را این‌گونه تعریف می‌کند:

 اراضی لرنشین در غرب ایران را لرستان می‌گویند. از شمال با کرمانشاه، از شرق با کوه‌های ملایر و بروجرد، از غرب با عراق و از جنوب با خوزستان همسایه است.  

یکی از مشخصه‌های قوم لر لباس محلی آن است که همچون سایر اقوام ایرانی جزوی از نژاد و اصلیت این قوم است. لباس محلی لری برگرفته از جغرافیا، فرهنگ، دین و هزاران سال همزیستی با طبیعت مردمان لُرتبار در گذشته و حال و از نمادهای مهم مردم لُر است.

لباس محلی زنان لرستان

پوشاک زنان جوان لر با پارچه‌های الوان در رنگ‌ها و طرح‌های شاد با سربندهای زیبا و رنگی است. زنان مسن‌تر پارچه‌هایی به رنگ تیره و طرحی ساده و سربندی سیاه و سفید را ترجیح می‌دهند.

پوشاک محلی مردان لرستان

مردان لرستان نیز پوشش ساده‌ای دارند که تزئین آن کمتر است و در عرف معمول این دیار به «شال و ستره» معروف است.

کد خبر 493739
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha