پژوهشگران ایرانی در آزمایش یک ترکیب سه دارویی برای درمان التهاب ریه در مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ به نتایج موفقیت‌آمیزی رسیدند.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا گروهی از محققان کشور پس از شیوع ویروس کرونا مطالعات وسیعی بر روی درمان مبتلایان به ویروس کرونا انجام دادند که در این مطالعات توانستند با ترکیب سه داروی موجود در کشور التهابات ریه در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را درمان کنند.

این سه ترکیب شامل داروهای آزیترومایسین، پردنوزولون و ناپروکسین است که این تحقیق بر روی ۲۸ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا آزمایش شد  و نتایج نشان داد این دسته از بیماران پس از ۴ روز توانستند از بیمارستان مرخص شوند.

این بررسی بوسیله  سوی محققان دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله انجام شده و نتایج آن به اطلاع وزیر بهداشت، معاون آموزش و معاون درمان این وزارتخانه قرار گرفت که مورد تایید قرار گرفته است،

این بررسی برای رسیدن به دستاوردهای بیشتر و انجام آزمایش بر روی ۱۰۰ بیمار ادامه خواهد داشت.

بیماران مبتلا به ویروس کرونا دچار التهاب ریه و افت اکسیژن خون می‌شوند و این ترکیب سه دارویی موجب بهبود التهابات ریه در این بیماران می‌شود.

  • این ترکیب دارویی مخصوص کرونا نیست

همچنین  به  گزارش خبرگزاری فارس مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست فناوری درباره این پژوهش گفت: این ترکیب دارویی جدید، ترکیب دارویی مخصوص بیماری کرونا نیست بلکه بیماری های تنفسی و ریوی را درمان می کند.

وی با بیان اینکه این ترکیب دارویی تولیدشده می‌تواند مدت بستری بیماران مبتلا به کرونا را تا ۴ روز کاهش دهد، افزود: ضایعه ریوی متعاقب بروز بیماری کرونا در ریه ایجاد می‌شود که منجر به بستری، رفتن به بخش ICU و حتی در مواردی منجر به مرگ می‌شود.

قانعی گفت: این ترکیب دارویی امروز به اطلاع دبیر ستاد ملی مبارزه با کرونا و در نهایت وزیر بهداشت رسید و خوشبختانه این روش به عنوان شروع درمان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در گروهی که این سه ترکیب دارویی را دریافت کردند، ۴۰ درصد این بیماران قبل از ۴ روز بستری در بیمارستان ترخیص شدند.

قانعی گفت: البته تاکنون بیماری کرونا برای خودش درمان ندارد بنابراین ما صحبت از درمان کرونا نمی کنیم بلکه صحبت از درمان ضایعه ریوی ناشی از این ویروس است که متعاقب بیماری کرونا در ریه ایجاد می شود و منجر به بستری و رفتن بیمار به آی سی یو و مرگ می شود.

وی ادامه داد: در این روش درمانی به غیر از پروتکل درمان که وزارت بهداشت برای این بیماری در نظر گرفته است سه داروی آزیترومایسین، پردنیزولون و ناپروکسن به طور توام استفاده شد.

وی ادامه داد: ۲۸ نفر در گروه درمان ما قرار داشتند و ۳۱ نفر در گروه کنترل ما قرار داشتند و بنابراین جمعیت ۶۰ نفری را تست کردیم که پزشک در انتخاب این جمعیت دخالتی نداشت یعنی از پذیرش بیمارستان یک سری تحت نظر یک پزشک و دیگری تحت نظر پزشک ریه قرار می گرفتند و برای یک گروه پروتکل را رعایت می کردیم  و برای گروه دیگر این سه دارو را به پروتکل اضافه کردیم آنچه که بررسی شد مشخص شد که ۴۰ درصد بیماران قبل از ۴ روز ترخیص شدند.

قانعی خاطرنشان کرد: ما تمام مجوزهای اخلاقی را دریافت کرده و نتایج این طرح را به استماع معاون وزیر و دبیر ستاد کرونا و در نهایت وزیر بهداشت رساندیم و مقرر شد که اعلام کنم خوشبختانه به عنوان شروع یک برنامه درمانی مورد قبول واقع شده است و می توانیم تعداد بیماران را به ۱۰۰ نفر افزایش دهیم.

وی ادامه داد: نتایج این طرح در قالب مقاله ای منسجم منتشر می شود، ما در این تحقیق شاخص های التهاب را بررسی کردیم و متوجه شدیم که با ترکیب این سه دارو سی ار پی سریعا کاهش پیدا می کند ترخیص سریعتر می شود و مدت بستری به طور محسوسی کاهش پیدا می کند البته این شروع کار است و بنا داریم تحقیقات دیگر را پس از تایید در ستاد اصلی کرونا به اطلاع شما برسانیم.

چطور ویروس کورونا انسان‌ها را می‌کشد؟

کد خبر 493592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جانبازشیمیایی IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    0 0
    پروفسور قانعی هدیه خداوند به ملت ایران است این مرد علاوه بر دانش عالی در تدین، اخلاق و رفتار نیز مثال زدنی است