مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه های بارشی به خوزستان در فروردین تا اوایل اردیبهشت ۹۹ نگران کننده است و این بارش‌ها می‌تواند باعث وقوع سیلاب شود.

سیل

به گزارش همشهری‌آنلاین، «داریوش بهارلویی» در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر تاب آوری در رودخانه کرخه حدود ۴۵۰ مترمکعب بر ثانیه و در رودخانه دز حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ متر مکعب بر ثانیه است. اقداماتی در زمینه ترمیم سیل بندها و لایروبی رودخانه ها در حال انجام است تا تاب آوری این رودخانه ها افزایش پیدا کند و بتوانیم آب بیشتری را در این رودخانه ها رها کنیم.

وی افزود: اکنون میزان خروجی سدها از میزان ورودی آب به آن ها کمتر است و این مساله باعث می شود تا حجم کنترلی سیلاب در سدها کاهش پیدا کند. اگر این سامانه های بارشی به صورت متوالی رخ دهد و حجم بارش ها سنگین باشد احتمال افزایش خروجی سدها تا دو برابر خواهد بود.

بهارلویی ادامه داد: حدود ۵۱ درصد از ظرفیت سدهای استان خوزستان خالی و ظرفیت مناسبی برای کنترل سیلاب فراهم است، اما نمی توان مقدار سیلاب را به صورت دقیق پیش بینی کرد. اگر توالی سیلاب‌ها زیاد باشد قطعا شرایط برای مهار سیلاب ها با توجه به محدودیت هایی که در مخازن وجود دارد، دشوار خواهد بود.

کد خبر 493480

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha