مجموع نظرات: ۲۵
جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

دانش‌آموزان ایرانی علاوه بر مراقبت‌های ویژه از خود برای در امان‌ماندن از بیماری کرونا باید با شرایط آموزش و پرورش در اجرای طرح آموزش آنلاین نیز هماهنگ شوند. اما تصمیم‌گیری برای ارائه آموزش آنلاین نشان می‌دهد، وزیر آموزش و پرورش هیچ تصوری از مناطق محروم ندارد.

آموزش از راه دور

همشهری آنلاین-مریم ورشوئی: شیوع ویروس کرونا در ایران مشکلات زیادی را برای بخش‌های مختلف به‌وجود آورد. کلیه کسب و کارها و مشاغل با بحران شدید روبه‌رو شدند. وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های دولتی و خصوصی، موسسات مالی، کارخانه‌ها و دیگر موسسات خدمات‌رسان کشور مانند سیستم حمل و نقل نیز در این میان به‌ناچار ساعات و برنامه‌های کاری خود را در مواردی تعطیل و در مواردی تعدیل کردند.

 وزارت آموزش و پرورش، اما در این میان  زودتر از دیگر ارگان‌ها، طرح قرنطینه را برای محافظت از دانش‌آموزان اجرا کرد. پس از این تصمیم‌گیری، همه برنامه‌ها و مراکز آموزشی استان‌های درگیر با بیماری کرونا مانند قم، گیلان و تهران تعطیل شدند. این تصمیم‌گیری بعدا شامل همه استان‌های کشور شد. گفتنی است که وزارت آموزش علوم، تحقیقات و فناوری هم در مواردی حتی زودتر از آموزش و پرورش کلیه برنامه‌های آموزشی خود را تعطیل کرده بود.

اگرچه تصمیم وزارت آموزش و پرورش بجا و اثرگذار بود و توانست نقش مهمی در کاهش انتقال ویروس کرونا بین خانواده‌ها داشته باشد، اما پس از پیش‌آمدن شرایط ویژه برای کشور، در آموزش پرورش تصمیمات دیگری گرفته شده که اغلب آنها جنبه علمی و عملی ندارند و به تعبیری می‌توان گفت که شتابزده بوده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش برای این‌که بتواند مشکل پیش آمده را جبران و مدیریت کند، سعی کرد با اجرای جلساتی، دستورالعمل‌ تدوین و منتشر کند تا دانش‌آموزان بتوانند به تحصیل خود، اما این‌بار از خانه ادامه بدهند.

وزیر آموزش و پرورش در این رابطه اعلام کرد که «بستر فضای مجازی برای ارتباط بین دانش‌آموزان و معلمان آماده شده است. اگر تعطیلات مدارس اضافه شود، دوره‌های آموزشی بعد از بازگشایی مدارس فشرده‌تر شده و پنج‌شنبه و جمعه هم کلاس تشکیل می‌شود. ما تا ۶ هفته موافقت گرفتیم که دوره آموزشی را افزایش دهیم. در شبکه‌ای که در حال طراحی داریم، اینترنت رایگان در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار می‌گیرد».

ظاهر امر نشان می‌هد که وزارت آموزش و پرورش در ارائه برنامه‌های آموزشی مصمم است، اما در حرف‌های شخص وزیر نکاتی بیان شده که به نظر می‌رسد بیشتر جنبه شعاری دارند تا عملی.

یکی از تصمیمات تقریبا غیرعملی این وزارتخانه مربوط به آموزش آنلاین است که وزیرآموزش و پرورش وعده آن را داده‌است. «محسن حاجی میرزایی» چنان از طراحی شبکه‌ای سخن به میان آورد که «جهرمی»، وزیرارتباطات و فناوری هنوز چنین طرح فراگیری را به عنوان متولی امر مدعی نشده‌است.

مساله دیگر این است که این تصمیم‌گیری نشان می‌دهد، حاجی‌میرزایی هیچ تصوری از مناطق محروم ندارد و همه جا را به چشم بخش‌های برخوردار تهران و مراکز استان‌ها می‌بیند. از سوی دیگر هیچ دانش‌آموزی براساس نظام آموزشی کشور حق بردن تلفن همراه را  به مدرسه ندارد و نظام آموزشی داشتن چنین وسیله‌ای را حق دانش‌آموزان نمی‌داند. برهمین اساس هم خیلی از خانواده‌ها سعی می‌کنند تا فرزندانشان به سن قانونی برسند و برایشان موبایل هوشمند بخرند. از طرفی خرید رایانه و لپ‌تاپ هم برای اکثر خانواده‌ها ممکن نیست.

حال باید پرسید آقای حاجی‌میرزایی هنگام این تصمیم‌گیری کدام دست از دانش‌آموزان کشور مدنظرش بوده‌اند؟ بی‌شک جناب وزیرمحترم حتما این را هم نمی‌دانند که بیشتر مشترکان شبکه تلفن همراه کشور امکان بهره‌مندی از تلفن همراه اول را ندارند و مجبورند از سرویس‌های دیگری مانند ایرانسل و رایتل استفاده کنند که این سرویس‌ها هم همه‌جا آنتن‌دهی مناسبی ندارند.

از همه این‌ها بگذریم باید به مواردی اشاره کنیم که وزارت آموزش و پروش هنوز نتوانسته آن کاستی‌ها را جبران کند. در همین پاییز و زمستان امسال روزهای قابل توجهی از سال تحصیلی به دلیل آلودگی هوا، بارش برف و وقوع سیل در نقاط مختلف کشور تعطیل بوده‌اند و وزیر هنوز برای این کسری‌ها برنامه‌ای ارائه نداده‌است و سریعا سراغ تعطیلات پیش‌آمده براثر کرونا رفته‌است. تعطیلاتی که مصادف با تعطیلات نوروزی شده است.

کد خبر 493445
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ترسو IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    5 7
    شرمنده امیدوارم در دوره های بعد تلافی کند !!!
  • نادر IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    19 5
    در روستایی که موبایل انتن نمیده چجور میشه انلاین کار کرد
  • Ali IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    12 6
    حالا ادارات دیگه که اصلاسرکارشان تاساعت ۱۰بیشترنیستند راشماول کردیدهمه چسبیدیدبه معلمان مطالب کتاب هم اصلا چیزهای به دردزندگی نمیخورد که حتما باید بیاموزند برین ادارات دیگه رادرست کنین
  • محمد IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    17 4
    بی ثباتی در آموزش و پرورش بخصوص کارشناسان ارشد وزارت باعث شده تصمیمات خلق الساعه زیاد شود
  • ع ج IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    22 2
    درود .حرف حق شنیدن داره.با تشکر از جناب عالی که بسیار عالمانه و مو شکافانه مبتنی بر حقایق سخن کردید؛با وجه به مطالب گفته شده این را هم اضافه کنیم.که چگونه معلمی با حقوق حق تدریس یک میلیون ‌وصد هزار تومانی.می تونه گوشی چند میلیونی بخره.
  • ناشناس IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    27 6
    با این آموزش فرزندانمان را نابودکردید. دانش آموز فقط بایدسرکلاس درس بخواند.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    12 5
    با سلام اینترنت رایگان برای معلمان فقط شامل معلمان دولتی شد که هم حقوق وهم عیدی دریافت کردند ومعلمان غیر دولتی که این ماه بدون حقوق بودند مجبور به خرید بسته با تعرفه معمولی شدند لطفاً این موضوع هم بررسی شود
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    17 6
    بچـــه هاے ما تومــدرسه درس نمیـخونند چــه برسه به آموزش انلاین..بعــدشم شایدخیلے ازجا ها نتونندبه اینترنت وصل بشن بهتـــرین راه اینڪه پنج شنبه تعطیل نباشه تا درس بچه ها جلوبیـــفته وڪلاس هارویڪم فشــرده ترڪنند آموزش انلاین خوبه.... اما باورڪنیددانش آموز فقط حڪم یڪ رباط روداره ڪه هرچے بگے فقط مینویسه نه چیــزدیگه اے
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    15 4
    پس وزیر چیکار کنه بچه هارو بفرستن مدرسه ول کنید دیگه دستشونم درد نکنه
  • عشایر IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    3 3
    انتن نیست چه رسدبه اینترنت
  • آذین IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    4 1
    من خودم مدرسه غیر انتفاعی ام اما به معلمامون اینترنتی ندادن تا به ما تدریس کنند.یا اصلا شاید یکی نتونه تدریس آنلاین ببینه.
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    4 4
    خدا کنه این ویروس نابود بشه البته با رعایت مردم وگرنه به خاطر سلامتی دانش آموزان تعطیلات طولانی میشه
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    11 1
    معلم ها بیشتر به فکر دانش آموزان هستند خدا کنه شر این ویروس کم بشه وگرنه خدا میدونه تعطیلات تا کی باشه..
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    9 2
    مملکتی که یه معلم مسن رو به خاطر یه کلمه ایلاند مسخره کردن دیگه دانش اموز به معلم احترام میگذاره خدا به دادمان برسه با روحیه یه معلم چه کارها نمیکنند
  • Homayun IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    21 1
    سلام به جای این کارهای نشدنی از حجم کتابها کم کنید که شدنی هست. استرس بیخود به دانش آموز و معلم نیندازید. بذارید امسال دانش آموزان از مطالب نه چندان مفید کتابها کمتر بهره ببرند. شما که بیرون گود نشستید و خبر از مناطق محروم و مشکلات اقتصادی و خانوادگی دانش آموز ندارید . اجازه بدید حداقل استرس امتحان از کل کتاب جاش رو به آرامش برای امتحان از قسمتی از کتاب بده.
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    26 1
    اگه کرونا کم بشه تا خرداد حتی درس ها هم میشه دوره کرد و امتحانات هم گرفته میشه با خیال راحت دانش آموزان دوره آموزشی رو تموم میکنند خدا کنه این ویروس نابود بشه انشاالله
  • NL ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    3 1
    دانش آموزانی دارم که پدرشان در زندان هستند و مادرشان خانه دار . حتی پول خرج زندگی را به سختی تامین می کنند . چگونه داین دانش آموز گوشی تهیه کند .
  • حقگو IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    3 0
    اول جلو سفر هارابگیرید وحاملان بالقوه بی شعور مرگ را برگردانید.
  • حسین خرم ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    2 0
    متاسفانه زیر ساخت های اموزش انلاین در کشور مهیا نیست ووزیر فعلی نیز چون از بدنه اموزش وپرورش نیست به مقوله اموزش تسلط ندارد
  • فرشته IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    0 2
    سلام وقتی من معلم جایی هستم که آنتن دهی مناسب نداره ودانش آموز کااس هفتم وهشتم که هنوز موبایل ساده هم ندارند چه برسه به موبایل هوشمند چگونه باید بصورت مجازی درس بخواند
  • معلم IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    4 1
    شرمنده ام . من معلم نمی تونم آقای وزیر بیشتر روستاهای مناطق محروم اصلا موبایل خط نمیدهد .
  • Ahasan IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    0 0
    باسلام باتشکر از نظر عالمانه ی حضرتعالی. باید توجه داشت در بعضی مناطق آنتن دهی مناسب وجود ندارد خیلی از دانش آموزان امکان خرید موبایل و لب تاب ندارند خانواده ها در امر آموزش همکاری ندارند این طرح دربهترین شرایط در شهر ها در مقطع ابتدایی شاید زیر ۵۰درصد جواب بده ولی در دیگر مقاطع و روستاها نتیجه ی چندانی را نمی توان انتظار داشت
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    0 0
    سلام،دانش آموز گوشی و اینترنت که نداره هیچ،تلويزيونشون هم شبکه آموزش نداره.
  • معلم IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    1 0
    با سلام ، من یکی از معلمینی که منطقه محروم هم نیست ،ولی در این ایام دسترسی به کامپیوتر ندارم و با این اوضاع به خاطر حفظ سلامت خانواده به هیچ وجه حاضر نیستم که برای تهیه آن بیرون از خانه برم ، به نظر من هم استفاده از روش مجازی لازمه اش این است که قبلا زمینه استفاده و آموزش های لازم (نه مثل آموزشهایی که به عناوین مختلف و غیر کاربردی گذروندیم ) داده بشه که در شرایط ضروری همانند کلاسهای مجازی دانشگاه اجرا کرد ، اون هم نه در هر منطقه و هر شهری قابل اجرا نیست ، در کل از این کلاسهای مجازی فکر نکنم بازخورد خوب و مناسبی بتوان بدست آورد فقط استرس به خانواده ها منتقل کرد . سلامت باشید .
  • مهر IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    0 0
    چه کسی برنامه ریزی کرده که از یک فروردین روز عید تدریس در شبکه آموزش باید داشته باشند آخه بابا دیکه شما از اون ور دیوار افتادید روز عید کی درس می خونه