گروهی از افراد به بهانه اعتراض به بسته شدن درهای حرم حضرت معصومه (س) بعنوان بخشی از اقدامات جلوگیری از افزایش شروع ویروس کرونا در قم، مقابل یکی از درهای حرم تجمع کرده و در اقدامی حرمت شکنانه بخشی از یکی از درها را شکستند.

حرم مطهر حضرت معصومه(س)

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  با اعلام رسمی بسته شدن درهای حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران که در قالب یک بیانیه مشترک از سوی بهرام سرمست استاندار قم و تولیت‌های حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران به منظور همراهی با روند مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا انجام شد،  عده ای از افراد با جمع شدن مقابل درهای حرم مطهر، به این اقدام اعتراض کردند.

گزارش  خبرنگار ایرنا  حاکی است به محض اعلام بسته شدن درهای حرم مطهر حضرت معصومه (س) عده ای از افراد که به نظر می رسد، به صورت هماهنگ و از پیش برنامه ریزی شده در محل جمع شده اند، دست به اعتراض زدند و اقدام به دادن برخی شعارهای مذهبی کردند. 

خواندن نمازجماعت، روضه و سینه زنی از جمله اقدامات این افراد است که هم اکنون در مقابل درب ساعت حرم مطهر حضرت معصومه در خیابان ارم در حال انجام است.  

برخی افراد که هنوز مشخص نیست چه وابستگی های احتمالی جریانی و فرقه ای دارند در  اقدامی مشکوک، اقدام به شکستن یکی از قاب های سمت راست پایین در ورودی حرم در خیابان ارم موسوم به درب ساعت کردند، امری که بازتاب گسترده ای در میان مردم قم داشته و موجی از انتقاد را نسبت به این عمل برانگیخته است. 

در حالی که کلیه درهای حرم هم اکنون بسته است دهها نفر از افراد در پشت درب ساعت و درب مسجد اعظم حضور دارند. 

تعدادی از تجمع کنندگان نیز با اظهاراتی خطاب به حاضران، بدون اشاره به موضوع شیوع کرونا و اقدامات لازم حفاظتی برای مهار شیوع آن و جلوگیری از مرگ و میر بیشتر، با تفسیرهای خاص، این اقدام را به مخالفان دین و اهل بیت (ع) و پیروی کورکورانه از توصیه های ضد دینی سازمان بهداشت جهانی نسبت داده اند. 

این افراد همچنین شعارهای مانند حیدر حیدر، یا حسین ، یا زینب سر می دهند. 

یک طلبه جوان گفت: ما اینجا خواهیم ماند تا درهای حرم باز شود. 

فرد دیگری می گفت که درها را باز کنید هر کس اعتقاد دارد که مریض نمی شود، وارد حرم شود و هر کس می ترسد نیاید. 

برخی افراد نیز که در اطراف این تجمع هستند در گفتگو با ایرنا گفتند: علت تعطیلی را درک می کنند و تعطیلی اجتماعات و مراکز عمومی توصیه وزارت بهداشت و تاکید مراجع و بزرگان است اما بسته شدن حرم، برایشان سنگین است و باعث ناراحتی شده و امروز آمده اند تا از بیرون حرم و ضمن رعایت فاصله و عدم تجمع، دعا و زیارتنامه بخوانند. 

آنها همچنین اقدام برخی معترضان در شکستن بخشی از در ورودی حرم را، اقدامی غیر قابل قبول دانستند و گفتند: عجیب است که این افراد می گویند به بستن حرم معترضند اما با اقدام خود، حرم را هتک حرمت کردند. 

مسوولان سیاسی، امنیتی یا تولیت حرم حضرت معصومه هنوز نسبت به این اقدامات واکنشی نشان نداده اند. 

نیروهای امنیتی و انتظامی نیز در محل حضور و بر اوضاع نظارت دارند اما تا این لحظه دخالتی در این تجمع نکرده اند. 

در روزهای اخیر که مطالبه فعالان و رسانه های قمی برای بسته شدن امکان مذهبی و مراکز عمومی در قم افزایش یافته بود و زمزمه هایی در مورد بستن درهای حرم مطرح شده بود، برخی  شبکه های مجازی فراخوانی را منتشر کرده بود که از افراد برای تجمع و جلوگیری از این اقدام دعوت به تجمع شده بود.

ساعتی پیش استانداری، تولیت حرم حضرت معصومه (س) و تولیت مسجد جمکران در یک بیانیه مشترک از تعطیلی این دو مکان مقدس تا اطلاع ثانوی باهدف مشارکت در روند مقابله با شیوع ویروس کرونا خبر داده بودند.

افرادی همچنان در مقابل تعدادی از درهای حرم مطهر حضور دارند و به حرکت اعتراضی خود ادامه می دهند.

کد خبر 493323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    7 2
    اینها همان نیروهای خودجوش هستندکه از دیوار سفارت عربستان بالا رفتند
  • زهرا IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    4 0
    با حتاکان برخورد شود
  • عادل IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    7 1
    این جماعت اگر طالب ثواب زیارت هستند از بیرون حرم هم می‌توانند زیارتشان را انجام دهند. زحمت برای دیگران ایجاد میکنند
    • ناشناس IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
      3 2
      این جماعت دنبال زیارت نیستند اینان بدنبال خرد کردن شیعه هستند
  • سید حسین گوهریان IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
    6 2
    کدام عاقلی را سراغ داریم تن به چنین کار نادرست بزند وقتیکه مقام معظم رهبری در حین کاشت نهال بر خلاف سال های گذشته با دستکش اینکار را انجام دادند و این نباید برای همگان فصل الخطاب و به دستورات و توصیه های پزشکی تمکین نمایند
  • س ح IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    4 1
    کار خوبی نکردن